Zawiadomienie ZAW-NR a prywatne konto bankowe.

Dokonujesz płatności za faktury kosztowe powyżej 15.000 zł? Sprawdź co powinieneś wiedzieć.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy doszło do bardzo ważnych zmian przepisów podatkowych. Niektóre z wprowadzonych przepisów mogą pozbawić przedsiębiorcę prawa do zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów. Każda płatność za fakturę na kwotę równą i wyższą niż 15.000 zł musi podlegać każdorazowo analizie. Kluczowe znaczenie będzie miał numer rachunku bankowego, na który dokonywana będzie płatność.

Wpłata na ROR kontrahenta

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mogą wykorzystywać prywatne rachunki bankowe tzw. ROR-y.

Pamiętajmy, że na białej liście nie znajdziemy podatnika zwolnionego z VAT podmiotowo czy też przedmiotowo. Taka sytuacja zasadniczo będzie dotyczyła przedsiębiorcy, który nie rozlicza podatku VAT.

Zawiadomienie ZAW-NR jednorazowo czy za każdym razem?

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazują, że jeżeli podatnik dokonujący płatności dokonał zapłaty należności przelewem na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w wykazie podmiotów na białej liście i złożył zawiadomienie ZAW-NR do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla wystawcy faktury w terminie trzech dni od dnia zlecenia przelewu nie poniesie konsekwencji w postaci wyłączenia wydatku z kosztów uzyskania przychodów.

Zaczęły się dyskusje czy takie zawiadomienie należy złożyć raz ze skutkiem na przyszłe płatności dokonywane na ten sam numer rachunku bankowego? Żaden przepis obecnie obowiązujący nie daje takiej możliwości. W tej sytuacji każdorazowa płatność na rachunek spoza białej listy powinna być zgłaszana na zawiadomieniu ZAW-NR. Pomimo, że pojawiły się wypowiedzi w objaśnieniach Ministerstwa Finansów, z których można wnioskować, że nie trzeba składać zawiadomień za każdym razem, ale należy pamiętać, że objaśnienia nie mają mocy przepisów podatkowych.

ROR a płatności w split payment

Podzielona płatność w podatku VAT zaczęła obowiązywać w nowej odsłonie od 1 listopada 2019 roku. Od tego momentu dostawa towarów i usługi z załącznika nr 15 do ustawy o VAT na kwotę równą lub wyższą od 15.000 zł objęta została obowiązkowym split payment. Płatność dokonywana w tym mechanizmie wpływa na rachunek bankowy podatnika w kwocie netto a kwota podatku VAT wpływa na wydzielony rachunek VAT.

Wynika to z faktu, że rachunek VAT jest utworzony z automatu, ale jedynie w odniesieniu do rachunków firmowych. Nie ma zatem możliwości utworzenia rachunku VAT dla prywatnych rachunków bankowych.

Należy jednak pamiętać, że posiadanie statusu podatnika VAT zwolnionego, czy to podmiotowo czy też przedmiotowo, nie zwalnia z obowiązku zapłaty w mechanizmie podzielonej płatności.

Rozliczenie kosztów przy transakcjach powyżej 15.000 zł po 1 stycznia 2020 roku – przeczytaj.
  ▲ wróć na początek
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce