Opłata prolongacyjna to koszt przedsiębiorcy, który rekompensuje urzędowi skarbowemu utracone odsetki. Jej wysokość ustala fiskus, warto jednak wiedzieć, czym jest i skąd bierze się opłata prolongacyjna.
Rozłożenie na raty lub odroczenie terminu spłaty podatku jest rozwiązaniem, które może pomóc przedsiębiorcy w cięższej sytuacji finansowej. Dodatkowym atutem takiego rozwiązania jest opłata prolongacyjna zamiast odsetek – warto zatem wiedzieć, na czym polega.
Opłata prolongacyjna – odszkodowanie dla budżetu
Przedsiębiorca, który nie spłacił zobowiązania podatkowego w terminie lub próbuje spłacać je na raty na własną rękę (bez porozumienia z organem podatkowym), naraża się na odsetki za zwłokę.
Ważne zmiany związane z epidemią koronawirusa
Przedsiębiorcy, którzy złożą wniosek o odroczenie terminu płatności podatku lub rozłożenie zaległości podatkowej na raty nie będą musieli płacić opłaty prolongacyjnej. Przy czym należy pamiętać, że dotyczy to tylko wniosków złożonych w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemiologicznego albo w okresie 30 dni po jego odwołaniu. Przy udzielaniu ulgi pracownicy urzędów skarbowych będą brali pod uwagę negatywne przesłanki związane z COVID-19.
Jeśli jednak urząd skarbowy przyzna podatnikowi ulgę w spłacie w formie odroczenia terminu płatności lub rozłożenia zobowiązania podatkowego na raty, odsetki nie będą już wymagane. Jednakże ulga dla podatnika jest jednocześnie stratą dla fiskusa, do którego nie wpłyną już odsetki. Dlatego też do kwoty zobowiązania podatkowego doliczana jest opłata prolongacyjna, czyli opłata za prolongowanie terminu płatności podatku. W przeciwieństwie do odsetek, opłata ta może stanowić koszt uzyskania przychodu.
Opłata prolongacyjna może nie być wymagana, jeżeli zaległość podatnika wynika z klęski żywiołowej lub wypadku losowego. Czasem jest ona zniesiona także przy postępowaniu układowym
Jak liczyć opłatę prolongacyjną?
Opłatę prolongacyjną wylicza się za okres:
Od dnia następującego po dniu przyznania ulgi do terminu odroczonej spłaty lub terminu ostatniej raty podatku – jeśli zobowiązanie nie było jeszcze przeterminowane,
Od dnia następującego po dniu złożenia wniosku do terminu odroczonej spłaty lub terminu ostatniej raty podatku – jeśli zobowiązanie było już przeterminowane.
Uwaga!
Gdy wniosek o ulgę dotyczy zobowiązania przeterminowanego, za okres od terminu zapłaty do dnia złożenia wniosku podatnik powinien zapłacić standardowe odsetki. Jeżeli zobowiązanie nie było jeszcze przeterminowane, odsetki nie będą występowały.
Wysokość opłaty prolongacyjnej jest obliczana przez organ skarbowy na podstawie wzoru:
OP = (KG * St * DP) / 365
gdzie:
OP – opłata prolongacyjna
KG – kwota główna zobowiązania
St – stawka prolongaty, równa obniżonej stawce odsetek budżetowych (obecnie 4%)
DP – liczba dni których dotyczy prolongata.
Informacja o kwocie prolongaty do zapłaty jest przekazywana podatnikowi wraz z decyzją o przyznaniu ulgi.
Opłata prolongacyjna – najważniejsze informacje
Przykład 1.
Przedsiębiorca posiada zaległość podatkową z tytułu VAT za czerwiec 2018 r. w wysokości 20.000 zł. 14 września złożył do urzędu skarbowego wniosek o odroczenie terminu płatności podatku. Organ skarbowy zgodził się na odroczenie do 30 listopada 2018 r.
Przedsiębiorca będzie zobowiązany do opłacenia odsetek za 50 dni – okres od 26 lipca (dzień po dniu powstania zaległości podatkowej) do 14 września 2018 r. (dzień złożenia wniosku) – odsetki wynoszą 8%.
Opłata prolongacyjna będzie natomiast wymagana za 76 dni – od 15 września (dnia po złożeniu wniosku) do 30 listopada 2018 r. (terminu zapłaty zobowiązania)
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Świat e-marketingu od dawna zdominowany jest przez dwóch gigantów – Google oraz Facebooka. Wielu reklamodawców szuka jednak alternatywnych sposobów promocji, z powodu kwestii finansowych, ale też praktycznych.
Umowa zawarta na odległość Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta umowa zawarta na odległość to umowa zawarta z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość […]
Zastanawiasz się czy kolacja z kontrahentem może stanowić koszt w Twojej firmie? A może zaprosiłeś klienta na lunch i nie wiesz czy możesz rozliczyć taki wydatek? Sprawdź na jakim stanowisku stoją organy skarbowe.
Zastanawiasz się jak rozliczyć umowę o pracę ze wspólnikiem spółki cywilnej? W dzisiejszym artykule odpowiemy na te i inne pytania dotyczące zagadnień związanych ze spółką cywilną.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo