Dropshipping a fulfillment

dropshipping i fulfillment

Założenie nowej firmy zawsze wiąże się z obawą o to, czy biznes się uda, oraz czy wystarczy środków na utrzymanie i ustabilizowanie firmy na rynku.

Dlatego też nowi przedsiębiorcy często na początku szukają rozwiązań, które pozwolą na zaoszczędzenie środków i nie będą wymagały radykalnych kroków i decyzji. Dobrym rozwiązaniem może okazać się outsourcing procesów logistycznych, bazując na formie sprzedaży dropshippingu lub fulfillmentu. Przyjrzyjmy się obu opcjom.

Dropshipping – dwa modele

Generalnie zamysł dropshippingu opiera się na „wynajętym magazynie”. W ramach danej transakcji biorą udział trzy strony – sprzedawca, nabywca i właściciel magazynu, którym jest najczęściej dystrybutor, hurtownik czy producent towaru (w artykule nazwany ogólnie dystrybutorem). Transakcja rozpoczyna się od nawiązania kontaktu pomiędzy nabywcą a sprzedawcą, a kończy na dostawie towaru. Co ważne, sprzedawca nie ma tu nigdy do czynienia z fizycznym towarem – ruchoma część transakcji polegająca na wysyłce odbywa się pomiędzy dystrybutorem a ostatecznym nabywcą.

Dropshipping może występować w dwóch odmianach, w zależności od tego, czym konkretnie zajmuje się sprzedawca. Pierwszy model zakłada, że sprzedawca w ramach transakcji świadczy usługi pośrednictwa. Zatem w tej sytuacji sprzedawca zajmuje się wyszukiwaniem klientów, zawieraniem transakcji etc., natomiast nie nabywa towaru. Sama transakcja sprzedaży towaru – zarówno pod względem formalnym, jak i fizycznej wysyłki – dokonywana jest pomiędzy dystrybutorem a nabywcą.

W ramach drugiego modelu sprzedawca zajmuje się handlem towarami. W tej sytuacji jego działalność prowadzona jest co do zasady tak, jak standardowy sklep – dokonuje się nabycia towaru handlowego, a następnie jego odsprzedaży na rzecz klienta. Różnica polega jedynie na tym, że tutaj także sprzedawca nie ma kontaktu z fizycznym towarem – wysyłka zlecana jest dystrybutorowi, który dokonuje jej bezpośrednio na rzecz nabywcy.

Jakie jest ryzyko?

Podstawową zaletą dropshippingu jest jego wygoda i niewielkie koszty, w porównaniu z własnoręcznym dystrybuowaniem sprzedawanych towarów. Rezygnacja z własnego magazynu to oszczędność na kosztach wynajmu powierzchni magazynowej, materiałów niezbędnych do wysyłki, zatrudnieniu pracowników magazynowych. Jest to szczególnie istotne w sytuacjach, gdy działalność dotyczy handlu specyficznymi materiałami, jak artykuły spożywcze czy chemia, które wymagają zachowania specjalnych warunków przechowywania.

Skorzystanie z dropshippingu to również oszczędność czasu i energii, związanych z zarządzaniem wysyłką, przygotowywaniem paczek czy koniecznością kontroli stanów magazynowych. Jest to istotne przede wszystkim na początku, kiedy przedsiębiorca najczęściej pracuje sam.

Korzystając z opcji dropshippingu należy jednak pamiętać o ewentualnych niebezpieczeństwach. Przede wszystkim należy zwracać szczególną uwagę na stan własnej firmy, oczekując momentu w którym dropshipping stanie się zbędny. Warto tego pilnować, tak aby firma mogła stać się niezależna od innych. Dodatkowo wybierając kontrahetna do współpracy trzeba kłaść nacisk na znalezienie uczciwego, kompetentnego dystrybutora, który zagwarantuje wysoką jakość towaru oraz samej wysyłki. Jest to istotne, ponieważ towar niezgodny z umową lub nieporządna wysyłka rzutują negatywnie nie tylko na renomę dystrybutora, ale też samego sprzedawcy.

Co to jest fulfillment?

Zewnętrzna firma jest odpowiedzialna za część lub całość (w zależności od modelu) procesu obsługi zamówień. W praktyce oznacza to, że sprzedawca nie musi martwić się za odbiór towaru od dostawcy, doręczenie go do klienta, obsługę reklamacji i zwrotów, ani o kontakt z klientem. Wszystkimi tymi usługami zajmuje się zewnętrzna firma. Sprzedawca nie musi ponosić też żadnych kosztów związanych z magazynowaniem towarów: odchodzą koszty wynajmu magazynu, koszty maszyn, amortyzacji, koszty wynagrodzeń pracowników, itp.

Zalety i wady fulfilment

Do głównych zalet fulfillment należą:

  • sprzedawca nie ponosi kosztów związanych z magazynowaniem towarów,
  • sprzedawca płaci za powierzchnię, którą rzeczywiście używa,
  • operator bierze na siebie odpowiedzialność za odpowiednie warunki przechowywania towaru, np. temperaturę, wilgotność, zabezpieczenie,
  • dostępna jest możliwość pakowania zamówień w indywidualny sposób, np. dodanie próbek produktów, spersonalizowanych bilecików, itp.,
  • sprzedawca oszczędza na kosztach przesyłek – operatorzy zewnętrzni często mogą negocjować ceny z kurierami,
  • dostępna jest integracja platform e-commerce z systemami magazynowymi – pozwala to sprzedawcom monitorować cały proces,
  • sprzedawca oszczędza czas – nie musi poświęcać swojego czasu na obsługę zamówień, a w ramach tego może skupić się np. na promocji swojego sklepu.

Wadami fulfillment są:

  • fulfillment jak każda usługa jest płatna,
  • niektórzy operatorzy mogą wymagać minimalnej miesięcznej liczby zamówień, aby podjąć się współpracy,
  • należy posiadać zaufanie do operatora, ponieważ on jest odpowiedzialny za obsługę zamówień i kontakt z klientem co wpływa bezpośrednio na postrzeganie marki.

Fulfillment a dropshipping

Dropshipping to model, w którym sklep jest pośrednikiem, za co pobiera niewielką marżę od każdego sprzedanego produktu. Za odbiór i przetwarzanie zmówienia odpowiedzialny jest sklep, jednak wysyłka towaru następuje z magazynu dostawcy lub hurtowni.

Podstawową różnicą między fulfillment a dropshipping, jest to, że przy fulfillment, sklep jest właścicielem towaru, jedynie podnajmuje magazyn, gdzie go przechowuje i opłaca cały proces z obsługą zamówień. Dropshipping natomiast to model, w którym towar nie należy do sklepu.

dropshipping

Podsumowanie

Wybór odpowiedniej formy sprzedaży jest kwestią indywidualną. Dobrze jest więc zapoznać się najpierw z wszystkimi „za” i „przeciw”. Zastanawiając się jednak co jest lepsze, dropshipping czy fulfillment, może warto pomyśleć o połączeniu obu tych opcji. Na pewno nie jest to łatwe zadanie, jednak wyniki mogą być bardzo satysfakcjonujące.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Księgowość Internetowa i biuro rachunkowe online Księgowość Internetowa i biuro rachunkowe online Księgowość Internetowa i biuro rachunkowe online

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Wygodne
integracje i ułatwienia

Sprawdź wszystkie integracje

Program do faktur ifirma.pl w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e-commerce, jak Shoper, Shoplo czy PrestaShop.

Ifirma.pl łączy się również z urządzeniami fiskalnymi oraz pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur - wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.