Zmiana ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych w 2021 roku okrzyknięta została rewolucyjną. To prawda, zmian jest naprawdę bardzo dużo i są to zarówno zmiany o charakterze podmiotowym jak i przedmiotowym. Więcej przedsiębiorców, a właściwie poza nielicznymi wyjątkami wszyscy, mogą od 2021 roku skorzystać z tej formy opodatkowania swoich przychodów/dochodów. W dzisiejszej publikacji przyjrzymy się, co się zmieniło, jeżeli chodzi o stosowanie stawki 17%.
Zmiana stawki ryczałtu z 17% na 15%
Zmiany spowodowane wprowadzeniem stawki 17% przy rozliczaniu dochodów na zasadach ogólnych w pewnym sensie wymusiły wprowadzenie innych stawek ryczałtu do rozliczania podatku dochodowego. Większość usług opodatkowanych do końca 2020 roku stawką 17% jest w 2021 roku objęte stawką 15%. Pamiętajmy, że stawka 15% w 2021 roku dotyczy również nowej kategorii przychodów.
Jakie przychody są opodatkowane stawką 17% i 15% obecnie zostały szczegółowo opisane w artykule zmiany stawek ryczałtu – od 2021 roku.
Dużą zmianą jest przejście z opodatkowania niektórych usług stawką 17% na stawkę 8,5%.
W zestawieniu poniżej wymienione te właśnie kategorie usług.
Stawki ryczałtu 2021 – tabela:
Kategoria usług w brzmieniu
do końca 2020 r.
Stawka
2020 r.
Kategoria usług w brzmieniu
od 2021 roku
Stawka
2021 r.
związanych z zakwaterowaniem (PKWiU dział 55), z zastrzeżeniem załącznika nr 2 do ustawy
17%
świadczenia usług związanych z zakwaterowaniem (PKWiU dział 55)
8,5%
wynajmu i dzierżawy:
– samochodów osobowych i furgonetek, bez kierowcy (PKWiU 77.11.10.0),
– pozostałych pojazdów samochodowych (z wyłączeniem motocykli), bez kierowcy (PKWiU 77.12.1),
– środków transportu wodnego bez załogi (PKWiU 77.34.10.0),
– środków transportu lotniczego bez załogi (PKWiU 77.35.10.0),
– pojazdów szynowych (bez obsługi) (PKWiU 77.39.11.0),
– kontenerów (PKWiU 77.39.12.0),
– motocykli, przyczep kempingowych i samochodów z częścią mieszkalną, bez kierowcy (PKWiU 77.39.13.0)
17%
wynajmu i dzierżawy:
– samochodów osobowych i furgonetek, bez kierowcy (PKWiU 77.11.10.0),
– pozostałych pojazdów samochodowych (z wyłączeniem motocykli), bez kierowcy (PKWiU 77.12.1),
– środków transportu wodnego bez załogi (PKWiU 77.34.10.0),
– środków transportu lotniczego bez załogi (PKWiU 77.35.10.0),
– pojazdów szynowych (bez obsługi) (PKWiU 77.39.11.0),
– kontenerów (PKWiU 77.39.12.0),
– motocykli, przyczep kempingowych i samochodów z częścią mieszkalną, bez kierowcy (PKWiU 77.39.13.0),
– własności intelektualnej i podobnych produktów z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim (PKWiU 77.40)
8,5%
poradnictwa dla dzieci dotyczącego problemów edukacyjnych (PKWiU ex 85.60.10.0)
17%
przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów
8,5%
Pamiętajmy, że załącznik nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym obowiązywał do 31 grudnia 2020 r., od 1 stycznia 2021 roku został uchylony. W załączniku wymienione były usługi wyłączone z opodatkowania ryczałtem. Od 2021 roku wszystkie wyłączenia z opodatkowania ryczałtem zostały zapisane w art. 8 w ustawie. Ta informacja jest istotna dla przedsiębiorców, którzy są zainteresowani tą formą opodatkowania swoich dochodów.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Deregulacja to proces, który ma na celu uproszczenie przepisów prawa, ograniczenie biurokracji i zwiększenie dostępności usług publicznych – zarówno dla obywateli, jak i przedsiębiorców.
Już 15 listopada o 11.00 odbędzie się bezpłatny webinar pt. „Jak robić reklamę online i ją rozliczać. Praktyczny przewodnik dla e-sklepów. Reklama w Internecie. Strategia, kanały i aspekty podatkowe”.
Na dzisiejszym rynku trudno przetrwać bez jasno zdefiniowanej przewagi konkurencyjnej. Czym się wyróżniasz? Dlaczego klient ma wybrać właśnie Ciebie, a nie Twojego rywala? To pytania, na które każda firma – niezależnie od wielkości – musi znać odpowiedź. W tym artykule pokażemy, czym dokładnie jest przewaga konkurencyjna, jak ją zbudować, a także jakie błędy najczęściej popełniają przedsiębiorcy próbując się wyróżnić.
Firmy, które chcą wyróżnić się na rynku, muszą wiedzieć, jak zaplanować działania marketingowe w 2025, aby skutecznie angażować odbiorców. Sztuczna inteligencja, mikrospołeczności czy wirtualni influencerzy to tylko niektóre z kierunków, które warto uwzględnić w strategiach reklamowych na nowy rok. W tym artykule przedstawimy trendy marketingowe 2025.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo