Każdego roku przybywa w Polsce ponad 300 tysięcy nowych działalności gospodarczych. Nic zatem dziwnego, że wypromowanie firmy w Internecie, szczególnie tej małej, staje się coraz trudniejszym zadaniem. Jednak dzięki kilku darmowym lub niskobudżetowym działaniom można poprawić jej widoczność w sieci. Zapoznaj się z naszymi wskazówkami.
Reklamowanie firmy – blog firmowy i długi ogon
Jednym ze sposobów na wypromowanie małej firmy w Internecie jest założenie firmowego bloga (pod warunkiem, że Twoja działalność ma swoją witrynę w sieci). Jak pokazują statystyki, firmy, które blogują, mają ok. 55% więcej odwiedzających. A zwiększenie częstotliwości blogowania z 3-5 razy do 6-8 razy w miesiącu zwiększa dwukrotnie liczbę potencjalnych klientów. Google lubi unikalne treści. I dobrze jeśli są one tworzone zgodnie z zasadami SEO.
W przypadku małych firm przy ich tworzeniu ważne będzie pozycjonowanie na frazy z długiego ogona (the long tail), czyli frazy kilkuwyrazowe, a tym samym mniej popularne. Pozycjonowanie na bardzo ogólne frazy (jedno-, dwuwyrazowe) może się okazać karkołomnym zadaniem, bo przebicie się do TOP10 w wynikach wyszukiwania będzie graniczyło z cudem. Dlatego starając się wypromować małą firmę w Internecie, lepiej postawić na frazę the long tail „wymiana okien po ociepleniu budynku” lub „buty sportowe damskie do biegania” niż tylko na ogólne słowa-klucze: „wymiana okien” czy „buty sportowe”.
Wśród darmowych narzędzi do wyszukiwania fraz kluczowych można wymienić chociażby Google Keyword Planner, Google Search Console, Ubersuggest, Keyword Tool czy Answerthepublic. Jeżeli nie masz czasu na tworzenie samodzielnych treści, możesz to zlecić komuś innemu. W tym celu można wykorzystać specjalne serwisy, gdzie można zamawiać konkretne teksty (np. GoodContent.pl, SEOTXT.pl czy GiełdaTekstów.pl).
Jak reklamować firmę – social media
Następnym sposobem na reklamę firmy w Internecie są media społecznościowe, co już chyba nikogo dzisiaj nie dziwi. Posiadanie firmowego fanpage’a to dla firmy już nie tyle kwestia wyboru, co niemal “święty obowiązek”. Chociaż przed założeniem biznesowego profilu warto sprawdzić, czy z Facebooka korzysta w ogóle nasza grupa docelowa, czyli grupa, do której kierujemy swój produkt. Jeżeli swoją ofertę adresujemy do osób w wieku 65+, to prawdopodobnie nie znajdziemy ich w social mediach. Natomiast jeśli wśród naszych klientów znajdują się tzw. millenialsi, to warto ten fakt wykorzystać. Realizowanie przemyślanej strategii komunikacyjnej pozwoli przyciągnąć szersze grono potencjalnych klientów. Prowadząc fanpage’a, warto zadbać m.in. o spójność wizualną, regularność zamieszczanych postów czy tworzenie specjalnych akcji promocyjnych dla fanów.
Promocja firmy w social mediach będzie bardziej efektywna, gdy oprócz firmowego konta na Facebooku założymy profil na Instagramie lub LinkedIn – w zależności od rodzaju prowadzonego biznesu. Wpłynie to korzystnie na budowanie naszej marki w Internecie. Jeżeli zależy nam na wizerunku profesjonalisty i eksperta w danej dziedzinie (np. w branży IT), to powinniśmy wybrać LinkedIn. Jednak komunikacja w tym medium powinna odbiegać od tej prowadzonej na Facebooku czy Instagramie. Tutaj warto postawić na wartościowe i profesjonalne treści, np. udostępnienie linku do ciekawego webinaru czy branżowego artykułu.
Jak głosi chińskie przysłowie: „Jeden obraz jest więcej wart niż tysiąc słów”, dlatego warto pomyśleć o koncie firmowym na Instagramie. Może się okazać doskonałym sposobem na reklamę firmy w sieci. Sprawdzi się przede wszystkim w tych biznesach, gdzie łatwo o zdjęcia (kwiaciarnia, e-sklep), które mogą pomóc wypromować nasze produkty i ich walory. Poza tym Instagram – dzięki mniej formalnemu charakterowi – pozwala pokazać firmę z zupełnie innej strony, „od kuchni”.
Google Moja Firma – darmowa promocja w sieci
Jak wypromować lokalny biznes, korzystając z Map Google? Nie jest to wcale trudne, a okazuje się bezpłatnym sposobem na wypromowanie firmy w Internecie. Wystarczy założyć profil w Google Moja Firma, a stanie się ona widoczna w wyszukiwarce i w Mapach Google. To z kolei prosty sposób, by pozyskać nowych klientów. Założenie takiego profilu jest szczególnie ważne w przypadku firm, które mają swoje stacjonarne punkty. Podobne konto warto założyć w serwisie Zumi.pl.
Stopka e-maila a reklama firmy w Internecie
Wydaje się to zupełnym detalem, a tymczasem stopka w e-mailu może mieć również wpływ na promocję firmy w Internecie, szczególnie jeśli tych e-maili w działalności wysyłamy sporo. Dlatego warto dołożyć starań, aby stopka była atrakcyjna zarówno pod względem wizualnym, jak i marketingowym i koniecznie zawierała prawidłowy link. Jeśli nasza oferta się zmienia i mamy specjalną promocję lub konkursy dla klientów, to stopkę również warto na bieżąco aktualizować.
Google Ads i Facebook Ads – płatna reklama online
Google Ads i Facebook Ads to dwa główne sposoby na płatną reklamę firmy w Internecie. Każdy z nich ma swoje plusy i minusy. W Polsce wciąż większą przewagę ma Google, bo korzysta z niego większa liczba osób. Jego atutem jest także to, że jest bardziej “intuicyjny” w wyświetlaniu reklam, docierając do odbiorców w odpowiednim miejscu i czasie. Jednak koszty promocji w Google Ads są też na ogół wyższe niż w Facebook Ads.
Dlatego na początku warto przeznaczyć niewielki budżet i stworzyć w celach testowych kampanię zarówno w Google Ads, jak i Facebook Ads. Przekonasz się w ten sposób, co lepiej sprawdzi się w Twoim biznesie. Poznasz lepiej również swoich klientów, ich potrzeby, a także trafność dobieranych fraz kluczowych i konkurencję. Być może okaże się, że poświęcanie dużych kwot na reklamę mija się z celem, szczególnie jeśli naszym głównym rywalem jest marka dysponująca dużym budżetem.
Jak wypromować małą firmę w Internecie – podsumowanie
O promocji firmy w Internecie napisano wiele. I nawet jeśli powyższych 5 wskazówek nie sprawi, że Twój biznes z dnia na dzień znajdzie się w TOP 10 w wynikach wyszukiwania Google’a, to na pewno pomoże budować markę i pozytywnie wpłynie na widoczność w sieci. Większość tych rad można wcielić w życie samodzielnie, przy niewielkim lub całkiem zerowym budżecie i oczywiście „odrobinie” pracy i chęci.
Źródła:
- B. Stawarz-García, Content marketing i social media. Jak przyciągnąć klientów, Warszawa 2018.