Blog

VAT w Chorwacji – kompendium. Stawki, progi rejestracyjne

Podatek od wartości dodanej wprowadzono w Chorwacji w 1995 roku. Będąc członkiem UE (do której Chorwacja przystąpiła 1 lipca 2013 roku), miejscowe przestrzeganie VAT: rejestracje, deklaracje, Intrastat, ESL-s) jest zgodne z dyrektywami UE w sprawie VAT.

Chorwacki Ogólny Kodeks Podatkowy traktuje europejskie ustawy jako własne prawodawstwo. Ministerstwo Finansów upoważnia Chorwacką Administrację Podatkową (CTA) do zarządzania podatkiem VAT.

Krajowe przepisy VAT dotyczą zagranicznych firm, które są określane mianem “nierezydentów”. Dostarczanie towarów lub usług w Chorwacji (zarówno lokalnym firmom, jak i konsumentom) może wiązać się z obowiązkową rejestracją działalności na potrzeby chorwackiego podatku VAT. Chcąc prowadzić działalność w tym kraju, właściciele zagranicznych firm są zobowiązani do:

  • przestrzegania chorwackich przepisów VAT,
  • fakturowania,
  • uiszczania należnego chorwackiego podatku VAT.

Czy powinieneś zarejestrować się w chorwackim VAT?

Znalezienie się w niektórych sytuacjach handlowych skutkuje zwykle wymogiem rejestracji zagranicznej firmy w miejscowym urzędzie skarbowym. Jest to zgodne z ogólnymi zasadami VAT UE i obejmuje:

  • import towarów do Chorwacji (w przypadku gdy klienci nie są chorwacką firmą z lokalnie zarejestrowanym VAT),
  • transakcje kupna i sprzedaży towarów na terenie kraju (w przypadku, gdy klient nie jest chorwacką firmą z lokalnie zarejestrowanym VAT – obowiązuje wówczas obciążenie odwrotne),
  • dłuższy niż trzy miesiące okres przechowywania towarów w magazynie konsygnacyjnym,
  • organizację wystaw na żywo, różnego rodzaju imprez i szkoleń, na które wstęp jest płatny,
  • dostawa towarów na własną rękę,
  • wybrane usługi związane z leasingiem.

Można śmiało przyjąć, że niewiele firm świadczących usługi dla lokalnych chorwackich przedsiębiorstw jest objętych obowiązkiem rejestracji w VAT. Firmy mogą skorzystać z procesu tzw. Reverse Charge (a więc przeniesienia obowiązku rozliczenia VAT ze sprzedającego na nabywcę). Rzeczona możliwość wynika wprost ze zmian, które nadeszły wraz ze wcieleniem w życie Pakietu VAT 2010.

System MOSS, obowiązujący wszystkie 27 krajów UE, wymaga od dostawców usług elektronicznych, nadawczych lub telekomunikacyjnych obowiązkowej rejestracji.

Jakie są chorwackie progi rejestracyjne VAT?

Dla zagranicznych firm, które handlują w Chorwacji i jednocześnie są zarejestrowane jako płatnicy VAT/GST w swoich krajach, próg rejestracji VAT jest zerowy.

Próg rejestracji do VAT wynosi 270 tysięcy kun chorwackich dla firm zarejestrowanych do VAT w UE, które sprzedają towary przez Internet chorwackim konsumentom.

Czy wymagany jest chorwacki przedstawiciel fiskalny lub agent?

Zgodnie z dyrektywami Unii Europejskiej dotyczącymi VAT, lokalny przedstawiciel fiskalny bądź agent nie jest wymagany przez firmę mieszczącą się w innym państwie członkowskim UE. Rezydent UE może zarejestrować się w chorwackim Urzędzie Skarbowym bezpośrednio. Jednak przedstawiciel fiskalny, będący współodpowiedzialnym za chorwacki VAT, jest niezbędny dla firm zarejestrowanych poza UE.

Firmy spoza UE, które świadczą usługi droga elektroniczną, objęte są dedykowanym programem, który pozwala im na to, aby (po spełnieniu określonych warunków) mogły zarejestrować się bezpośrednio w chorwackich organach podatkowych.

Jakie informacje są wymagane do uzyskania chorwackiego numeru VAT i rejestracji?

Chorwacki urząd skarbowy wymaga wypełnienia odpowiednich formularzy:

  • OIB, a więc formularz, którego wypełnienie jest niezbędne do uzyskania osobistego numeru identyfikacyjnego,
  • P-PDV.

Formularze muszą być złożone razem z następującymi dokumentami:

  • certyfikatem VAT potwierdzających, że firmę zarejestrowano jako płatnika VAT w innym miejscu niż Unia Europejska. Dokument nie może być starszy niż 3 miesiące, oryginalny i przetłumaczony na język chorwacki (jeśli dotyczy),
  • statutem spółki,
  • wyciągiem z krajowego rejestru handlowego firmy (nie starszy niż 6 miesięczny, w formie oryginalnej i przetłumaczony na język chorwacki),
  • listem na papierze firmowym, który wyjaśnia powody rejestracji.

Gdzie są składane chorwackie rejestracje VAT?

Zagraniczne przedsiębiorstwa, które rejestrują się w celu uzyskania chorwackiego numeru VAT są zobowiązane do wysłania pocztą wniosku do wskazanego biura regionalnego. Tego typu działania muszą być podjęte co najmniej na 8 dni przed rozpoczęciem handlu.

Jaki jest format chorwackiego numeru VAT?

Numer VAT, unikalny dla Chorwacji, przyznaje się firmom w ciągu 8 dni od złożenia wniosku o rejestrację. Każdy z krajów członkowskich UE ma ustalony format swojego numeru VAT. Chorwacki numer rozpoczyna się od prefiksu HR oraz następujących po nim 11 cyfr.

Kod kraju: HR

Format: 12345678901

Liczba znaków: 11

Chorwackie stawki VAT

Chorwackie stawki VAT kształtują się następująco:

STAWKA
TYP
RODZAJ TOWARÓW LUB USŁUG
25% standardowa
  • wszystkie pozostałe towary i usługi podlegające opodatkowaniu
13% obniżona
  • niektóre środki spożywcze;
  • dostawy wody (z wyłączeniem wody butelkowanej);
  • gazety (inne niż gazety codzienne o zawartości reklamowej poniżej 50 %);
  • czasopisma (inne niż czasopisma naukowe o zawartości reklamowej poniżej 50 %);
  • bilety na koncerty;
  • zakwaterowanie w hotelach;
  • usługi kawiarniane, restauracyjne i hotelarskie (z wyłączeniem alkoholu);
  • niektóre środki produkcji rolnej;
  • niektóre usługi pogrzebowe i kremacyjne;
  • foteliki samochodowe dla dzieci;
  • dostawa energii elektrycznej;
  • niektóre usługi pisarskie i kompozytorskie;
  • niektóre domowe sposoby zbierania odpadów
5% obniżona
  • niektóre produkty spożywcze (w tym chleb, mleko i preparaty dla niemowląt);
  • produkty farmaceutyczne (wyłącznie zatwierdzone leki przepisane przez lekarza);
  • niektóre urządzenia medyczne;
  • książki (w tym e-booki);
  • gazety codzienne (zawierające mniej niż 50% reklam);
  • czasopisma naukowe;
  • wstęp do kina
0% zerowa transport wewnątrzwspólnotowy i międzynarodowy (z wyłączeniem drogowego i kolejowego)

Dość podobne stawki VAT obowiązują w Portugalii i w Grecji – przeczytaj o nich więcej.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

12 godzin temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

13 godzin temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

13 godzin temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

15 godzin temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

2 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

3 dni temu