MDR, czyli schemat podatkowy zaczął obowiązywać od 1 stycznia 2019 roku. Zmiana przepisów Ordynacji podatkowej, a dokładniej dodanie artykułów 86a do 86o, omawia ten temat. Problematyka nie jest zbyt popularna, a zawiłość regulacji prawnych tego nie ułatwia. Dlatego też przy analizie tego zagadnienia będą pojawiały się odwołania do informacji jakie znajdują się na stronach Portalu Podatkowego i w wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów.
Nowy obowiązek w założeniach dotyczy przekazywania informacji do organów skarbowych na temat podejmowanych działań, które mogą dotyczyć optymalizacji podatkowej. Uregulowania ustawowe mają jednak o wiele szerszy zakres niż przepisy odnoszące się do unikania opodatkowania.
Celem raportowania jest dostarczenie administracji skarbowej informacji, które posłużą do sprawdzenia czy nie zachodzi okoliczność nadużycia przepisów podatkowych w celu osiągnięcia korzyści majątkowej.
Zmiana obowiązujących przepisów – w projekcie specustawy dotyczącej koronawirusa znalazł się również zapis o zawieszeniu na okres od 31 marca do 30 czerwca 2020 roku raportowania schematów podatkowych z uwagi sytuację związaną z epidemią COVID-19 w Polsce. Więcej informacji.
Raportowanie schematów podatkowych dotyczy 3 kategorii podmiotów:
Promotora – jest to osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, w szczególności doradca podatkowy, adwokat, radca prawny, pracownik banku lub innej instytucji finansowej doradzający przedsiębiorcom w zakresie wykonywanych czynności, a w szczególności:
opracowuje uzgodnienie,
oferuje uzgodnienie,
udostępnia opracowane uzgodnienie,
wdraża opracowane uzgodnienie lub zarządza wdrażaniem uzgodnienia.
Korzystającego – jest to osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej:
której udostępniane jest uzgodnienie,
u której wdrażane jest uzgodnienie,
która jest przygotowana do wdrożenia uzgodnienia,
która dokonała czynności służącej wdrożeniu uzgodnienia.
Wspomagającego – jest to osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, w szczególności biegły rewident, notariusz, osoba świadcząca usługi prowadzenia ksiąg rachunkowych, księgowy lub dyrektor finansowy, bank lub inna instytucja finansowa.
Wymienione podmioty zobowiązane są do przygotowywania i przekazywania raportów schematów podatkowych bez względu na miejsce zamieszkania, siedzibę firmy lub zarządu, nawet jeżeli znajduje się poza terytorium kraju.
Czym są schematy podatkowe MDR? >
Kiedy nie trzeba raportować schematów podatkowych?
Istnieją pewne wyjątki od obowiązkowego raportowania schematów podatkowych przy spełnieniu następujących warunków:
jeżeli progi kwotowe z kryterium kwalifikowanego, czyli przychody lub koszty korzystającego albo wartość aktywów tego podmiotu w rozumieniu przepisów o rachunkowości nie przekraczają w poprzednim lub bieżącym roku podatkowym, równowartości 10 mln euro, lub
jeżeli udostępniane lub wdrażane uzgodnienie dotyczy rzeczy lub praw o wartości rynkowej nieprzekraczającej równowartość 2,5 mln euro, lub
jeżeli korzystający nie jest podmiotem powiązanym (art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Powyższe warunki nie mają zastosowania, gdy mamy do czynienia ze schematem podatkowym transgranicznym.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Allegro Cash to metoda płatności, która oferuje kupującym częściowy zwrot wydanej kwoty. Są jednak pewne wykluczenia, które sprawiają, że po poznaniu szczegółów ta opcja może stać się znacznie mniej atrakcyjna. Zobacz, na czym polega Allegro Cash.
Sklep internetowy musi przyciągać uwagę – to oczywiste! Odpowiadają za to wygląd strony internetowej, grafiki, zdjęcia, chwytliwe opisy produktów i treści, które sprzedają. Ale musisz pamiętać, że wszystko, co umieszczasz na swojej stronie, musi być zgodne z prawem.
Praca jako grafik – zarówno w zakresie projektowania graficznego, jak i UX/UI – wciąż pozostaje jednym z najpopularniejszych i najbardziej elastycznych zawodów wykonywanych na własny rachunek. Wiele osób zaczyna od zleceń „po godzinach”, a dopiero z czasem rozważa założenie pełnej działalności gospodarczej.
Zastanawiasz się, co się zmienia w rozliczeniu samochodów firmowych od 2026 roku? W dzisiejszym artykule napiszemy na temat nowych limitów amortyzacji i zmian w rozliczaniu leasingu.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo