Uber a działalność gospodarcza – poradnik dla kierowców
W lutym wejdą w życie nowe zasady, które będą obowiązywać wszystkich kierowców. Uber a działalność gospodarcza – przeczytaj nasz przewodnik po zmianach.
Po niemal dwóch latach obecności Ubera w Polsce wreszcie wyjaśniła się sytuacja podatkowo-prawna kierowców świadczących usługi z wykorzystaniem popularnej aplikacji. Od 19 lutego 2016 r. wejdą w życie nowe zasady, które będą obowiązywać wszystkich kierowców. Uber a działalność gospodarcza – sprawdź nasz przewodnik po zmianach.
Jak działa Uber?
Uber pełni rolę pośrednika między pasażerami a kierowcami, pobierając za to odpowiednią prowizję. Przy pomocy aplikacji mobilnej pasażer może zamówić kurs i kierowcę, a kierowca odebrać zamówienie. Po przybyciu na miejsce karta kredytowa pasażera zostaje automatycznie obciążona opłatą za przejazd; następuje transakcja bezgotówkowa (online) na konto bankowe Ubera. Następnie Uber w imieniu osoby wykonującej zlecenie wystawia fakturę, a na koniec okresu rozliczeniowego przelewa kierowcy środki, pomniejszając je o swoją prowizję, na którą wystawia fakturę.
WAŻNE!
Poniższy artykuł odnosi się do przepisów obowiązujących w 2016 roku.
Rejestracja działalności gospodarczej
Według Ministerstwa Finansów taka forma działalności zarobkowej wymaga rejestracji. Ponieważ jednak Uber pełni rolę pośrednika, a nie pracodawcy czy zleceniodawcy, kierowca powinien sam wypełniać obowiązki wynikające z przepisów polskiego prawa – a zatem samodzielnie rozliczać się z fiskusem, opłacać ZUS i odprowadzać podatki. W razie niedopełnienia obowiązków konsekwencje poniesie kierowca. Umowy są tak skonstruowane, że Uber jest zwolniony z wszystkich odpowiedzialności.
Rejestracja działalności gospodarczej jest więc konieczna. Od 19 lutego każdy kierowca będzie musiał przedstawić Uberowi swój numer NIP i europejski numer identyfikacji podatkowej (VAT UE). Jeśli tego nie zrobi, nie będzie miał możliwości korzystania z aplikacji.
Rejestracja do VAT-UE
Kierowcy, którzy chcą legalnie korzystać z aplikacji Uber mają obowiązek zarejestrowania się do VAT-UE.
Kasa fiskalna
Choć Uber zapowiada, że pracuje nad sposobem na ominięcie konieczności zakupu kas fiskalnych przez kierowców, a Ministerstwo Finansów nie wydało oficjalnej decyzji, wiele wskazuje na to, że kasa fiskalna będzie obowiązkowa.
Każda działalność związana z samochodowym transportem pasażerskim wymaga kasy fiskalnej. Urzędy Skarbowe, z którymi się skontaktowaliśmy, potwierdzają, że przejazdy Uber będą traktowane jako zwykłe przewozy taksówkarskie. Podobne zdanie ma Inspekcja Transportu Drogowego: kierowca korzystający z aplikacji Uber będzie traktowany jak pracownik innych korporacji taksówkowych.
Obecnie, dopóki Ministerstwo Finansów nie wydało oficjalnego komunikatu, decyzja pozostaje po stronie kierowcy.
Licencja
Inspekcja Transportu Drogowego potwierdza, że kierowcy Uber mają obowiązek zdobycia odpowiednich licencji i certyfikatów.
Ubezpieczenie
Jest konieczne. Umowa między Uberem a kierowcą zakłada, że kierowca posiada ważne ubezpieczenie OC, które obejmuje świadczone przez niego usługi transportowe.
Podatek dochodowy
Trzeba odprowadzać. Dochody uzyskane z tytułu świadczenia usług transportowych z wykorzystaniem aplikacji mobilnej Uber podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Według Ministerstwa Finansów obowiązek zapłaty podatku powstaje niezależnie od tego, czy kierowca posiada działalność gospodarczą czy nie.
Kontrole i kary
Choć umowa zawierana między Uberem a kierowcą od początku wymagała od kierowcy wywiązywania się z wszystkich obowiązków wynikających z przepisów polskiego prawa, a więc odprowadzania podatków i zdobycia we własnym zakresie odpowiednich licencji i certyfikatów, w praktyce nikt tego nie kontrolował. Od 19 lutego ma się to zmienić. Za kontrole kierowców zabiorą się zarówno sam Uber, jak i urząd skarbowy i Inspekcja Transportu Drogowego.
Za sam brak licencji można otrzymać grzywnę w wysokości 8 tys. zł. Jeśli urząd skarbowy odkryje, że kierowca prowadzi niezarejestrowaną działalność gospodarczą, może wymierzyć karę grzywny do 5 tys. zł i nakazać mu opłacenie zaległych podatków i składek ZUS.
Ponieważ płatności w Uberze są od samego początku dokonywane on-line, fiskus bardzo łatwo będzie mógł sprawdzić informacje o prowadzeniu przez kierowcę niezarejestrowanej działalności gospodarczej i osiąganym przychodzie. Nie sprawdzi się w tym przypadku zasada lex retro non agit, a więc niedziałania prawa wstecz.
Księgowanie faktur Uber w ifirma.pl
Uber na koniec każdego okresu rozliczeniowego przelewa kierowcy środki, pomniejszając je o swoją prowizję, a także wystawia fakturę. Ponadto na bieżąco wystawia faktury za przejazdy pasażerów, które kierowca może zobaczyć na swoim koncie.
Aby zaksięgować powyższe faktury w ifirma.pl należy:
W przypadku faktury za przejazdy:
dla VAT-owca: wejść w zakładkę „faktury” -> wybrać „inne przychody” -> wybrać „przychód uniwersalny VAT”
dla nieVAT-owca: wejść w zakładkę „rachunki” -> wybrać „inne przychody” -> wybrać „przychód uniwersalny nie VAT”
Według Ministerstwa Finansów taka forma działalności zarobkowej wymaga rejestracji. Ponieważ jednak Uber pełni rolę pośrednika, a nie pracodawcy czy zleceniodawcy, kierowca powinien sam wypełniać obowiązki wynikające z przepisów polskiego prawa – a zatem samodzielnie rozliczać się z fiskusem, opłacać ZUS i odprowadzać podatki.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
12 grudnia 2024 roku Prezydent podpisał rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw, który dotyczy wprowadzenia uzupełniającego urlopu macierzyńskiego. Takie rozwiązanie ma zrekompensować pracującym rodzicom czas, który podczas urlopu macierzyńskiego spędzą w szpitalu w przypadku długotrwałej hospitalizacji dziecka.
Każda współpraca, nawet ta w marketingu afiliacyjnym, powinna mieć jasne i niebudzące wątpliwości ustalenia. Choć wiele współprac działa „na zasadzie zaufania”, to zawsze dobrze przygotowana umowa daje obu stronom ochronę i pewność, że wszystko jest uporządkowane.
Wykluczanie ze statystyk na Allegro może pomóc w zwiększeniu wyników sprzedaży i pokazanie rzeczywistej jakości obsługi klienta, która nie obejmuje sytuacji losowych, nieporozumień z kupującym oraz sytuacji, w których to nie sprzedawca, a przewoźnik jest odpowiedzialny za niezadowolenie klienta.
Prowadzenie sklepu internetowego na Allegro to dla wielu przedsiębiorców szansa na dotarcie do szerokiego grona klientów i dynamiczny rozwój sprzedaży. Jednak działalność na tej popularnej platformie wiąże się również z powstawaniem licznych kosztów.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo