SEO w czasach pandemii. Na co zwracać uwagę?

Google, które gromadzi informacje na temat naszych internetowych zachowań wie o nas więcej niż chcielibyśmy przyznać, ale… historyczne dane w ostatnich dniach słabo obrazują nasze aktualne preferencje. COVID-19 wpłynął zarówno na naszą mobilność, nawyki, jak i na zakupowe możliwości, a to sprawia, że zmienić powinna się też nasza strategia SEO.

SEO w czasach pandemii

W obliczu bezprecedensowego lockdownu, firmy stanęły przez poważnymi decyzjami, jak zareagować na tę sytuację. Te, które muszą, już teraz tną budżety, ale większość zastanawia się, jak alokować środki (także te niefinansowe), by w dłuższej perspektywie zminimalizować straty. Obecnie 65% marketerów spodziewa się bowiem ograniczenia budżetów.

seo-w-czasach-pandemii-1

Źródło: Impact of COVID on Marketing Study
 

Kanały marketingowe, które wymagają bezpośrednich nakładów finansowych, takie jak PPC, już odnotowały zmniejszenie budżetu. Reklamy w wyszukiwarce Google straciły 7% w okresie między 13 stycznia a 9 marca 2020, ale SEO – jako działanie długofalowe i oparte na pracy u podstaw, czyli optymalizacji treści i dbaniu o UX – to zupełnie inna para kaloszy. Według Google Trends wyszukiwane hasło „SEO” i powiązane z nim terminy od lutego 2020 odnotowywały systematyczne wzrosty zainteresowania w Stanach Zjednoczonych.

seo-w-czasach-pandemii-2

Źródło: Impact of COVID on Marketing Study
 

Skąd ta nagła popularność? Ludzie zamknięci we własnych czterech ścianach, niezmiennie polegają na internetowych treściach, by odnaleźć się w nowej sytuacji. Potencjalnie tracisz więc za każdym razem, gdy nie pojawiasz się na pierwszej stronie wyników, które Google wyrzuca w odpowiedzi na „Twoją” frazę. To jednak prawda na poziomie bardzo ogólnym.

Obecne okoliczności nie pozostawiają złudzeń, że wpływ COVID-19 na ruch organiczny będzie różny w zależności od branży. Turystyka odnotowuje ogromne spadki i optymalizacja strategii SEO nie jest na to żadnym remedium. Owszem, w długiej perspektywie można na niej zyskać, ale póki co naiwnością byłoby twierdzenie, że dzięki niej sytuacja diametralnie się zmieni. Jeśli jednak działasz w innych branżach, mniej wrażliwych na politykę social distancing, sprawy mają się już optymistyczniej. Media i branża finansowa odnotowują wzmożone zainteresowanie, a e-commerce co najmniej mieszane. Co za tym idzie? Wciąż warto inwestować w treści. To dzisiaj najbardziej opłacalny i dostępny sposób na przetrwanie. Wymaga niewielkich inwestycji i opłaca się długo po nich.

W obliczu obecnej sytuacji, treści nie mogą jednak być takie same, jak jeszcze kilka miesięcy temu.

Świat po COVID-19

Jak wynika z badań Forrestera, konsumenci czują się podzieleni, nieufni i nie wierzą, że organizacje zachowają się jak należy. Wciąż jednak szukają sposobu, by wypełnić pustkę zarówno rozrywką, jak i nauką, bo niestety czują też, że powoli tracą kontrolę.

Według badania Conductor marki dostarczające treści edukacyjne są więc bardziej niż kiedykolwiek godne zaufania. Przykłady można mnożyć. „The Washington Post” – choć na co dzień jest zamknięty za paywallem – za darmo udostępnia treści związane z koronawirusem.

seo-w-czasach-pandemii-3
 

Mailchimp, który udostępnia platformę do e-mail marketingu, oferuje bezpłatne konta dla organizacji przekazujących informacje na temat zdrowia publicznego.

seo-w-czasach-pandemii-4

źródło: Mailchimp
 

A Moz wszystkie swoje kursy udostępnia za darmo do 31 maja.

seo-w-czasach-pandemii-5

źródło: Moz Academy
 

Specjalistyczne i edukacyjne treści są jednym z podstawowych sposobów na to, by zyskać zaufanie klientów, którzy szukają oparcia w tym trudnym czasie. Działań nie można jednak markować. Nie nabiorą się na to ani użytkownicy, ani Google, które w 2018 zaktualizowało wytyczne E-A-T (Eksperckość, Autorytatywność i Wiarygodność). Im bardziej wiarygodna będzie Twoja strona, tym większa szansa, że pojawi się ona wysoko w wynikach wyszukiwania. Nieaktualne lub nieadekwatne informacje mogą jednak przynieść więcej szkody niż pożytku.

Zaktualizuj dane strukturalne

Dane strukturalne pomagają Google rozumieć, co „widzi” na stronie internetowej i podpowiadają, kiedy włączyć dodatkowe funkcje i ulepszenia, takie jak np. Knowledge Graph czy Rich Snippets. Dzięki temu Google wyświetla dokładnie to, czego oczekują użytkownicy.

Jeśli jesteś firmą e-commerce, zaktualizuj przede wszystkim schemat dostępności produktów, by nie tracili oni czasu na poszukiwania produktów, których nie masz w asortymencie.

SEO - na co zwracać uwagę?

SEO w czasach pandemii COVID-19
 

Zaktualizuj informacje w Google Moja Firma

Poinformuj klientów o tym, jak obecna sytuacja wpłynęła na Twoją bieżącą działalność. Jeśli prowadzisz sklep tradycyjny, uwzględnij zmiany godzin pracy i – jeśli masz taką możliwość – spróbuj przekierować ich do innego kanału sprzedaży.

Obserwuj zmiany w Google Search Console

Informacje, które agreguje Google Search Console, pokazują, co staje się najważniejsze dla klientów. I to właśnie one powinny decydować o Twoich reakcjach w najbliższy czasie.

▲ wróć na początek

Popularne posty:

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.
BezpiecznaKsiegowoscPan

Bezpieczna księgowość bez wychodzenia z domu

jesteś w stałym kontakcie telefonicznym i mailowym z dedykowaną księgową

*zapomnij o papierkowej robocie, wystaw faktury i zaksięguj koszty w aplikacji ifi

IFIRMA nowoczesna rzetelna księgowość #zostanwdomu

ZLECAM KSIĘGOWOŚĆ
Przetestuj nasz program do faktur
bez zobowiązań