Przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników mogą zawiesić prowadzenie działalności na okres od 30 dni do 24 miesięcy. Czy w trakcie tego okresu przedsiębiorca ma jakieś zobowiązania wobec urzędu skarbowego? Sprawdźmy.
Zawieszenie działalności – czy informować o tym US?
Przedsiębiorca, który decyduje się na zawieszenie działalności, nie ma obowiązku zawiadamiania o tym fakcie urzędu skarbowego. Informacja ta zostanie przekazana fiskusowi automatycznie po wypełnieniu przez podatnika wniosku CEIDG-1.
Zawieszenie działalności – deklaracje i podatki
W trakcie zawieszenia działalności podatnik jest zwolniony z obowiązku wpłacania zaliczek na podatek dochodowy oraz składania deklaracji VAT (i wpłacania należnego podatku do urzędu skarbowego). Należy jednak pamiętać, że jeżeli okres przerwy w prowadzeniu firmy obejmuje koniec roku, konieczne jest sporządzenie remanentu oraz złożenie rocznego PIT i ewentualne zapłacenie podatku.
Co ważne, w trakcie zawieszenia działalności podatnik ma prawo sprzedawać wyposażenie oraz środki trwałe, jak również osiągać przychody z zobowiązań powstałych przed zawieszeniem (więcej na temat praw i obowiązków przedsiębiorcy w trakcie zawieszenia działalności przeczytasz tutaj). W takim wypadku przedsiębiorca powinien zapłacić zaliczki na PIT bezpośrednio po wznowieniu działalności lub uwzględnić je w zeznaniu rocznym składanym w trakcie zawieszenia. Jeśli chodzi natomiast o podatek od towarów i usług, powinien on złożyć deklarację VAT-7/VAT-7K za okres, w którym dokonano transakcji (patrz ramka poniżej).
Ważne!
Przedsiębiorca przestaje być zwolniony z obowiązku składania deklaracji VAT, jeżeli w trakcie zawieszenia działalności dokonał sprzedaży składnika majątku, WNT, importu usług lub nabycia towarów, w odniesieniu do których jest podatnikiem. Innym wyjątkiem jest sytuacja, gdy zawieszenie działalności nie obejmuje całego okresu rozliczeniowego lub też w tym czasie pojawia się konieczność skorygowania podatku naliczonego. Przed dokonaniem ww. czynności warto sprawdzić, czy wciąż posiada się status podatnika VAT czynnego – więcej na ten temat przeczytasz tutaj.
Zawieszenie działalności a kontrola z US
Co istotne, urząd skarbowy ma prawo przeprowadzić kontrole podatkowe u przedsiębiorcy, który znajduje się w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej, aby sprawdzić, czy i jak wywiązywał się on z obowiązków wobec fiskusa. Warto przy tym zaznaczyć, iż co do zasady US nie ma obowiązku uprzedzić podatnika o zamiarze przeprowadzenia u niego kontroli. Jedną z takich sytuacji jest doraźna kontrola podatkowa dotycząca sprawdzenia zachowania warunków zawieszenia działalności. W takim wypadku zgodnie z art. 282c Ordynacji podatkowej fiskus może pojawić się niezapowiedziany.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Podróbki są dziś wszędzie. Można je znaleźć nie tylko na bazarach i straganach w Polsce czy za granicą, ale coraz częściej także w Internecie. Rozwój e-commerce sprawił, że sprzedaż podrobionych produktów stała się poważnym problemem nie tylko dla właścicieli marek, ale też dla samych konsumentów.
Czasem wystarczy przyjrzeć się swojemu e-sklepowi świeżym okiem, by zauważyć, co naprawdę hamuje sprzedaż. Audyt sklepu internetowego to sposób, by odkryć niewidoczne problemy – od technicznych błędów po nieintuicyjną ścieżkę zakupową. W tym poradniku pokażemy, jak samodzielnie przeprowadzić taki audyt.
Świat e-marketingu od dawna zdominowany jest przez dwóch gigantów – Google oraz Facebooka. Wielu reklamodawców szuka jednak alternatywnych sposobów promocji, z powodu kwestii finansowych, ale też praktycznych.
Niewłaściwe zachowanie pracownika w miejscu pracy, które narusza nie tylko przepisy prawa pracy, ale również regulamin wewnętrzny danego zakładu, może w konsekwencji doprowadzić do zastosowania kary.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo