Blog

Sprzedaż na Google Play a działalność gospodarcza

Popularność aplikacji na Google Play oraz analogicznych platformach jest ogromna, a co za tym idzie – spore mogą być też zyski związane z ich sprzedażą. Dlatego też wielu hobbystów decyduje się na wprowadzenie własnych produktów, licząc na przynajmniej sporadyczny zysk. Jeśli interesuje Cię sprzedaż aplikacji warto zastanowić się, czy taki zysk nie będzie wymagał założenia działalności gospodarczej?

Sprzedaż na Google Play a przychody

Użytkownicy platform typu Google Play decydujący się na zamieszczenie odpłatnie swoich aplikacji powinni pamiętać, że transakcja sprzedaży aplikacji czyni z nich sprzedawcę. Sama platforma to jedynie pośrednik pomiędzy twórcą aplikacji a jej nabywcą. Tym samym twórca aplikacji będzie zobowiązany do tego, aby samodzielnie ustalić do jakiego źródła przychodów zaliczyć zysk ze sprzedaży aplikacji.

Cechy działalności gospodarczej

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, za działalność gospodarczą uznaje się zorganizowaną działalność zarobkową, wykonywaną we własnym zakresie i w sposób ciągły (Ustawa Prawo przedsiębiorców z dnia 06.03.2018 r.). Gdyby zatem autor aplikacji stworzył tylko jeden produkt, a uzyskiwane przychody byłyby sporadyczne, co do zasady można by uznać to za pozostałe przychody, niewymagające zakładania działalności. Jednak w sytuacji, kiedy autor aplikacji tworzy je w dłuższym okresie, jest ich wiele bądź są ciągle ulepszane, organy skarbowe mogą już uznać, że spełnione zostały przesłanki działalności gospodarczej. Szczególnie, jeśli zysk z tytułu takiej pracy jest stosunkowo regularny bądź wysoki.

Działalność nierejestrowana furtką dla hobbystów

Twórcy aplikacji mobilnych, którzy traktowali to zajęcie jako dodatkowe, ale obawiali się ewentualnej opinii urzędów skarbowych, mogą odetchnąć z ulgą. Zgodnie z Prawem przedsiębiorcy:

nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia (…) i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej.

Tym samym, do momentu kiedy przychody ze sprzedaży aplikacji nie będą przekraczały w miesiącu połowy minimalnego wynagrodzenia, generalnie zakładanie działalności gospodarczej nie jest konieczne. Przy czym należy pamiętać, że fakt ten nie zwalnia autora aplikacji z rozliczenia się podatku dochodowego w ramach pozostałych źródeł.

▲ wróć na początek
Uwaga!

Jeśli tworzeniem aplikacji zajmuje się osoba prowadząca działalność gospodarczą w innym zakresie, skorzystanie z powyższej opcji nie jest możliwe. Aby uniknąć niezgodności z urzędem skarbowym, warto rozszerzyć PKD swojej firmy i przychody uzyskanie ze sprzedaży aplikacji rozliczać w ramach działalności.

Działalność nierejstrowana też wymaga rozliczenia. Sprawdź, jak poprawnie rozliczyć podatki!
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

2 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

2 dni temu

Zmiana stawki VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024

Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.

3 dni temu

Czy Twoja firma powinna pojawić się na takich platformach społecznościowych jak X, Pinterest, Quora, Reddit, Wykop czy Twitch?

W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…

3 dni temu

Projekt ustawy o sygnalistach w końcu przyjęty przez Rząd! Sprawdź, co zakłada projekt ustawy i czy musisz go wdrożyć w swojej firmie

Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…

3 dni temu

AI transkrypcje i podsumowywanie audio: jak przekształcać długie nagrania w zwięzłe streszczenia?

Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…

3 dni temu