Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z ponoszeniem wysokich kosztów. W przypadku osób fizycznych nie każda forma opodatkowania pozwala na rozliczanie kosztów uzyskania przychodów, możliwe to jest jedynie w przypadku przedsiębiorców, którzy prowadzą podatkową książkę przychodów i rozchodów (PKPiR). W dzisiejszej publikacji zajmiemy się tematem zaliczania do kosztów działalności wydatków na zakup obuwia, odzieży czy kosmetyków, odpowiemy na pytanie czy i kiedy takie wydatki będą mogły się znaleźć w kosztach.
Definicja kosztów uzyskania przychodów
Zanim jednak przejdziemy do zasadniczego tematu przybliżymy pojęcie kosztów uzyskania przychodów, o której jest mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT).
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Oznacza to, że koszt nie musi być zapłacony (wtedy mówimy o wydatku) wystarczy, żeby przedsiębiorca był nim obciążony
Koszty wymienione w art. 23 ustawy o PIT nie stanowią kosztów uzyskania przychodów
Koszt musi być celowy i mieć charakter definitywny, dlatego wpłata zaliczki na poczet przyszłej dostawy nie stanowi kosztu
Wykazanie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym kosztem a prowadzoną działalnością gospodarczą spoczywa na przedsiębiorcy
Koszt podatkowy musi być w sposób właściwy udokumentowany
Wydatki na odzież, obuwie czy kosmetyki w działalności gospodarczej
Prowadzenie działalności gospodarczej bardzo często ma związek z kreowaniem pozytywnego wizerunku, który ma niewątpliwie wpływ na zawierane umowy, kontrakty. Rzadko się zdarza, że przedsiębiorca wybierze się na spotkanie biznesowe w trampkach, krótkich spodenkach i podkoszulku, czego oczywiście nie można wykluczyć. Jednak najczęściej na oficjalne spotkania biznesowe preferowana jest odzież typu: garnitur, garsonka, marynarka, koszula. Od wielu lat pomiędzy organami podatkowymi a przedsiębiorcami toczy się polemika o możliwość zaliczenia takich wydatków do kosztów uzyskania przychodów, a na czym stanęło? Fiskus stoi na stanowisku, że jedynie odzież z widocznym logo firmy może zostać ujęta do kosztów podatkowych. W jednej z interpretacji podatkowych z dnia 15.04.2022 r. nr 0115-KDIT3.4011.219.2022.1.JS Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) napisał m.in., że sam fakt niewymienienia określonego wydatku w art. 23 ustawy o PIT, zawierającym katalog wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, nie przesądza automatycznie o możliwości uwzględnienia tego wydatku przy ustalaniu podstawy opodatkowania. Podkreślił, że jeżeli na odzieży będzie widoczne zamieszczone na trwałe logo firmy, to przedsiębiorca będzie mógł zaliczyć taki wydatek do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ taka odzież straciła przymiot osobisty. W innym przypadku nie ma możliwości zaliczenia takich wydatków do kosztów. W innej interpretacji z dnia 25.07.2022 r. nr 0112-KDIL2-2.4011.483.2022.1.AA Dyrektor KIS podkreślił, że zakupy ubrań takich jak np.: marynarka, kamizelka, spodnie, koszula, pasek do spodni oraz buty stanowią wydatki związane z faktem funkcjonowania danej jednostki w życiu społecznym. Fakt oznaczenia zakupionej odzieży monogramami w postaci inicjałów identyfikujących firmę, nie zmienia tego, że odzież ta utraciła osobisty charakter. W tak opisanym stanie faktycznym Dyrektor KIS uznał, że wydatki nie mogą stanowić kosztów podatkowych.
Wydatki na odzież, obuwie czy kosmetyki a profil prowadzonej działalności gospodarczej
Jednak czy zawsze zakup odzieży w działalności gospodarczej będzie stał na straconej pozycji? Przecież przepisy mówią wyraźnie, że koszt ma być celowy i mieć związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Jeśli więc przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej będzie modeling, to w takim przypadku sprzedawany jest wizerunek, który musi posiadać odpowiednią oprawę. Szef Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) zmienił interpretację Dyrektora KIS właśnie w takiej sprawie. Mowa jest o zmianie interpretacji indywidualnej nr DOP3.8222.833.2020.HTCE z dnia 09.03.2023 r. Sprawa dotyczyła modelki, która bierze udział w zdjęciach do filmów, w sesjach fotograficznych, a w związku z tym musi ponosić niezbędne wydatki na zakup odzieży, obuwia czy kosmetyków, ponieważ ma to ścisły związek z profilem prowadzonej przez nią działalności gospodarczej. Szef KAS w uzasadnieniu napisał m.in., że skoro celem poniesienia wydatków na zakup obuwia, odzieży oraz kosmetyków jest możliwość właściwego przygotowania do udziału w zdjęciach do filmów oraz sesjach fotograficznych, a zakupiona odzież, obuwie i kosmetyki do charakteryzacji są niezbędne do prowadzenia działalności z zakresu modelingu, to wydatki te mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w zakresie, w jakim racjonalnie jest to uzasadnione rozmiarem tej działalności, pod warunkiem, że nie mają wyłącznie osobistego charakteru i zostaną właściwie udokumentowane.
Wydatki w kosztach działalności – podsumowanie
Jak widać w dalszym ciągu nie jest łatwo uzyskać pozytywne stanowisko co do ujmowania w kosztach działalności wydatków na zakup odzieży, obuwia czy kosmetyków. Organy podatkowe nieugięcie stoją na stanowisku, że takie wydatki mają charakter osobisty i jedynie jeśli zostały na stałe oznaczone wyraźnym logo firmy, to mogą się znaleźć w kosztach uzyskania przychodów. W dzisiejszej publikacji opisane zostało rozstrzygnięcie, które zapadło w indywidualnej sprawie dotyczącej przedsiębiorcy, który prowadzi działalność gospodarczą jako modelka i przygotowania do filmów i sesji video wymagają od niej odpowiednich nakładów na ubrania i kosmetyki i ma to nierozerwalny związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Szef KAS, który zmienił interpretację indywidualną Dyrektora KIS uznał, że przy tym profilu prowadzonej działalności gospodarczej poniesienie wydatku jest uzasadnione i może się znaleźć w kosztach podatkowych. Jak widać podejście fiskusa nie zmienia się od lat, nagminnie w takich przypadkach nie zgadza się ze stanowiskiem przedsiębiorców. Być może opisana interpretacja dotycząca działalności w obszarze modelingu jest jakimś światełkiem w tunelu, ale to rozstrzygnięcie nie może być traktowane, jako pewnik. W dalszym ciągu każdy przedsiębiorca powinien pamiętać, że chroni go jedynie rozstrzygnięcie wydane w jego indywidualnej sprawie.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Każda firma zarejestrowana w CEIDG będzie miała obowiązek korzystania ze specjalnej skrzynki e-Doręczeń w sprawach związanych ze swoją działalnością. Sprawdź, od kiedy adres do e-Doręczeń będzie obowiązkowy dla przedsiębiorców i jak go założyć.
Podmioty nieposiadające możliwości uwierzytelnienia się elektronicznie, mogą nadać lub odebrać uprawnienie do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur za pomocą zawiadomienia ZAW-FA.
Negatywna recenzja to nie koniec świata – wręcz przeciwnie, to szansa na poprawę. Właśnie od reakcji na nieprzychylne komentarze często zależy reputacja Twojej marki. W tym artykule pokażemy, jak radzić sobie z negatywnymi opiniami w sklepie online – skutecznie, spokojnie i z klasą.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo