Kradzież samochodu osobowego a limit kosztów podatkowych – przepisy 2019
W przypadku kradzież firmowego samochodu osobowego przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów podatkowych jego niezamortyzowaną wartość. W tym przypadku nie będzie miał znaczenia limit, który od 2019 r. zostanie zwiększony do 150.000 zł.
Kradzież samochodu firmowego to dla przedsiębiorcy znacząca strata – dlatego też w takiej sytuacji pojawia się pytanie, czy może być ona potraktowana również jako strata podatkowa? Warto to sprawdzić, szczególnie w zakresie nowych limitów, które od początku 2019 r. będą obowiązywały przy samochodach osobowych.
Kradzież samochodu osobowego – kiedy stanowi koszt?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami Ustawy o podatku dochodowym, strata powstała w wyniku kradzieży środka trwałego – w tym samochodu osobowego – może zasadniczo zostać rozliczona jako strata podatkowa w firmie.
WAŻNE – Poniższy artykuł odnosi się do przepisów obowiązujących w 2019 roku.
Przy czym, w przypadku samochodu osobowego niezbędne jest posiadanie dobrowolnego ubezpieczenia AC – tylko wtedy strata będzie mogła zostać uwzględniona jako koszt uzyskania przychodu. Brak auto casco automatycznie wyklucza rozliczenie podatkowe straty wynikłej z kradzieży auta.
Uwaga! – Oprócz polisy AC, kradzież auta musi zostać udokumentowana odpowiednim protokołem policyjnym bądź z firmy ubezpieczeniowej. Tylko takie potwierdzenie kradzieży pozwala na rozliczenie wartości skradzionego auta w kosztach firmowych.
Skradziony samochód a jego wartość w kosztach
Przedsiębiorca, który może rozliczyć stratę jako koszt podatkowy, powinien jeszcze ustalić, w jakiej wysokości dokonać takiego rozliczenia. Zgodnie z przepisami ustawy, przyjmujemy tu różnicę pomiędzy wartością początkową samochodu a dokonanymi dotychczas odpisami amortyzacyjnymi. Co ważne, za wartość początkową uznawano dotychczas rzeczywistą wartość samochodu, nie tą ograniczoną limitem. Podobnie za dokonane odpisy amortyzacyjne uznawano całą wartość odpisów – czyli zarówno tą, którą zaliczyliśmy do kosztów podatkowych, jak i tą, która proporcjonalnie nie została do nich zaliczona.
Co to oznacza w świetle nowych przepisów? Po nowelizacji wartość samochodu osobowego, która może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, będzie wynosiła 150.000 zł dla samochodów spalinowych i hybrydowych oraz 225.000 zł dla samochodów elektrycznych – a nie, jak dotychczas, 20.000 euro przeliczone na PLN po średnim kursie NBP z dnia przekazania samochodu do używania. Wydaje się jednak, że jeśli samochód zostanie skradziony, przedsiębiorca będzie mógł zaliczyć do kosztów całą jego dotychczas niezamortyzowaną wartość, nawet jeśli przekroczony ona limit.
Niestety w tej kwestii nie wydano jeszcze oficjalnej informacji o stanowisku Ministerstwa Finansów- natomiast zgodnie z aktualną odpowiedzią KIS, nadal możliwe jest uwzględnienie w kosztach wartości skradzionego auta bez uwzględniania ustawowego limitu.
Uwaga! – Zgodnie z informacjami płynącymi z Ministerstwa Finansów, z limitu amortyzacji do 150.000 zł będą mogli korzystać także przedsiębiorcy, którzy samochody wprowadzili przed styczniem 2019 r. Analogicznie wydaje się zatem, że również w przypadku kradzieży samochodu będzie możliwe zastosowanie nowego limitu. Jednakże obecnie nie ma w tym zakresie oficjalnego stanowiska lub przepisów przejściowych
Przykład
Przedsiębiorca posiada w firmie samochód spalinowy osobowy o wartości początkowej 200.000 zł. Zdążył dokonać pięciu odpisów amortyzacyjnych (standardowa amortyzacja liniowa ze stawką 20%), gdy samochód został skradziony. W celu wyliczenia straty podatkowej poniesionej w wyniku kradzieży ustalamy:
Wysokość miesięcznego odpisu amortyzacyjnego: 200.000 zł * 20% : 12 miesięcy ≈ 3.333,33 zł, z czego:
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Prowadzisz działalność gospodarczą i dokonałeś zgłoszenia do składki chorobowej? Sprawdź, czy zmiana planu opłacania składek będzie miała wpływ na składkę chorobową.
Zarządzanie stroną internetową to nie tylko dbanie o jej estetykę i funkcjonalność. To także umiejętność efektywnej analizy danych, które pozwalają zrozumieć m.in to, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną.
Reklama to jedno z najskuteczniejszych narzędzi promocji, wykorzystywane do zwiększenia rozpoznawalności i popularności produktów, usług czy firm. Może występować w różnych formach – od tradycyjnych, takich jak telewizja i radio, po nowoczesne rozwiązania internetowe, np. media społecznościowe. Często działania promocyjne nie ograniczają się do pojedynczej reklamy, lecz stanowią zespół ściśle powiązanych ze sobą akcji rozumianych jako kampania reklamowa. Jako że kampania reklamowa zawiera w sobie reklamy, musi spełniać te same wymogi prawne co pojedyncza reklama.
26 stycznia 2025 roku odbędzie się kolejny finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Jeśli jesteś jednym z ofiarodawców, to z pewnością zainteresuje Cię, czy wpłatę na WOŚP możesz odliczyć od podatku.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo