Z powodu koronawirusa wiele firm, nie tylko w Polsce, stanęło w obliczu poważnych problemów. Wprowadzone ograniczenia sprawiają, że niektórym z nich grozi nawet bankructwo. Unia Europejska podejmuje kroki, które pomogą państwom członkowskim w walce ze skutkami pandemii. Pomoc dla MŚP – tarczę antykryzysową – przygotowuje również polski rząd.
Państwa członkowskie oczekują od Wspólnoty podjęcia kroków, które złagodzą negatywny wpływ koronawirusa na gospodarkę. Już dziś wiadomo, że niektórym firmom, bez pomocy z zewnątrz, będzie niezwykle ciężko przetrwać ten trudny czas. Zamknięte są kawiarnie, kina, teatry, całe galerie handlowe, ale również np. schroniska górskie – prawdziwy kryzys przeżywa cała branża turystyczna i transportowa.
Podstawowym problemem jest utrata płynności finansowej. Brak zarobków spowodowany brakiem klientów, to wyrok dla wielu małych firm. Kiedy kończą się oszczędności, o ile w ogóle są, pojawiają się problemy z opłatą ZUS i podatku, zaciągniętego kredytu, o wynagrodzeniu pracowników już nie wspominając.
Firmy próbują radzić sobie na własną rękę. Restauracje, mimo że zamknięte, oferują dania na dowóz. Aby ograniczyć ryzyko, rekomendują płatności bezgotówkowe oraz dostawę bezkontaktową. Ci, którzy mogą, przechodzą na tryb pracy online. Ten sposób wykorzystują np. instruktorzy, organizując zajęcia grupowe przed ekranem komputera. Pytanie jednak, jak długo wytrzymają i co zresztą firm?
Co może UE?
Z pomocą przychodzi Unia Europejska. Póki co, nie ma jeszcze opracowanego szczegółowego planu wsparcia małych i średnich przedsiębiorstw, co nie oznacza, że sprawa ta pozostaje bez uwagi.
Jednym z pomysłów na wsparcie sektora MSP, jest wykorzystanie części funduszy polityki spójności na walkę z koronawirusem, ale również z jego skutkami. Nie są to dodatkowe pieniądze, które Unia wygospodaruje na pomoc, a mowa tu o kwocie 7,4 mld euro. Zostały przewidziane dla Polski w ramach funduszu spójności na lata 2014-2020. Jednak zmiana sposobu ich zagospodarowania może realnie przyczynić się do poprawy sytuacji, również w sektorze MŚP.
Część funduszy polityki spójności przeznaczona na walkę ze skutkami koronawirusa.
Chodzi m.in. o możliwości zatrzymania przez państwa unijne części środków z rozliczeń rocznych z Komisją Europejską. W ten sposób trafią one do Polski znacznie szybciej niż normalnie. W grę wchodzą również zmiany związane z programami operacyjnymi, a konkretnie, z przesunięciami funduszy z określonych w nich celów, np. na pomoc firmom.
Tarcza antykryzysowa rządu
Resort Finansów poinformował 16 marca o podpisaniu przez ministra Kościńskiego rozporządzenia w sprawie gwarancji spłat kredytów. Gwarancji takiej ma udzielać Bank Gospodarstwa Krajowego w formie pomocy de minimis. Podano również, że możliwe będzie objęcie gwarancjami 80% kredytów. Natomiast opłata prowizyjna od gwarancji zostanie zmniejszona do 0%. Jest to jeden z elementów pakietu osłonowego dla przedsiębiorców.
W ramach ogłoszonej ostatnio tarczy antykryzysowej, możliwe jest również umorzenie, rozłożenie na raty lub odroczenie zaległości podatkowych, składek ZUS.
Aby skorzystać z któregoś z tych rozwiązań, musisz złożyć odpowiedni wniosek w ZUS. Urząd rekomenduje, aby robić to online, za pomocą konta na Platformie Usług Elektronicznych.
Państwo ma również zamiar pokryć połowę wynagrodzeń pracowników. Limitem jest tutaj 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w 2019 r. Samozatrudnieni i osoby na umowach cywilnoprawnych mogą liczyć na jednorazową miesięczną wypłatę z ZUS wysokości ok. 2 tys. zł. Firmy zatrudniające do 9 pracowników, będą za to mogły skorzystać z pożyczek do 5 tys. zł.
Ważne!
Aby skorzystać z ulg, musisz złożyć odpowiedni wniosek w ZUS.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Nowości/ulepszenia: data zmiana 18.12.2024 Składka zdrowotna w 2025 roku Pit kasowy od 2025 roku: – ewidencja faktur rozliczanych metodą kasową – rozliczanie wydatków kasowo – faktura sprzedaży krajowej rozliczana kasowo w PIT PIT-8AR v14 PPS-1 v3 Najem – przychód bez wystawiania faktury E-commerce: Zestaw poprawek i ulepszeń Obsługa korekt w integracji Idosell
Czterodniowy tydzień pracy w Polsce coraz bliżej. Rząd planuje uruchomić program pilotażowy, który zweryfikuje, czy skrócony czas pracy służy zarówno przedsiębiorcom, jak i pracownikom. Co wiemy o tym projekcie, a także na co powinni przygotować się właściciele firm?
Marzysz o biznesowej przestrzeni, która pozwoli Ci rozwijać przedsiębiorcze wizje, zapewniając dostęp do cennych inspiracji, wiedzy prawdziwych ekspertów i wsparcia osób z podobnymi doświadczeniami?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo