Wielu przedsiębiorców korzysta z reklamy na najbardziej dostępnych i powszechnych kanałach dystrybucji, jakimi są Google i Facebook. Takie transakcje traktowane są jak import usług. Faktury, jakie otrzyma przedsiębiorca w trakcie roku podatkowego, muszą być przeliczone na walutę polską i odpowiednio zaksięgowane w podatku dochodowym i w podatku VAT. Poza obowiązkami, które należy wykonać w trakcie roku, po jego zakończeniu jest jeszcze obowiązek złożenia informacji IFT-2R. Obowiązek informacyjny ciąży zarówno na przedsiębiorcy, który miał obowiązek pobrania podatku u źródła, jak również na tym, który był zwolniony z tego obowiązku. W publikacji przedstawimy na przykładzie, w jaki sposób taką informację przygotować, w jakim terminie i do jakiego urzędu skarbowego przekazać.
Informacja IFT-2R służy do wykazywania przychodów, jakie osiągają firmy zagraniczne świadczące różnego rodzaju usługi niematerialne, w tym usługi reklamowe. W składanej informacji przedsiębiorca wykazuje kwoty dochodu podlegające opodatkowaniu, jak również te, które są zwolnione z opodatkowania. Jest to suma wszystkich wpłat, jakich polski przedsiębiorca dokonał w danym roku podatkowym na rzecz firmy Google lub Facebook za świadczone usługi reklamowe. Mówimy tutaj o wpłatach faktycznie dokonanych, które mogą się różnić od sumy przychodów z faktur otrzymanych w danym roku.
Przykład 1
Pani Anna Kowalska zakupiła reklamę od firmy Google w miesiącu grudniu 2020 r. Faktura za grudzień 2020 roku została zapłacona w miesiącu styczniu 2021 roku. W takim przypadku w informacji IFT-2R za 2020 rok Pani Ania nie wykazuje tej płatności. Znajdzie się ona dopiero w informacji IFT-2R składanej za 2021 rok w 2022 roku.
Przeliczenia transakcji w walucie obcej, najczęściej w euro, należy dokonać według przepisów ustawy o podatku dochodowym. Jeżeli zapłata za usługę będzie dokonywana z rachunku walutowego przedsiębiorcy, to wówczas do przeliczenia należy przyjąć średni kurs NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego zapłatę.
Przykład 2
Pan Jan Nowak w 2020 roku dokonał zakupu usług reklamowych od firmy Google na następujące kwoty:
Zgodnie z tym co zostało napisane wcześniej, w informacji IFT-2R ujmuje się te kwoty przychodów, które firma świadcząca usługę otrzyma w danym roku podatkowym:
Suma: 432,37 zł + 884,04 zł + 2.257,65 zł = 3.574,06 zł, w zaokrągleniu do pełnych złotych będzie to kwota 3.574 zł. Faktura z grudnia 2020 r. na kwotę 4.614,80 zł została zapłacona w styczniu 2021 r. i ta płatność będzie wykazana w IFT-2R składanym za 2021 rok.
Przedsiębiorca posiada kopię certyfikatu rezydencji firmy Google, a więc nie musi naliczać, pobierać i wpłacać do urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego.
W główce formularza IFT-2R podajemy numer NIP przedsiębiorcy/płatnika i okres, którego informacja dotyczy:
Przedsiębiorcy mają czas na złożenie informacji w terminie 3 miesięcy po zakończeniu roku podatkowego. Dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą będzie to 31 marca 2021 roku. Należy pamiętać, że informacja jest przygotowywana i przesyłana odrębnie na każdą firmę, od której importujemy usługi. Jeżeli zakupimy reklamę od firmy Google i Facebook, to musimy przygotować i przesłać 2 takie informacje.
Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…
Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…
Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…
Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…
Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…
Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…