Choć mechanizm odwrotnego obciążenia w VAT wydaje się być przyjazny dla sprzedawcy, który przerzuca obowiązek podatkowy na nabywcę. Może on generować także zamrożenie środków w postaci nadwyżki VAT naliczonego. Aby temu zapobiec, Ministerstwo wychodzi do mikroprzedsiębiorców z propozycją szybszego zwrotu nadwyżki VAT. Dowiedz się więcej na ten temat.

Odwrotne obciążenie w usługach budowlanych a zatory w VAT

Odwrotne obciążenie w usługach budowlanych wykonywanych w ramach podwykonawstwa jest neutralne dla VAT sprzedawcy – obowiązek podatkowy przerzucony na nabywcę uwalnia od konieczności naliczenia i zapłacenia do urzędu VAT należnego.

Jednak małe firmy, w których sprzedaż to wyłącznie lub w większości wskazane powyżej usługi, mogą borykać się z problemem znaczących nadwyżek podatku VAT naliczonego od zakupów – w przypadku niewielkiego lub zerowego VAT należnego nie mamy bowiem zobowiązania, które można by pomniejszyć. Pozostaje zatem wnioskować o zwrot nadwyżki podatku naliczonego, który to proces może być długotrwały (standardowy termin rozpatrzenia wniosku o zwrot to 60 dni).

Usługi budowlane u mikroprzedsiębiorców a szybszy zwrot VAT

Z problemem środków zamrożonych w nadwyżce VAT naliczonego często borykają się mikrofirmy, co może znacząco wpływać na ich płynność finansową.

Aby tego uniknąć, Ministerstwo Finansów proponuje znacznie krótszy termin zwrotu VAT naliczonego – nawet do 15 dni. Warunkiem szybszego rozpatrzenia wniosków, a co za tym idzie – zwrotu pieniędzy, jest:

  • złożenie deklaracji VAT elektronicznie
  • przesłanie do urzędu skarbowego pliku JPK z ewidencji VAT

Wskazane powyżej dokumenty składane przez małych podatników są rozpatrywane w urzędach skarbowych w szczególnym trybie. Po zatwierdzeniu ich poprawności środki powinny zostać zwrócone przedsiębiorcy w krótszym, około dwutygodniowym terminie.

Ważne! 15-dniowy termin zwrotu VAT

Nie wynika bezpośrednio z przepisów – jest to jedynie wsparcie, deklarowane przez MF dla małych firm. Dlatego starając się o taki zwrot VAT, przedsiębiorca składa standardową deklarację VAT-7 z wybranym terminem zwrotu:

Sprawdź, jak szybko złożyć e-deklarację VAT z serwisu ifirma!
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

4 dni temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

4 dni temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

4 dni temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

4 dni temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

6 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

6 dni temu