Prawo do rezygnacji ze statusu “podatnik VAT czynny”
Firmy, które w 2010 musiały zarejestrować się jako płatnik podatku VAT, ponieważ w trakcie roku przekroczyły limit obrotów wynoszący 100 tys. zł, ale ich obrót nie przekroczył 150 tys. zł mogą odzyskać status nie-vatowca.
Firmy, które w 2010 musiały zarejestrować się jako podatnik VAT czynny, ponieważ w trakcie roku przekroczyły limit obrotów wynoszący 100 tys. zł, ale ich obrót nie przekroczył 150 tys. zł mogą odzyskać status nie-vatowca.
Wymagania formalne
Aby skorzystać ze zwolnienia należy do dnia 15 stycznia złożyć w US deklarację VAT-R jako aktualizację z zaznaczonym polem C.1.30. W zgłoszeniu należy podać datę od kiedy następuje ponowne korzystanie ze zwolnienia – pole C.1.38.
Zwrot odliczonego podatku VAT
Firmy, które zdecydują się na korzystanie ze zwolnienia muszą zrobić korektę podatku VAT od towarów w stosunku, do których przysługiwało im całkowite odliczenie podatku. Korekta jest przeprowadzana wg zasad:
1. od zakupionych środków trwałych wartości niematerialnych i prawnych o cenie zakupu większej niż 15 tys zł – korekty dokonuje się przez 5 kolejnych lat licząc od daty zakupu, korygując w każdym roku 1/5 podatku (w przypadku ŚT z 1 i 2 grupy okres korekty wynosi 10 lat) – korekty dokonuje się w deklaracji za styczeń następnego roku.
2. od zakupionych środków trwałych wartości niematerialnych i prawnych o cenie zakupu mniejszej niż 15 tys zł oraz od wyposażenia – korekty dokonuje się jednorazowo w deklaracji za miesiąc, w którym rozpoczęto korzystanie ze zwolnienia a zwrotowi podlega cała kwota odliczonego podatku. Nie trzeba naliczać korekty, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego (miesiąc/kwartał) w którym dokonano zakupu do momentu skorzystania ze zwolnienia upłynęło 12 miesięcy.
3. od zakupionych towarów handlowych, surowców i materiałów niesprzedanych lub niewykorzystanych do dnia ponownego skorzystania ze zwolnienia – korekty dokonuje się jednorazowo w deklaracji za miesiąc, w którym rozpoczęto korzystanie ze zwolnienia a zwrotowi podlega cała kwota odliczonego podatku.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
CSR to coś więcej niż odpowiedzialność – to szansa na rozwój i budowanie silnej marki. Firmy, które angażują się społecznie i ekologicznie, nie tylko poprawiają swój wizerunek, ale także zyskują lojalnych klientów i zmotywowanych pracowników. Sprawdź, jak MŚP mogą skutecznie wdrożyć CSR i wykorzystać go do wzmacniania swojej pozycji na rynku.
Podatek Belki to 19% od zysków z inwestycji i oszczędności. Choć na razie nie zanosi się na jego likwidację, rząd zapowiada nowe rozwiązanie – Osobiste Konto Inwestycyjne (OKI), które ma pozwolić na inwestowanie do 100 tys. zł bez podatku. Sprawdź założenia dla nowego produktu inwestycyjnego.
Sprzedaż na platformach internetowych, takich jak Allegro, staje się coraz popularniejszą formą prowadzenia działalności lub dorabiania w wolnym czasie.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo