Split payment – podzielona płatność VAT

Już od początku 2018 roku przedsiębiorców może zaskoczyć „rozmnożenie się” kont bankowych. Będzie to skutek planowanego mechanizmu split payment, czyli płatności dzielonej na kwotę netto oraz VAT.

Split payment – jak działa?

Mechanizm podzielonej płatności dotyczy jedynie wydatków opłacanych za pośrednictwem firmowego rachunku bankowego. Zgodnie z założeniem, płatność za fakturę może zostać podzielona na dwa odrębne przelewy, wpływające następnie na konta sprzedawcy:
  • Kwota netto – na dotychczasowy rachunek bankowy
  • Kwota VAT – na specjalne konto wyodrębnione wyłącznie dla VAT.
Decyzję o tym, czy płatność zostanie dokonana tradycyjnym, pojedynczym przelewem, czy też podzielona na dwa, będzie podejmował nabywca. Uwaga! Stworzenie osobnych kont bankowych dla VAT będzie leżało w gestii banków. Podatnicy nie będą ponosili z tego tytułu dodatkowych kosztów.

Co możesz zrobić z rachunkiem VAT?

Zgodnie z powyższym mechanizmem przedsiębiorcy będą mogli swobodnie dysponować jedynie środkami netto, które otrzymają na dotychczasowe konto bankowe. Natomiast środki przeznaczone na VAT będą już obwarowane pewnymi ograniczeniami – ani przedsiębiorca, ani organy skarbowe nie będą posiadały pełnej swobody w dysponowaniu tymi pieniędzmi. Zatem z rachunku VAT będzie można opłacać:
  • VAT naliczony – na vatowski rachunek innego przedsiębiorcy
  • VAT należny – do urzędu skarbowego, na podstawie złożonej deklaracji VAT.
Jeśli na koncie VAT zbierze się duża ilość środków, możliwe będzie zawnioskowanie do urzędu skarbowego o przelanie ich na rachunek obrotowy firmy – na podjęcie takiej decyzji urzędnikom będzie przysługiwało 90 dni. Uwaga! Istotne, aby rozróżnić dwa rodzaje zwrotu VAT przy zastosowaniu split payment:
  • Zwrot nadwyżki VAT naliczonego nad należnym – w terminie 25, 60 lub 180 dni, na podstawie deklaracji VAT
  • Zwrot środków z konta bankowego VAT na zwykłe konto obrotowe – w terminie 90 dni, na podstawie wniosku

Split payment – korzyści

W związku z faktem, że split payment jest generalnie dobrowolne dla płacącego, organy skarbowe chcą zachęcić przedsiębiorców do korzystania z tego instrumentu, poprzez:
  • Skrócenie terminu zwrotu nadwyżki VAT naliczonego do 25 dni
  • Ochronę przed sankcjami za błędnie rozliczoną fakturę
  • Brak odpowiedzialności solidarnej z ewentualnymi nieuczciwymi sprzedawcami
  • Obniżenie wysokości podatku do zapłaty do urzędu skarbowego, jeśli będzie on wpłacany przed ustawowym terminem.
Autor: Anna Kubalka – ifirma.pl
UWAGA Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Działalność nierejestrowana w e-commerce – rozmowa z księgowym oraz ekspertem ds. e-commerce

O możliwościach jakie oferuje działalność nierejestrowana działając w e-commerce, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkich ulg oraz…

6 godzin temu

Kasowy PIT dla przedsiębiorcy

Kasowy PIT pozwala podatnikom na wykazanie przychodu w działalności dopiero wtedy, gdy przedsiębiorca faktycznie otrzyma…

10 godzin temu

Wskaźnik VAT – wyliczanie wskaźnika VAT

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż mieszaną, mają obowiązek ustalania proporcji VAT. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak…

10 godzin temu

Wspieranie nowych inwestycji – jak uzyskać decyzję?

Planujesz realizację zupełnie nowej inwestycji? Jeśli tak, to pamiętaj, że przepisy prawa przewidują pomoc w…

10 godzin temu

Niższy VAT dla branży beauty – zmiany 2024

Jesteś właścicielem salonu kosmetycznego lub salonu piękności? Zobacz, jakie zmiany w VAT szykują się dla…

13 godzin temu

Czy nazwa firmy jest niezbędna przy prowadzeniu działalności nierejestrowanej?

Wybór działalności nierejestrowanej niesie za sobą wiele ułatwień dla przedsiębiorców, którzy zyskują szansę na zmniejszenie…

1 dzień temu