Osoby fizyczne, które rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej mają obowiązek dokonać zgłoszenia tego faktu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). W tym momencie następuje również zgłoszenie do ZUS informacji w zakresie płatnika składek. Nie jest to jednak koniec obowiązków zgłoszeniowych w ZUS. W dzisiejszej publikacji napiszemy, o tym że przedsiębiorca będzie mógł dokonywać zmiany swoich danych zgłoszeniowych na wniosku do CEIDG.
Obowiązki zgłoszeniowe przedsiębiorcy wobec ZUS
Jak już przedsiębiorca dokonana rejestracji w CEIDG powinien jeszcze dodatkowo dokonać zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego siebie i członków swojej rodziny, jeżeli istnieje taka potrzeba. Co prawda jest możliwość złożenia takich dokumentów z wykorzystaniem wniosku CEIDG-1, jednak praktyka pokazuje, że nie jest to wystarczające dla ZUS. Ta sama zasada dotyczy sytuacji, w której w trakcie prowadzenia działalności należy dokonać wyrejestrowania i ponownego zarejestrowania do ubezpieczeń. To ma się zmienić, o czym napiszemy poniżej.
Przedsiębiorca powiadomi ZUS o zmianach swoich danych zgłoszeniowych na wniosku do CEIDG
Dnia 26 października 2022 r. została ogłoszona ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Tym dokumentem zmieniono m.in. ustawę o systemie ubezpieczeń społecznych (SUS) w zakresie zgłaszania danych niezbędnych do objęcia ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym. Jak można przeczytać w uzasadnieniu do ustawy przedsiębiorcy, którzy dokonują zmiany kodów tytułów do ubezpieczeń, rodzajów ubezpieczeń i terminów ich powstania przez CEIDG-1, muszą i tak ponownie takie dokumenty złożyć bezpośrednio w ZUS. Najczęściej dzieje się to na wniosek pracownika ZUS, który się z nimi kontaktuje w tej sprawie. W celu skończenia z tego typu praktyką wprowadzone zostały przepisy doprecyzowujące, z których jednoznacznie wynika, że takich zmian można dokonywać również przez CEIDG.
Przedsiębiorca może poinformować ZUS o zmianie kodów tytułów do ubezpieczeń, rodzajów ubezpieczeń i terminów ich powstania na dwa sposoby:
Bezpośrednio w ZUS z wykorzystaniem: programu Płatnik, aplikacji e-Płatnik, osobiście w ZUS, za pośrednictwem operatora pocztowego.
Poprzez zgłoszenie elektroniczne przez stronę CEIDG.
Przykład
Przedsiębiorca opłacał przez 2 lata ZUS preferencyjny, który oznaczony jest kodem ubezpieczeniowym 05 70. Z uwagi na zakończenie opłacania składek w tej formie musi dokonać wyrejestrowania na formularzu ZUS ZWUA i dokonać ponownej rejestracji na ZUS ZUA z nowym kodem do ubezpieczenia. Jeżeli spełnia warunki do Małego ZUS Plus będzie to kod 05 90, a jeśli musi opłacać Duży ZUS będzie to kod 05 10. Od 10.11.2022 r. takiej zmiany może dokonać również przez CEIDG lub tak jak dotychczas bezpośrednio w ZUS.
Zmieniona ustawa o SUS zaczyna obowiązywać po upływie 14 dni od jej ogłoszenia, a to przypada na 10 listopada 2022 r. Od tego dnia przedsiębiorcy, którzy dokonają zmiany tytułów do ubezpieczeń, rodzajów ubezpieczeń i terminów ich powstania tylko przez CEIDG nie będą już niepokojeni przez pracowników ZUS.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Już 6 marca 2025 roku odbędzie się RZEcommerce, wyjątkowe wydarzenie poświęcone rynkowi sprzedaży online, którego partnerem jest IFIRMA. To spotkanie skupiające liderów branży, przedsiębiorców i ekspertów, którzy wspólnie zastanowią się nad kierunkiem rozwoju handlu internetowego w Polsce i na świecie, omówia najnowsze trendy, strategie i innowacje.
Sportowe emocje, rywalizacja na najwyższym poziomie i niezłomny duch walki – tak w kilku słowach można opisać Memoriał Marka Petrusewicza, który odbędzie się już 7 i 8 listopada na pływalni Orbita przy ul. Wejherowskiej 34 we Wrocławiu. W tym roku IFIRMA dołącza do grona partnerów wydarzenia, wspierając zawodników w drodze po nowe rekordy.
Czterodniowy tydzień pracy w Polsce coraz bliżej. Rząd planuje uruchomić program pilotażowy, który zweryfikuje, czy skrócony czas pracy służy zarówno przedsiębiorcom, jak i pracownikom. Co wiemy o tym projekcie, a także na co powinni przygotować się właściciele firm?
Program Moje Ciepło ma na celu wspieranie indywidualnego ogrzewnictwa i energetyki prosumenckiej poprzez promowanie pomp ciepła w nowych budynkach jednorodzinnych. Sprawdź, jakie dofinansowanie możesz otrzymać i jak z niego skorzystać!
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo