Składanie wniosku CEIDG-1 przez telefon

Od stycznia 2017 roku Ministerstwo Rozwoju dało przyszłym przedsiębiorcom nowe narzędzie ułatwiające zakładanie działalności gospodarczej. Od kilku lat możemy składać wnioski CEIDG-1 nie wychodząc z domu przy użyciu e-puapu, podpisu kwalifikowanego oraz bankowości internetowej. Od stycznia bieżącego roku mamy również możliwość złożenia wniosku przez telefon.

CEIDG-1 – telefonicznie 

Na podstawie informacji uzyskanych od przyszłego przedsiębiorcy podczas rozmowy telefonicznej, konsultant Centrum Pomocy Przedsiębiorcy (tel. 801-055-088) wypełnia wniosek oraz wyjaśnia wątpliwości związane z zakładaniem działalności gospodarczej. Po zakończeniu rozmowy wnioskodawca otrzyma SMS z numerem identyfikacyjnym wniosku. Ze wskazanym numerem, przedsiębiorca, który chce rozpocząć działalność gospodarczą powinien udać się w ciągu 7 dni do dowolnego urzędu miasta/gminy na terenie całego kraju.

Numer identyfikacyjny wniosku pozwoli pracownikowi urzędu odnaleźć wniosek w bazie, po zidentyfikowaniu wniosku, zostanie on wydrukowany i przedłożony przyszłemu przedsiębiorcy do podpisu. Ważne jest aby osoba podpisująca wniosek dokonała weryfikacji jego treści. Mogą się tam znaleźć literówki lub inne pomyłki związane na przykład z naszymi numerami identyfikacyjnymi, czy adresem. Jeżeli dane we wniosku okażą się błędne sposób ich skorygowania zależny jest od urzędnika, który będzie wprowadzał wniosek, może sam wprowadzić zmiany do sytemu i ponownie wydrukować wniosek lub prosić aby przedsiębiorca wypełnił wniosek CEIDG-POPR. Formularz CEIDG-POPR służy do dokonywania korekt w przypadku pomyłek przy wypełnianiu części wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej.

Aby cały proces został pozytywnie zakończony wnioskodawca musi zabrać ze sobą do urzędu dokument potwierdzający tożsamość taki jak:

  • dowód osobisty,
  • paszport w przypadku obywateli Polski i UE,
  • w przypadku osób spoza UE – Karta Polaka lub Karta stałego lub czasowego pobytu.

Gdy przedsiębiorca jest zarejestrowany do serwisu ceidg.gov.pl może również wypełnić wniosek telefonicznie, po zakończeniu procesu na adres e-mali otrzyma wniosek w formacie XML, gotowy do przesłania drogą elektroniczną.

Uwaga

Proszę pamiętać, że sama rozmowa z pracownikiem urzędu, podczas której wypełniamy wnioski nie spowoduje naniesienia zmian we wpisie ani dokonania rejestracji działalności. Konieczne jest udanie się do urzędu miasta/gminy celem zweryfikowania Państwa tożsamości. Niezweryfikowanie przedsiębiorcy lub pełnomocnika w urzędzie powoduje, iż informacje przekazane drogą telefoniczną nie mają skutków prawnych. Co oznacza, że gdy nie dotrze się do urzędu w ciągu 7 dni wniosek przepada, a zmiany w nim zawarte nie są naniesione.

 

Autor: Magdalena Szpilka – ifirma.pl

 

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Zostaw
komentarz

Nasi eksperci również chętnie
uczestniczą w dyskusji i odpowiadają
na Wasze komentarze.

ifirma.pl program do księgowania - tablet biuro@2xDzielimy się wiedzą nie tylko na bloguifirma.pl program do księgowania - tablet biuro@2x

30 porad księgowych

POBIERZ E-BOOK