Wniosek ZUS-RWN – jak składamy i do czego służy?

W bieżącym funkcjonowaniu firmy przedsiębiorcy czasami są zobowiązani do składania różnego rodzaju zaświadczeń w różnych sytuacjach. Jednym z nich jest zaświadczenie o niezaleganiu w ZUS – sprawdź jak złożyć wniosek do ZUS o jego wydanie.

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek jest wymagane w sytuacji, gdy przedsiębiorca ubiega się o kredyt w banku, czy też bierze udział w przetargu. Oczywiście o takie zaświadczenie można również wystąpić nie posiadając skonkretyzowanego powodu. Wniosek ZUS-RWN – “Wniosek płatnika składek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek” zastąpił poprzednio obowiązujący ZUS-EWN. Jest to taki sam wniosek tylko zmieniła się nazwa formularza od dnia 7 marca 2019 roku.

W jaki sposób możemy złożyć wniosek ZUS-RWN?

Formy składania wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu:

  1. Przez Platformę Usług Elektronicznych PUE-ZUS, pod warunkiem że jesteśmy zarejestrowani i posiadamy konto.
  2. Tradycyjnie osobiście lub pocztą.
  3. Można również ustanowić pełnomocnika, który zrobi to w naszym imieniu.
W zależności od tego jaką formę wybierze przedsiębiorca różnie będzie przebiegało wypełnianie i wysyłanie wniosku do ZUS.

Składanie wniosku przez PUE-ZUS

Po pierwsze należy się zalogować na stronę PUE-ZUS. Następnie wybrać w górnej prawej części widoku zakładkę “Płatnik”. Z menu po lewej stronie wybrać zakładkę “Usługi”. Po rozwinięciu “Katalogu usług” na liście, którą zobaczymy musimy odszukać interesujący nas wniosek, czyli ZUS-RWN. Kliknąć w link “Przejdź do usługi”.

ZUS-RWN

Wniosek ZUS-RWN można przesłać poprzez PUE-ZUS.
 

Wniosek automatycznie uzupełni się o wszystkie dane firmy jakie znajdują się w ZUS. Dla przedsiębiorcy pozostaje jedynie do uzupełnienia pole do zamieszczenia informacji z jakiego powodu występuje o wydanie zaświadczenia. Uzupełnia jeszcze nazwę miejscowości i ilość egzemplarzy zaświadczenia.

Tak przygotowany dokument należy zapisać i zamknąć. Pozostaje już tylko jego wysłanie do ZUS.

Żeby wysłać dokument należy go podpisać – autoryzować jedną z poniższych form:

  • profilem zaufanym ePUAP,
  • podpisem elektronicznym,
  • profilem PUE.

Złożenie wniosku ZUS-RWN w sposób tradycyjny

Nie wszyscy przedsiębiorcy preferują kontakt elektroniczny z instytucjami. Mają więc możliwość złożenia wniosku o niezaleganiu w opłacaniu składek osobiście w jednostce ZUS lub wysłanie pocztą.

W takiej sytuacji można pobrać formularz ZUS-RWN ze strony www.zus.pl wydrukować i wypełnić. Uzupełniając dokument odręcznie należy wpisać dane firmy, zaznaczyć sposób odbioru, zaświadczenia, ilość potrzebnych egzemplarzy. Wpisać nazwę miejscowości i czytelnie się podpisać. Tak przygotowany formularz jest gotowy do złożenia lub wysłania pocztą.

Zaświadczenie o niezaleganiu w US i ZUS: Jak wystąpić o zaświadczenie w sposób elektroniczny?
▲ wróć na początek
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce