Polski rynek franczyzowy rozwija się coraz lepiej, a franczyza staje się coraz bardziej popularnym sposobem na biznes w naszym kraju. Wbrew powszechnym opiniom nie trzeba na to majątku – czasem wystarczy kilka tysięcy złotych. I właśnie takie niskonakładowe franczyzy cieszą się u nas największym zainteresowaniem. Co warto wiedzieć o franchisingu? Obecnie w naszym kraju funkcjonuje ponad tysiąc systemów franczyzowych. Wybór branż, w których można działać, jest spory: od gastronomii po fitness, reklamę, usługi finansowe i inne. Najpopularniejsze wydają się być małe sklepy franczyzowe oferujące artykuły spożywcze i przemysłowe. Z roku na rok przybywa ich coraz więcej. Coraz większym zainteresowaniem zaczynają cieszyć się także te franczyzy, które nie wymagają inwestowania w lokal, a także franchising internetowy.

Co to jest franczyza?

Franczyza czy też inaczej franchising to nic innego, jak prowadzenie własnego biznesu pod szyldem znanej marki. W ramach takiego rozwiązania przedsiębiorca (franczyzobiorca) otrzymuje od marki (franczyzodawcy) licencję na prowadzenie biznesu pod jej szyldem, pakiet szkoleń, potrzebne narzędzia do promowania własnego biznesu, a także stałą opiekę i know-how niezbędne do tego, aby poradzić sobie w danej branży. W zamian za to regularnie przekazuje marce pewien procent wypracowanych obrotów, a także ponosi opłaty dodatkowe, takie jak na przykład zakup towaru, wynajęcie lokalu, pensje dla pracowników oraz przede wszystkim wykup licencji.

Zanim zdecydujesz się na franchising

Decydując się na franchising dobrze jest przemyśleć dokładnie wybór branży, w której będzie się działało. Mimo że franczyzodawca oferuje franczyzobiorcy niezbędne know-how i stałe wsparcie, to sukces w biznesie zależy już od samego franczyzobiorcy. Franchising to prowadzenie biznesu jak każde inne: codzienna ciężka praca, realizowanie strategii i nieustanne planowanie. Warto więc robić to, co się lubi, a zatem wybrać branżę, która nas interesuje, i w której będzie nam się dobrze pracowało. Po podjęciu decyzji odnośnie branży dobrze jest zrobić dokładny research, poczytać prasę, przeglądnąć internet i sprawdzić informacje na temat marek, które działają w interesującej nas branży – które z nich oferują franchising, jak długo istnieją na rynku, jak wygląda konkurencja, jakie oferują warunki, jakie pobierają opłaty i jakie mają wymogi odnośnie udzielania licencji na prowadzenie biznesu pod ich szyldem.

Jakie są zalety franczyzy?

Podstawową zaletą franchisingu jest możliwość działania pod szyldem znanej marki – korzystania z jej brandingu, korzystanie ze sprawdzonego sposobu na biznes, możliwość zawierania korzystniejszych umów z kontrahentami, jak i posiadanie dostępu do jej tajemnic handlowych. W przypadku franczyzy nie trzeba skupiać się na pozyskiwaniu klientów tak bardzo, jak w przypadku początkującego startupu. Szansa na osiągnięcie wysokich przychodów po roku działalności również jest o wiele większa, niż w przypadku własnego startupu. Co więcej, można liczyć na stałe wsparcie ze strony franczyzodawcy, takie jak między innymi: szkolenia, podręcznik operacyjny (który opisuje szczegółowo wszystkie aspekty działalności prowadzonej przez franczyzobiorcę), promocję marketingową czy pomoc przy uruchomieniu punktu. Ryzyko niepowodzenia jest więc o wiele mniejsze, niż w przypadku decyzji o prowadzeniu własnego biznesu.

Jakie są wady franczyzy?

Poza sporymi zaletami franchising wiąże się również z wadami. Podstawową jest stała kontrola franczyzodawcy nad franczyzobiorcą – nieustannym wglądem do dokumentów finansowych, a także ciągłym narzucaniem standardów i nadzorem nad ich przestrzeganiem. W przypadku franczyzy ciężko jest realizować własne pomysły na prowadzenie biznesu, ponieważ cała sieć działa zgodnie z takimi samymi zasadami. Niemożliwe jest więc chociażby konkurowanie cenami. Drugą istotną wadą są koszty, czyli obowiązek dzielenia się z franczyzodawcą procentem z wypracowanych obrotów i dokonywania m.in. wpłat na marketing, a także konieczność wykupienia licencji na możliwość działania pod szyldem danej marki.

Co to jest franchising internetowy?

Internetowa franczyza działa na podobnych zasadach, co franczyza tradycyjna. W ramach takiego franchisingu franczyzodawca wspiera franczyzobiorcę, udzielając mu licencji na działanie pod szyldem jego marki, współpracując z nim finansowo, a także dostarczając franczyzobiorcy swoje produkty, niezbędne know-how i narzędzia do promocji biznesu. Tym, co odróżnia internetową franczyzę od tradycyjnego franchisingu jest przede wszystkim to, że strony dzielą się zyskami ze sprzedaży, a franczyzodawca nie pobiera od franczyzobiorcy żadnych opłat z tytułu współpracy (w tym opłaty za wykup licencji). Co więcej, franczyzobiorca nie musi rezygnować z własnej marki, jeśli taką posiada – działanie pod szyldem znanej marki to dla niego możliwość, nie obowiązek. W przypadku franchisingu internetowego franczyzobiorca może być osobą fizyczną. Franchising to biznes dla tych, którzy marzą o prowadzeniu własnego biznesu, lecz jednocześnie chcieliby zminimalizować związane z tym ryzyko. Mając zapewniony sprawdzony sposób na biznes i wsparcie ze strony dużej marki o wiele łatwiej jest przetrwać na rynku i osiągnąć wysokie przychody. Jednocześnie franczyza wiąże się z ograniczeniami takimi jak stała kontrola ze strony franczyzodawcy, konieczność podporządkowywania się narzuconym standardom czy dzielenie się zyskami. Franchising to jednak dobry pomysł na start – dzięki niemu można nabrać doświadczenia, biznesowego obycia i zdobyć kontakty na przyszłość.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Zmiana stawki VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024

Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.

1 godzinę temu

Czy Twoja firma powinna pojawić się na takich platformach społecznościowych jak X, Pinterest, Quora, Reddit, Wykop czy Twitch?

W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…

2 godziny temu

Projekt ustawy o sygnalistach w końcu przyjęty przez Rząd! Sprawdź, co zakłada projekt ustawy i czy musisz go wdrożyć w swojej firmie

Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…

2 godziny temu

AI transkrypcje i podsumowywanie audio: jak przekształcać długie nagrania w zwięzłe streszczenia?

Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…

3 godziny temu

Obowiązkowy KSeF – termin dla dużych firm od 1 lutego 2026 a dla innych 1 kwietnia 2026

Od kilku lat mówi się i pisze o objęciu wszystkich przedsiębiorców Krajowym Systemem e-Faktur. Byliśmy…

3 godziny temu

Omnichannel – czym jest i dlaczego jest tak ważny? Spójrzmy na przykłady

Co to właściwie jest omnichannel i jakie ma znaczenie dla współczesnego biznesu? Aby zrozumieć, dlaczego…

3 godziny temu