Rozliczenia podatkowe co do zasady nie są proste. Dodatkowo rzeczywistość gospodarcza kreuje różnego rodzaju transakcje, z których rozliczeniem często mamy problemy. Ustawy podatkowe napisane są językiem prawniczym, który nie zawsze jest przystępny. Ponadto pewne transakcje zwyczajnie nie są uregulowane w przepisach. I tu zmierzamy do sedna naszego tematu – refakturowanie kosztów w kraju. Refakturowanie sprawia wiele problemów zarówno przedsiębiorcom jak i księgowym, spróbujemy omówić niektóre z nich.
Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na tak zadane pytanie. Najczęściej można się spotkać z pojęciem refakturowania usług. Sztandarowym przykładem są media refakturowane przy usłudze najmu. Ponieważ nie ma zapisów w ustawie co to jest refaktura, to tym bardziej nie ma ograniczenia, jakie koszty mogą nią być objęte. W związku z tym katalog takich kosztów pozostaje otwarty.
W jaki sposób odbywa się refakturowanie kosztów w kraju?
Jak już wspomniano powyżej model postępowania przy wystawianiu refaktur został opracowany w oparciu o stanowisko fiskusa i sądów. Na tej podstawie można dokonać pewnego grupowania refakturowanych usług.
Rodzaj kosztu
Przykłady, w których dochodzi do refakturowania
Kwota i stawka podatku VAT
Dodatkowe uwagi
Refakturowanie opłata za media
Najem i inne umowy o podobnym charakterze
Kwota i stawka podatku VAT, taka jak na fakturze
Wywóz nieczystości nie powinien być refakturowany, tylko ujęty na fakturze za najem
Refakturowanie przesyłek pocztowych
Wysyłanie przesyłek pocztowych w ramach zawartego porozumienia z inną firmą
Kwota i stawka VAT 23%
Usługa pocztowa korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z VAT, ale refaktura jest wystawiana ze stawką podstawową
Refakturowanie kosztów transportu
Organizowanie transportu na zlecenie odbiorcy
Kwota i stawka podatku VAT, taka jak na fakturze
Refaktury za rozmowy telefonicznie
Rozmowy prywatne przeprowadzane z telefonu służbowego
Kwota i stawka VAT, taka jak na fakturze
Oznaczenie EE w JPK_V7
Refaktura za paliwo
Wynajmowanie taboru samochodowego
Kwota i stawka podatku VAT, taka jak na fakturze
Oznaczenie GTU_02 w JPK_V7
Refaktura za usługi noclegowe
Przeprowadzanie szkolenia, jeżeli koszt noclegu nie jest zawarty w cenie za usługę
Kwota i stawka podatku VAT, taka jak na fakturze
Refaktura za towar
W ramach uzgodnień pomiędzy kontrahentami
Kwota i stawka podatku VAT, taka jak na fakturze
Podsumowanie
Refaktura jest wystawiana w sytuacji odsprzedaży, najczęściej usług, faktycznemu odbiorcy. Możliwość dokonania refaktury najczęściej wynika z ustaleń zawartych w umowach pomiędzy kontrahentami. Przedsiębiorca wchodzi w rolę pośrednika pomiędzy sprzedawcą a ostatecznym odbiorcą. Podmiot, który dokonuje takiej odsprzedaży jest traktowany tak, jakby sam wykonał te usługi. W jaki sposób refakturować koszty zostało zaprezentowane na przykładach, o czym można przeczytać w proponowanej publikacji.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
W tym roku NiuCon powraca z jeszcze większym rozmachem: nowe atrakcje, setki stoisk wystawców oraz konkursy, warsztaty i pokazy, które na długo zostaną w pamięci uczestników, goście specjalni z Japonii i Europy, a także IFIRMA w roli partnera wydarzenia. To idealna okazja, by zanurzyć się w świat japońskich inspiracji i poczuć się częścią międzynarodowej społeczności fanów kultury otaku.
We wrześniu 2024 rozpoczął się szósty nabór wniosków na dopłaty w ramach programu Mój Prąd z budżetem 400 mln zł. Ze względu na duże zainteresowanie dotacjami budżet programu został zwiększony do 1,25 mld zł oraz przedłużony do marca 2025! Sprawdź, na czym polega dofinansowanie z programu Mój Prąd, oraz kto i na co może je uzyskać w 2025 roku!
Zielona transformacja to coraz głośniejszy temat również na polu biznesowym. Do dyskusji włącza się także IFIRMA, dołączając w roli partnera do spotkania w ramach cyklu Startups Networking & Innovations Platform (SNIP) poświęconego zielonym technologiom, które odbędzie się już 15 kwietnia 2025 roku w Katowicach.
Już 6 marca 2025 roku odbędzie się RZEcommerce, wyjątkowe wydarzenie poświęcone rynkowi sprzedaży online, którego partnerem jest IFIRMA. To spotkanie skupiające liderów branży, przedsiębiorców i ekspertów, którzy wspólnie zastanowią się nad kierunkiem rozwoju handlu internetowego w Polsce i na świecie, omówia najnowsze trendy, strategie i innowacje.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo