Reklamacja w drodze rękojmi i gwarancji – obowiązki przedsiębiorcy
Jednym z praw konsumenta jest możliwość zareklamowania towaru. Reklamacja – niezależnie czy w formie rękojmi czy gwarancji – rodzi obowiązki po stronie sprzedawcy. Sprawdź, czym różnią się te dwie formy oraz jakie powodują konsekwencje!
W sytuacji, gdy zakupiony towar ma wadę, nabywca ma prawo złożyć reklamację. W większości przypadków może on wybrać jedną z dwóch opcji – rękojmię (zawsze) lub gwarancję (o ile ta została udzielona). Co ważne, przedsiębiorca nie może zmienić decyzji nabywcy. Na czym polega każda z nich? Jakie obowiązki rodzi po stronie sprzedawcy?
Reklamacja w drodze rękojmi
Rękojmia to odpowiedzialność sprzedawcy za wady fizyczne i prawne towaru. Dotyczy ona zarówno rzeczy nowych jak i używanych (zobacz więcej). Jest to ochrona konsumenta wynikająca wprost z ustawy (art. 556-576 Kodeksu cywilnego) – nie musi być zawarta w umowie między stronami. Co więcej, ta forma reklamacji ma charakter absolutny – niezależnie od swojej winy, sprzedawca nie może się z tej odpowiedzialności zwolnić, ani jej wyłączyć lub ograniczyć.
Wskazówka!
Wadą fizyczną towaru jest np. zmniejszenie wartości przedmiotu, niekompletność, brak określonych cech. Z wadą prawną mamy do czynienia np. wówczas, gdy okaże się, że sprzedany towar był własnością osoby trzeciej.
Odpowiedzialność sprzedawcy za towar może obejmować wadę, która istniała przed wydaniem rzeczy lub też taką, która powstała już po tym zdarzeniu, jednak z przyczyny tkwiącej już uprzednio w tej rzeczy.
Nabywca w ramach rękojmi może zażądać:
usunięcia wady,
obniżenia ceny,
naprawienia rzeczy,
odstąpienia od umowy.
Przedsiębiorca ma obowiązek rozpatrzyć reklamację w drodze rękojmi w ciągu 14 dni od jej zgłoszenia przez nabywcę. Co ważne, okres rękojmi wynosi 2 lata w przypadku rzeczy i 5 lat w przypadku nieruchomości (liczone od momentu wydania).
Reklamacja w drodze gwarancji
Zgodnie z art. 577 par. 1 oraz art. 577(1) konsument może złożyć reklamację także w drodze gwarancji. Nabywca ma jednak prawo skorzystać z tej formy tylko wówczas, gdy sprzedawca w momencie sprzedaży oświadczy, iż udziela gwarancji na dany towar (w dokumencie gwarancyjnym lub w reklamie dotyczącej danej rzeczy). Oświadczenie takie określa uprawnienia nabywcy oraz obowiązki sprzedawcy w momencie, gdy towar nie spełnia właściwości w nim określonych. Termin obowiązywania gwarancji określany jest bezpośrednio przez gwaranta (sprzedawcę lub producenta) – może wynosić nawet 10 lat.
Ważne!
Wada produktu wykryta w ciągu 12 miesięcy od zakupu jest uznawana za powstałą w chwili sprzedaży (zasada domniemania).
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Subskrypcyjny model biznesowy zyskuje na popularności wśród przedsiębiorców z różnych branż – od rozrywki po oprogramowanie i e-commerce. Coraz więcej firm decyduje się na oferowanie swoich produktów lub usług w formie regularnych opłat abonamentowych. Jak działa ten model? Jakie są jego zalety i wady? I czy sprawdzi się także w Twoim biznesie?
Nadzór w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością mogą sprawować różne organy i podmioty. Jednakże praktyka pokazuje, że w większości spółek z o.o. nadzór sprawowany jest przez jej wspólników, a rada nadzorcza lub komisja rewizyjna są powoływane wyłącznie w dużych spółkach.
Po zakończeniu działalności gospodarczej planujesz jej ponowne rozpoczęcie? W takim razie sprawdź, czy masz prawo do zwolnienia z VAT i jaką formę opodatkowania możesz wybrać.
Prowadzenie firmy, to nie tylko sprzedaż produktów czy usług, ale także szereg innych działań opierających się na współpracy z różnymi partnerami biznesowymi.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo