Kiedy na gruncie przepisów prawa podatkowego zakup biletu lotniczego może rodzić obowiązek rozliczenia importu usług? Jakie stanowisko w tej sprawie zajmują organy podatkowe? Kliknij i dowiedz się więcej na temat konieczności rozliczenia importu usług przy zakupie usługi transportu lotniczego!
Zakup biletów lotniczych stanowi nabycie usługi i w tych kategoriach należy rozpatrywać taką transakcję na gruncie podatku od towarów i usług. Co do zasady, podmiotem zobowiązanym do rozliczenia VAT od tego typu świadczeń jest przewoźnik, nabywca natomiast może bez ograniczeń odliczać wykazany na fakturze polski VAT (oczywiście, jeżeli występuje związek tego wydatku z działalnością opodatkowaną). Może jednak zdarzyć się wyjątek od tej zasady.
Bilet lotniczy od przewoźnika niezarejestrowanego do VAT w Polsce
Jeżeli polski przedsiębiorca kupi bilet lotniczy na trasę przebiegającą przez terytorium Polski od zagranicznego przewoźnika, który nie posiada w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności, wówczas może być zobowiązany do rozliczenia importu usług. Jeżeli jest to lot krajowy, wówczas każdorazowo zastosowanie znajdzie stawka 8%, jeśli natomiast można go zakwalifikować do transportu międzynarodowego, wówczas właściwą stawką będzie 0%.
Transport narodowy od zagranicznego przewoźnika a import usług – wątpliwości organów podatkowych
Odmienne zdanie w zakresie rozliczania zakupu usług transportu międzynarodowego (Polska – zagranica, zagranica – Polska) od przewoźnika nieposiadającego w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności prezentują organy podatkowe, które wskazują, iż w takim wypadku nabywca nie ma obowiązku rozliczenia importu usług i tym samym rozliczania VAT należnego od zakupionego biletu lotniczego. Przykład może stanowić tu interpretacja indywidualna z 30 października 2013 roku wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. akt: IBPP4/443-353/13/PK) , w której czytamy:
Wnioskodawca, dokonując zakupu biletów lotniczych staje się nabywcą usługi, wykonanej przez zagranicznego przewoźnika. Zatem na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek jej opodatkowania, bowiem ustawodawca w żaden sposób nie wiąże tego obowiązku z nabywcą usługi – nie występuje w przedmiotowej sprawie import usług (…). W przypadku świadczenia ww. usługi, to usługodawca (przewoźnik) jest podatnikiem obowiązanym do rozliczenia podatku. Podsumowując powyższe stwierdzić należy, iż w przypadku, kiedy zagraniczny przewoźnik nie posiada w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności, po stronie Wnioskodawcy nie występuje import usług. (…)
Co ważne, ww. stanowisko nie wynika jednak z żadnych przepisów.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zastanawiasz się jak najlepiej zaplanować urlop w 2026 roku? W dzisiejszym artykule podpowiemy ci, kiedy wziąć urlop, żeby cieszyć się długim weekendem.
Branding w e-commerce to nie tylko logo i kolorystyka, ale cały system identyfikacji, który przekłada się na zaufanie i decyzje zakupowe. Klienci nie kupują wyłącznie produktów, ale emocje, wartości i obietnice, a silna marka może przesądzić o sukcesie e-sklepu. Czym więc jest branding i jak go stworzyć?
W pracy naukowej, artykule czy w postach w mediach społecznościowych czasami pojawia się potrzeba przytoczenia fragmentu cudzego tekstu, który może udoskonalić i wzbogacić własną treść. Czy cytowanie jest legalne? Zasadniczo tak, ale niewłaściwe oznaczenie cytatu może sprawić, że nawet niewinny fragment zostanie uznany za plagiat.
Prowadzisz spółkę jawną lub jesteś jej wspólnikiem i zastanawiasz się, co w praktyce oznacza jej rozwiązanie? A może planujesz zakończenie działalności jawnej i chcesz wiedzieć, jakie kroki trzeba podjąć, aby spółka formalnie przestała istnieć?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo