Relokacja pracowników to specyficzna, dość inwazyjna zmiana warunków pracy – oprócz samego miejsca zatrudnienia, zmienia się także miejsce zamieszkania. Dlatego też propozycja przeniesienia wymaga najczęściej dodatkowych formalności.
Relokacja pracowników to specyficzna, dość inwazyjna zmiana warunków pracy – oprócz samego miejsca zatrudnienia, zmienia się także miejsce zamieszkania. Dlatego też propozycja przeniesienia wymaga najczęściej dodatkowych formalności.
Relokacja a wypowiedzenie zmieniające
Generalnie relokacja pracownika nie została szczegółowo opisana w przepisach dotyczących pracowników – dlatego też przedstawienie takiej propozycji pracownikowi traktowane jest zasadniczo jako wypowiedzenie warunków pracy lub płacy. Oznacza to, że ewentualne przeniesienie pracownika wymaga od pracodawcy sporządzenia wypowiedzenia zmieniającego.
Pracownik, który otrzymuje takie wypowiedzenie, ma prawo nie zgodzić się z jego zapisami – w takim przypadku stosunek pracy zostaje rozwiązany. Należy jednak pamiętać, że zatrudniony musi poinformować pracodawcę o tym, że nie akceptuje proponowanej zmiany, w terminie do połowy okresu wypowiedzenia. Tego typu oświadczenie najbezpieczniej jest złożyć na piśmie, mimo że zasadniczo przepisy nie wykluczają informacji ustnej.
Uwaga!
W zależności od polityki firmy, pracownik ma różne możliwości reakcji na propozycję relokacji. W niektórych przedsiębiorstwach zatrudniony może odmówić przeniesienia i nadal pracować na dotychczasowych warunkach; częściej jednak brak akceptacji wypowiedzenia zmieniającego będzie wiązał się z rozwiązaniem umowy o pracę.
Warto pamiętać, że pracownik nie musi składać oświadczenia, jeśli zgadza się z zapisami wypowiedzenia. W związku z tym, jeśli zatrudniony nie zareaguje na otrzymane wypowiedzenie zmieniające we wskazanym powyżej terminie, uznaje się, że zaakceptował jego zapisy.
Relokacja krótkoterminowa
Pracodawca, przenosząc swojego pracownika w inne miejsce pracy, nie zawsze robi to w perspektywie długoterminowej. W związku z tym zakłada się, że jeżeli przeniesienie będzie dotyczyło okresu nieprzekraczającego 3 miesięcy w ciągu jednego roku kalendarzowego, wypowiedzenie zmieniające może nie być wymagane. W praktyce w takiej sytuacji sporządza się porozumienie zmieniające.
Aby rezygnacja z formalności była możliwa, konieczne jest spełnienie trzech dodatkowych warunków:
Relokacja umotywowana jest uzasadnionymi potrzebami pracodawcy
Praca w nowym miejscu odpowiada kwalifikacjom pracownika.
Uwaga!
Przeniesienie według zasad uproszczonych nie musi być ciągłe. Pracownik może wyjeżdżać wielokrotnie w ciągu roku, istotne jednak, aby łączny czas przeniesienia w tym roku nie przekroczył 3 miesięcy.
Może się także zdarzyć, że pracownik będzie przebywał w innym miejscu nawet do 6 miesięcy – taka sytuacja jest możliwa na przełomie lat kalendarzowych. Zatem pracownik mógłby być relokowany bez wypowiedzenia zmieniającego na okres od października do grudnia, a następnie – od stycznia do marca kolejnego roku.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Konstrukcja umów w obrocie cywilnoprawnym często opiera się na przepisach prawa, które szczegółowo regulują treść i formę poszczególnych zobowiązań. Istnieje jednak wiele sytuacji, w których strony mają możliwość samodzielnego i dowolnego kształtowania warunków swojej umowy, dostosowując jej treść do własnych potrzeb. To właśnie dzięki zasadzie swobody umów uczestnicy obrotu prawnego mogą decydować nie tylko o tym, czy chcą zawrzeć umowę i z kim, ale również o szczegółowych warunkach jej realizacji.
Aktualizacja unijnej klasyfikacji NACE wymusza zmianę dotychczasowej Polskiej Klasyfikacji Działalności, czyli zmianę PKD 2007 na PKD 2025. Sprawdź, jakie zmiany czekają w kodach PKD od 2025 roku!
W świecie, w którym klient ma do wyboru setki podobnych produktów lub usług, propozycja wartości staje się jednym z najważniejszych elementów skutecznej komunikacji marketingowej. To jasna obietnica tego, co konsument zyska dzięki Twojej ofercie i dlaczego warto wybrać właśnie Ciebie, a nie konkurencję.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo