Ruch na stronie i współczynnik konwersji – dlaczego warto je mierzyć?

ruch na stronie i współczynnik konwersji

Analityka internetowa odgrywa dużą rolę, wśród osób, które działają w Internecie.

W branży ecommerce śledzenie takich danych i ich analizowanie może przyczynić się do wzrostu sklepu online. Jakie jednak dane śledzić? Zacznijmy od dwóch, prawdopodobnie najbardziej popularnych. Są nimi ruch na stronie i współczynnik konwersji. Dowiedz się więcej o tych wskaźnikach z poniższego artykułu.

Czym jest ruch na stronie?

Ruch na stronie to określenie sumujące liczbę wszystkich unikalnych użytkowników, którzy odwiedzili daną stronę internetową w określonym czasie. Analizowanie tego wskaźnika, pozwoli właścicielowi sklepu internetowego zmierzyć efektywność podjętych działań, np. promocyjnych, a także wyciągnąć wnioski i popracować nad jeszcze lepszą strategią.

Najpopularniejszym narzędziem do mierzenia ruchu na stronie jest Google Analytics. W zakładce „Raporty” → „Czas rzeczywisty” → „Przegląd” właściciel może poznać liczbę obecnie aktywnych użytkowników.

  google analytics - ruch na stronie  

Jeśli właściciel strony chciałby sprawdzić całkowitą liczbę odsłon w określonym przedziale czasowym, może wejść w zakładkę „Raporty” → „Zachowanie” → „Zawartość witryny” → „Wszystkie strony”.

Podczas analizowania ruchu na stronie, warto prześledzić również jego źródło, czyli skąd użytkownicy przychodzą na stronę internetową. Sprawdzenie tego umożliwia zakładka „Pozyskiwanie” → „Cały ruch” → „Kanały”.

  google analytics - współczynnik konwersji  

Podstawowym grupowaniem źródeł ruchu na stronie, jest podział na:

  • Direct – bezpośrednie przejścia na stronę, czyli użytkownik wpisał w przeglądarce adres witryny lub użył zapisanej wcześniej zakładki.
  • Organic to ruch organiczny, który informuje ile osób weszło na stronę internetową klikając dany link pojawiający się w bezpłatnych wynikach wyszukiwania w Google (lub innych wyszukiwarkach).
  • Social – źródło tego ruchu odnosi się do użytkowników, którzy przeszli na stronę z portalu społecznościowego (Facebook, YouTube, itp.).
  • Refferal – o tym ruchu mówimy, kiedy użytkownik wejdzie na stronę internetową przez link udostępniony na innej witrynie, która nie jest medium społecznościowym.
  • Paid Search – mają swoje źródło w kliknięciach w linki, pojawiające się w płatnych wynikach wyszukiwania,
  • Display– to źródło ruchu bazuje na ilości kliknięć w reklamy displayowe (często przybierają formę banerów zawierających tekst/grafikę/wideo).
  • Affiliates – ilość wejść, która zależy od kliknięć w link powiązany z programem partnerskim.

Analiza ruchu na stronie to również zapoznanie się z informacjami kto odwiedza witrynę, za pomocą jakiego urządzania, czy też za którym razem, osoba decyduje się na dokonanie zakupu. Takie statystyki pozwalają właścicielowi lepiej zrozumieć użytkowników, a następnie odpowiednio optymalizować konwersję.

Co to jest konwersja?

Konwersja to konkretne działania internautów, które są pożądane przez właścicieli stron internetowych. Udostępniane treści mają na celu przyciągnięcie uwagi użytkownika i zamienienie go z biernego odbiorcy na czynnego. W zależności od charakteru witryny cel konwersji może być różny. Najpopularniejszymi przykładami są:

  • zapis do newslettera,
  • rejestracja konta,
  • dokonanie zakupu,
  • uzupełnienie formularza,
  • obejrzenie wideo, znajdującego się w obrębie witryny.

Konkretne i przejrzyste określenie celu konwersji jest niezbędne do jego mierzenia i monitorowania. Taka analityka pozwala badać skuteczność przeprowadzanych działań.

Współczynnik (wskaźnik) konwersji

Współczynnik konwersji to parametr, który bada skuteczność prowadzonych działań. Określa on dokładnie ile konwersji zaszło w porównaniu do liczby użytkowników odwiedzających daną stronę. Niski wynik może sugerować, że przygotowana oferta nie jest wystarczająco ciekawa dla internautów lub witryna nie jest zaprojektowana zgodnie z założeniami UX. Może też oznaczać, że na stronie występują błędy, np. brakuje sekcji, w której użytkownik mógłby się zapisać do newslettera.

Jaki współczynnik konwersji jest dobry?

Uzyskiwane współczynniki konwersji zależne są od kilku zmiennych. Wiele zależy od branży, w której działa firma, źródła pozyskiwania zamówień, jak również lokalizacji rynku. I tak za najskuteczniejsze uznaje się reklamy umieszczane w serwisach partnerskich, blogach tematycznych i forach dyskusyjnych – tu wg niektórych danych wskaźnik ten może wynosić nawet prawie 5,5%. Techniczne i merytoryczne źródła polecające produkty są więc bardzo dobrze odbierane przez klientów.

Nieco niżej, choć różnica nie jest znacząca, plasują się wyniki osiągane przez marketing emailowy – tu niektóre badania wskazują na przedział pomiędzy 5 a 5,5%. Do klientów najczęściej udaje się trafiać poprzez newslettery lub korzystając z bazy dotychczasowych kontrahentów.

Klasyczne nabywanie klientów tzw. ruchem organicznym – czyli poprzez obecność w wynikach wyszukiwania – nie należy do najskuteczniejszych sposobów na wysoką konwersję. W tym przypadku bowiem źródła mówią o współczynniku konwersji oscylującym w okolicach 2%, co nie jest imponującym wynikiem. W dodatku na wyniki trzeba naprawdę długo czekać i konkurencja potrafi być naprawdę duża.

Najniższe współczynniki konwersji występują w przypadku mediów społecznościowych i oscylują w zakresie pomiędzy 0,7 a 1,7%. Bez wątpienia najlepsze wyniki osiąga na tym polu Facebook, będący zarazem największym i najdroższym spośród możliwych do wykorzystania mediów społecznościowych.

Jak optymalizować konwersję?

Optymalizacja konwersji (CRO – Conversion Rate Optimization) – to działania podejmowane w celu poprawienia wskaźnika konwersji. Optymalizacja powinna uwzględniać i realizować ustalone wcześniej cele konwersji oraz dostosowywać treści do potrzeb odbiorców. Strategia CRO powinna skupiać się na poprawie tych elementów witryny, które mają wpływ na osiągnięcie celów konwersji.

Dobrą praktyką jest łączenie CRO z optymalizacją SEO, co sprawi, że strona przyciągnie więcej odwiedzających. Warto również wprowadzić działania związane z analityką internetową oraz UX.

Jakie są obszary optymalizacji?

Wygląd i funkcjonalność strony dostosowana do odbiorców

  • doświadczenie użytkownika – witryna prezentująca ciekawy design, intuicyjna, łatwa w obsłudze i przyjazna użytkownikowi, może zwiększyć szanse na dokonanie konwersji,
  • szybkość ładowania – zbyt długo ładująca się witryna może zniechęcić użytkownika do podejmowania dalszych interakcji i w konsekwencji doprowadzić do opuszczenia przez niego strony,
  • minimalizm i jasne komunikaty– coraz bardziej docenia się jasne i przejrzyste witryny, ze sprecyzowanymi komunikatami. Strony posiadające zbyt wiele rozpraszaczy – krzykliwe banery, jaskrawa kolorystyka, duża ilość grafik – wprowadzają chaos, przez co użytkownicy mogą niechętnie z nich korzystać,
  • dopasowanie do grupy docelowej – prezentowany na stronie content powinien trafiać do określonej wcześniej grupy odbiorców. Warto więc przemyśleć dobór takich elementów, jak np.: wygląd witryny, język, zdjęcia, treści, oferta.

Proces zakupowy

  • protokół SSL – takie szyfrowanie stanowi certyfikat bezpieczeństwa, co zwiększa zaufanie użytkowników do witryny oraz wpływa na lepszą optymalizację pod względem wyszukiwarek,
  • cross-selling i up-selling – pierwsze działanie to sprzedaż krzyżowa, która ma na celu przedstawienie klientowi produktów uzupełniających, do tego co obecnie przegląda. Up-selling to oferowanie produktów lepszej jakości i z innej półki cenowej,
  • opinie – wiele internautów przegląda opinie przed podjęciem decyzji zakupowej. Widoczne na stronie recenzje pozytywnie wpływają na wizerunek marki i zaufanie użytkowników,
  • uproszczony proces zakupowy– klient decydujący się na dokonanie zakupu, powinien jak najszybciej przejść przez cały proces. Witryna nie powinna prosić go o podanie zbędnych informacji. Warto również przygotować przejrzysty status, informujący na jakim etapie procesu zakupowego znajduje się kupujący.

Komunikacja z odbiorcą i wizerunek marki

  • treści branżowe – oferowanie wartościowych treści buduje wizerunek marki jako eksperta w danej dziecinie, przekłada się na ciekawy content oraz zwiększa wiarygodność firmy,
  • unikalne treści – treści powinny być unikalne, nie wolno kopiować artykułów ani nawet ich fragmentów,
  • atrybuty – ich optymalizacja ma duże znaczenie z punktu widzenia SEO. Warto więc zadbać o wzbogacone w słowa kluczowe nagłówki oraz meta dane strony. Również znaczenie ma optymalizacja zdjęć – odpowiednie ich opisanie oraz dodanie atrybutu alt,
  • komunikacja – marka powinna pamiętać o tym, że każdy człowiek jest inny i posiada inne preferencje. Należy więc umożliwić odbiorcom wybór, w jaki sposób chcieliby skontaktować się z firmą – telefonicznie, przez czat, za pomocą maila. Ważna jest również szybkość odpowiedzi na pytania klientów.

Jednym ze sposobów na mierzenie konwersji jest Google Analytics. Narzędzie to może dostarczyć właścicielowi informacji, które działania optymalizacyjne przynoszą pożądane efekty, ile osób odwiedziło witrynę, jak długo na niej pozostali, jakie czynności użytkownicy wykonali, itp. Taka analityka może podpowiedzieć z jakimi ewentualnymi problemami spotykają się internauci i co należy jeszcze ulepszyć.

Podsumowanie

Opisane powyżej działania mają przybliżyć właściciela sklepu internetowego, do zwiększenia ruchu na swojej stronie i zwiększenia współczynnika konwersji. Są to dwa wskaźniki, które warto śledzić, ponieważ pomagają lepiej poznać użytkowników, jak i własną witrynę pod kątem tego, czy spełnia ich oczekiwania.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Księgowość Internetowa Księgowość Internetowa Księgowość Internetowa

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość