Porównanie systemów płatności dla sklepu internetowego

Zakładanie sklepu internetowego to nie tylko wybór najlepszej nazwy, platformy i wyznaczenie grupy docelowej. To też inne decyzje, m.in. wybór dostępnych w sklepie form płatności. W dzisiejszym poradniku przyjrzymy się serwisom płatności internetowych, m.in. Przelewy24, PayU, Transferuj, DotPay czy PayPal. Który z nich jest najlepszy?

Na początku sprawdźmy jednak, czy Polacy korzystają w ogóle z takich form płatności.

Analizując kilka ostatnich raportów „Gemius dla e-Commerce Polska” okazuje się, że tak – w dodatku coraz częściej. Zainteresowanie Polaków nowoczesnymi systemami płatności sukcesywnie rośnie. Dwa lata temu blisko 70% internautów wolało płacić za zakupy w sklepie internetowym zwykłym przelewem bankowym. Dziś – wg tegorocznego raportu „Gemius dla e-Commerce Polska” – 60% klientów jako swoją ulubioną formę płatności wskazuje szybki przelew, np. przez PayU, przelewy24 czy DotPay, następnie płatność gotówką przy odbiorze (44%) i dopiero potem przelew tradycyjny (38%).

Za chwilę porównamy więc kilka serwisów płatności internetowych, by przekonać się, który będzie najlepszy dla twojego biznesu.

Jednak, co ciekawe, mężczyźni częściej niż kobiety wybierają tradycyjne formy płatności, np. zwykły przelew z wpisaniem numeru bankowego lub zapłata gotówką przy odbiorze towaru. Warto mieć to na uwadze w zależności od tego, kto jest klientem w naszym sklepie internetowym.

Jak działają systemy płatności internetowych?

Realizacja tradycyjnego przelewu bankowego trwa zazwyczaj kilka dni, potem klient musi jeszcze dodatkowo czekać na kuriera, zanim wreszcie otrzyma kupiony przedmiot.

Systemy płatności internetowych skracają ten proces. Polega to na tym, że klient – zamiast kontaktować się ze sprzedawcą i dokonywać wpłaty na jego konto – dokonuje płatności na konto pośrednika (np. PayU), a przetransferowane pieniądze zostają automatycznie przypisane do portfela sprzedawcy. W ciągu kilku minut klient i sklep dostają więc potwierdzenie wpłaty, a sprzedawca może zabrać się za realizację zamówienia, czyli wystawienie dokumentu sprzedaży i pakowanie przesyłki.

To duże ułatwienie dla kupującego i sprzedawcy, szczególnie dzisiaj, gdy klientom zależy na czasie. Warto jednak znać minusy takiego rozwiązania. Pieniądze, które trafiają na konto pośrednika są wysyłane na bezpośrednie konto sprzedawcy w określonym terminie – w zależności od usługodawcy pieniądze mogą być wysyłane np. po kilku godzinach, następnego dnia roboczego, raz w tygodniu, raz w miesiącu albo w jakimś innym momencie. Dodatkowo często wiążą się z tym różne – dość wysokie – opłaty i prowizje.

Systemy płatności internetowych – porównanie

Decydując się na system płatności dla sklepu internetowego warto więc szukać takiego, który będzie atrakcyjny zarówno dla klienta, jak i dla samego sprzedawcy. Na co zwrócić uwagę?

Przede wszystkim na bezpieczeństwo, prostotę obsługi i dostępne opcje płatności. Warto sprawdzić, czy dany pośrednik jest godny zaufania i dokładnie prześledzić wszystkie informacje na jego temat, zarówno na samej stronie internetowej usługodawcy (np. certyfikaty i umowa partnerska z VISA lub MasterCard), jak i opinie na forach.

Co ważne, różni usługodawcy oferują różne formy płatności dla klientów, np. przelew, płatność kartą, SMSem czy w ratach – klienci lubią mieć wybór, poza tym mają swoje przyzwyczajenia.

Równie istotne są koszty, a przede wszystkim prowizje. Te są różne, mogą wahać się od kilku groszy do nawet kilkunastu złotych za jedną transakcję. Mogą być stałe albo uzależnione od wartości przelewu – choć niektórzy operatorzy nie pobierają prowizji w ogóle. Należy jednak pamiętać o ewentualnych opłatach dodatkowych, takich jak np. opłata aktywacyjna.

⇒ DotPay

    Formy płatności: akceptacja kart Visa, MasterCard i innych, przelewy internetowe, przekazy bankowe i pocztowe, płatności przez telefon (np. IKO, mPay, SkyCash), płatności mobilne, SMS Premium, e-Raty, płatności z zagranicy. Zwroty.
    Koszty i prowizje: są uzgadniane indywidualnie z konsultantem. Obowiązuje system prowizji, brak opłat abonamentowych.
    Dostęp do środków: brak odgórnych ograniczeń, sprzedawca wybiera pieniądze wtedy, kiedy chce. Nie ma minimalnej kwoty wypłaty. Przelewy realizowane są w ciągu kilku dni.
    Kontrola: poprzez panel administracyjny z raportami transakcji i przepływu środków + powiadomienia o każdej wpłacie drogą e-mail, SMS lub bezpośrednio do sklepu internetowego.

⇒ PayPal

    Formy płatności: PayPal to jedna z opcji płatniczych, alternatywa dla np. zwykłego przelewu bankowego. Klient dokonuje płatności bezpośrednio ze swojego konta PayPal, do którego może dodać swoją kartę kredytową lub debetową lub doładować je środkami z rachunku bankowego.
    Koszty i prowizje: założenie i zamknięcie konta jest darmowe. Opłaty dla sprzedających są naliczane tylko od otrzymanych płatności. Prowizje są uzależnione od miesięcznego obrotu sklepu (prowizja 2,9% + 0,80 zł za transakcję przy miesięcznym obrocie do 5 000 zł, prowizja 2,5% + 0,80 zł za transakcję przy miesięcznym obrocie od 5 000,01 do 20 000 zł itd). PayPal pobiera prowizje za transakcje z karty kredytowej (2,9% + 0,80 PLN za transakcję), z przelewu międzynarodowego i innej waluty (Od 0,9% do 2,0%, jeśli płatność pokrywana jest z salda konta PayPal w przypadku przewalutowania środków lub do 4,9 % + 1,35 PLN w przypadku użycia).
    Dostęp do środków: płatności wpływają na konto firmowe PayPal sprzedawcy w ciągu kilku minut. Sprzedawca może nimi dowolnie dysponować, np. przelać na swój rachunek bankowy lub płacić nimi za zakupy.
    Kontrola: panel administracyjny PayPal z dostępem do historii transakcji + alerty w formie e-maila z informacją o dokonanej transakcji.

⇒ PayU

    Formy płatności: przelew elektroniczny, przelew bankowy, karta płatnicza, e-raty, SMS premium, płatności mobilne, płatności cykliczne, e-Wallet, PayPal, MOTO itd.
    Koszty i prowizje: są uzgadniane indywidualnie z konsultantem.
    Dostęp do środków: brak odgórnych ograniczeń, sprzedawca wybiera pieniądze wtedy, kiedy chce.
    Kontrola: poprzez panel administracyjny sklepu.

⇒ Przelewy24

    Formy płatności: płatności przelewami, przekazami i kartami płatniczymi Visa Classic, Visa Electron, EuroCard/MasterCard, Diners Club, PBK, JCB American Express w 50 walutach, DCC, OneClick, e-Raty, płatności cykliczne, płatności mobilne przez telefon, BLIK, płatności SMS Premium, PayPal, FerBuy, Facebook, QR kody, SMS Premium, IVR, itp. Zwroty.
    Koszty i prowizje: abonament 0 zł, podstawowa prowizja w wysokości 1,9 % za płatność wykonaną przez klienta przelewem bankowym lub kartą płatniczą, prowizja 2,5% za płatność w systemie typu SkyCash; 0,30 zł opłaty transakcyjnej za płatność kartą, 0 zł za rejestrację. Stawki do negocjacji z konsultantem.
    Dostęp do środków: nielimitowane wypłaty na konto, realizacja wypłat do 24 godz. Cztery warianty: czasowa (np. 1 w tygodniu), kwotowa (np. co 500 zł), na zamknięcie dnia i na żądanie.
    Kontrola: panel administracyjny z zestawieniami dokonywanych transakcji, automatyczne alerty on-line o nowej wpłacie.

⇒ Transferuj.pl

    Formy płatności: szybkie przelewy, płatność kartą, płatności międzynarodowe, PayPal, płatności mobilne, np. kodem QR i Premium SMS, e-raty. Zwroty.
    Koszty i prowizje: serwis pobiera prowizje i opłaty przy wybieraniu środków z konta oraz opłatę aktywacyjną za założenie konta. Prowizje: od 1,9% za płatność przelewem, 2,5% za płatność e-transferem (np. iPKO), 2,5% + 0,19 zł za płatność kartami
    VISA, MASTERCARD, DINERS, AMERICAN EXPRESS itp.
    Dostęp do środków: wypłata środków w dowolnym momencie (realizacja do 3 dni), bez kwoty minimalnej wypłaty. Sprzedawca może też wybierać środki cyklicznie według ustalonego harmonogramu lub po zgromadzeniu na koncie określonych środków. Pierwsze cztery wypłaty w każdym miesiącu są darmowe, każda następna kosztuje 2 PLN
    Kontrola: panel odbiorcy płatności z raportami nt. transakcji i rozliczeń.

porównanie systemów płatności dla sklepów internetowych
Tabela porównawcza

Dla wygody klientów warto pomyśleć o posiadaniu kilku różnych systemów. Jeśli sklep obsługuje klientów zagranicznych, to dobrze jest oferować im płatność PayPalem. Niektóre sklepy umożliwiają też klientom możliwość dokonywania przelewów bezpośrednio na konto sprzedawcy.

Sam wybór systemu płatności to kwestia indywidualna dla każdego przedsiębiorcy. Przed podjęciem wyboru polecamy dokładnie przeanalizować wszystkie wady i zalety każdego z tych rozwiązań.

Księgowość w e-sklepie. PayPal a podatek dochodowy

Środki otrzymywane przez sprzedawcę za pośrednictwem systemu płatności stanowią przychód, który podlega opodatkowaniu. Opodatkowaniu podlega cała kwota, niepomniejszona o pobraną przez system prowizję. Aby zaliczyć do kosztów prowizje potrzebny jest wyciąg z konta PayPal, który należy ująć w KPiR. Podobnie jest z opłatą za przewalutowanie. Jeśli kwota w dniu przewalutowana na złotówki jest niższa niż kwota, którą zaksięgowano w momencie uzyskania przychodu, to tę różnicę należy ująć (na podstawie wystawionego dowodu wewnętrznego) w KPiR jako koszt. Jeśli jest wyższa – jako przychód.

Otrzymane przychody można księgować zbiorczo na zakończenie dnia, wystarczy wygenerować ze swojego konta (np. konta PayPal) plik PDF ze szczegółowym wyciągiem. Dokonując sprzedaży na rzecz firm należy oczywiście pamiętać też o wystawieniu faktury.

Samo konto prowadzone w ramach systemu płatności internetowych nie jest – wg polskiego prawa – kontem bankowym. Nie trzeba go więc zgłaszać do CEIDG ani w Urzędzie Skarbowym.

Sprawdź:
Pierwszy sklep internetowy – o czym pamiętać?
Zintegruj ifirma.pl ze swoim sklepem internetowym

Biuro rachunkowe
już od 89zł/mc.

  • Pełna odpowiedzialność za prowadzoną dokumentację.
  • Wygodne formy dostarczania dokumentów (online, poczta, kurier)

dowiedz się więcej


  • Filix

    Najważniejsze jest to, aby system działał sprawnie, nic się nie sypało i klienci byli zadowoleni z rozwiązania ;) U mnie dotpay sie akurat bardzo sympatycznie sprawdza. I dopiero potem myślimy o tym, że tutaj prowizja 2,7% a tam 2,4% – chociaż to też zależy od skali. Bo może nam to niemal nie robić różnicy. Jest w czym wybierać, ale najważniejsze to poczytać o tym z czego klienci sa najbardziej zadowoleni ;)