Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), od 1 stycznia 2016 roku wprowadzona została nowa klasyfikacja PKWiU 2015. Co ważne, od początku 2018 roku dotyczy ona także opodatkowania VAT oraz podatkiem dochodowym.
PKWiU 2015 – stopniowe zmiany
Jak zostało wspomniane, PKWiU 2015 zaczęło obowiązywać już od stycznia 2016 roku, jednak nie od razu w pełnym zakresie. Po pierwsze, do końca 2016 roku możliwe było stosowanie obu klasyfikacji – zarówno PKWiU 2008, jak i PKWiU 2015. Co ważne, nowa klasyfikacja obecnie obowiązuje wyłącznie w zakresie dotyczącym:
ewidencji i dokumentacji,
rachunkowości,
urzędowych rejestrów i systemów informacyjnych administracji publicznej.
Natomiast jeszcze do końca 2018 roku PKWiU 2008 będzie obowiązywała w przypadku:
opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
opodatkowania podatkiem od osób prawnych (CIT), podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz karty podatkowej.
Zmiany w kwestii stosowania PKWiU 2015 do ww. podatków pierwotnie miały wejść już od 1 stycznia br. Jednak pod koniec 2017 roku w Dzienniku Ustaw zostało ogłoszone Rozporządzenie RM zmieniające rozporządzenie w sprawie PKWiU, zgodnie z którym termin stosowania nowej klasyfikacji zostaje przesunięty o rok (Dz.U. 2017 poz. 2453).
PKWiU a podatki – kiedy może mieć znaczenie?
Ustawy podatkowe w wielu miejscach odwołują się bezpośrednio do PKWiU. Odnośnik taki możemy napotkać m.in. przy tak podstawowej czynności, jak określenie właściwej stawki VAT do sprzedawanych towarów i usług (dla stawki 5% oraz 8% należy zajrzeć do załączników 3 oraz 10 do ustawy o VAT), jak również przy określaniu obowiązku zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia (załączniki nr 11, 13 oraz 14 do ustawy o podatku od towarów i usług).
Co ważne, organy podatkowe nie rozstrzygają kwestii poprawnego sklasyfikowania towarów i usług według PKWiU – zatem to na podatniku ciąży obowiązek i odpowiedzialność za właściwe posługiwanie się kodami z klasyfikacji (oraz stosowanie się do aktualnie obowiązującego zestawienia). Po pomoc w tym zakresie można zgłosić się do urzędu statystycznego w Łodzi, składając wniosek o tzw. opinię interpretacyjną.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zastanawiasz się, jak rozwijać swój biznes w nadchodzącym roku? Poznaj pomysły na rozwój firmy, które pomogą wykorzystać trendy w biznesie 2025 i przygotować się na nadchodzące zmiany.
Praktyka pokazuje, że w social mediach często umieszczamy wizerunek innych osób, niekiedy bez ich zgody czy nawet wiedzy. Tymczasem za każdym takim obrazem stoją prawa autorskie oraz prawo do ochrony wizerunku, których użytkownicy nie znają bądź ignorują.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo