Przedsiębiorca zatrudniający pracowników ma obowiązek odprowadzania za nich odpowiednio wyliczonych składek ZUS. Co ważne, część z nich może stanowić koszt podatkowy prowadzonej działalności. Czy jeśli w wyniku korekty okaże się, że konieczna jest dopłata składek ZUS za pracownika, przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu także dopłaconą część?
Składki ZUS pracownika w kosztach podatkowych
Składki ZUS pracownika (opłacane przez pracodawcę – płatnika, jak i samego pracownika – ubezpieczonego) zaliczane są do kategorii kosztów uzyskania przychodów (w art. 23 ust. 1 pkt 55a ustawy o PIT znajdują się tylko składki nieopłacone do ZUS). Przedsiębiorca ma prawo ująć je w podatkowej księdze przychodów i rozchodów dopiero w okresie, w którym zostały faktycznie zapłacone.
Korekta składek ZUS pracownika a koszty podatkowe
W wyniku korekty dokonanej np. po przeprowadzeniu przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontroli, może okazać się, że przedsiębiorca powinien dopłacić z własnych środków składki ZUS za swojego pracownika. W tym także część, która normalnie pokrywana jest z wynagrodzenia pracownika. Czy taka dopłata także stanowi koszt uzyskania przychodu w okresie, w którym pieniądze trafiły na konto ZUS?
W przypadku dopłaty składek ZUS za pracownika w wyniku korekty, część składek finansowana przez płatnika (przedsiębiorcę) może stanowić koszt uzyskania przychodu w okresie, w którym została faktycznie zapłacona. Co ważne, dotyczy to tylko zaległego zobowiązania – jeśli w wyniku korekty składek konieczna jest zapłata odsetek, część ta nie będzie mogła zostać zaliczona do kosztów podatkowych.
Zasady tej nie stosuje się jednak do części składek na ubezpieczenie społeczne finansowanej przez ubezpieczonego (pracownika), nawet jeśli w związku z zaistniałym błędem faktycznie opłaca je przedsiębiorca z własnych środków. Zdaniem organów podatkowych, ta kwota składek ZUS dopłacona w wyniku korekty, jako wynikająca z błędu płatnika (przedsiębiorcy), nie spełnia podstawowych przesłanek pozwalających na zaliczenie jej do kosztów podatkowych. Taką opinię można znaleźć m.in. w interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 2 czerwca 2016 r. (IBPB-1-2/4510-398/16/AK).
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Gdy nadchodzi Black Friday w e-commerce, serwery parują, a klienci kupują jak szaleni. To czas, który może przynieść rekordowe zyski albo… falę reklamacji. Zanim zacznie się gorączka, zobacz, jak przygotować sklep na szczyt sprzedażowy i przejść przez sezon bez potknięć.
Szybsze strony, większa elastyczność i sprzedaż w wielu kanałach – brzmi jak marzenie właściciela sklepu internetowego. Headless e-commerce obiecuje właśnie takie możliwości, ale nie zawsze jest złotym rozwiązaniem. Dowiedz, jak działa ten model, jakie ma zalety i w jakich sytuacjach opłaca się w niego inwestować.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo