Zmiany w ustawie o transporcie drogowym, zwane potocznie Lex Uber, weszły w życie początkiem stycznia 2020 roku. Nowelizacja ma na celu wyrównanie zasad funkcjonowania wszystkich firm przewożących osoby. Zgodnie z ustawą z dnia 16 maja 2019 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw, przewoźnikom ułatwiony został dostęp do licencji oraz zyskali możliwość korzystania z wirtualnego taksometru.
Nowelizacja ustawy znosi obowiązek zdania egzaminu ze znajomości topografii miasta. Na jej mocy uchylony został dotychczasowy artykuł 6 ust 3a, który głosił, że: “Rada gminy liczącej powyżej 100.000 mieszkańców może wprowadzić, w drodze uchwały, obowiązek ukończenia szkolenia zakończonego egzaminem przed komisją egzaminacyjną, potwierdzającym znajomość topografii miejscowości oraz przepisów prawa miejscowego, przez przedsiębiorcę osobiście wykonującego przewozy lub kierowcę przez niego zatrudnionego.”
Jak czytamy w uzasadnieniu projektu tej ustawy zmiana ta ma na celu ułatwienie dostępu do zawodu taksówkarza.
Lex uber – z treścią ustawy można zapoznać się tutaj.
Łatwiejszy dostęp do licencji
Podjęcie i wykonywanie transportu drogowego, nadal wymaga uzyskania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Co oznacza, że transport krajowy w zakresie przewozu osób taksówką, samochodem osobowym oraz pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7 i nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą będzie wymagał uzyskania licencji.
Zgodnie z art. 5c ustawy o transporcie drogowym taka licencja udzielana jest przedsiębiorcom:
którzy nie zostali skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwa karne skarbowe lub przestępstwa umyślne,
którym nie wydano prawomocnego orzeczenia zakazującego wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego,
w stosunku do zatrudnionych przez nich kierowców, a także innych osób niezatrudnionych przez tego przedsiębiorcę, lecz wykonujących osobiście przewóz na ich rzecz, prawomocnie nie orzeczono zakazu wykonywania zawodu kierowcy,
posiadają oni tytuł prawny do dysponowania pojazdem lub pojazdami samochodowymi spełniającymi wymagania techniczne określone przepisami prawa o ruchu drogowym, którymi transport drogowy ma być wykonywany.
Również podjęcie i wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy i osób – wymaga uzyskania odpowiedniej licencji.
W obu przypadkach licencja wydawana jest czasowo. Na okres nie krótszy niż 2 lata, jednak krótszy niż 50 lat.
Pośrednictwo przy przewozie osób i rzeczy
Według nowych przepisów przedsiębiorcy prowadzący pośrednictwo przy przewozie osób są obowiązani realizować je wyłącznie na rzecz przedsiębiorców posiadających odpowiednią licencję.
W tym celu nałożono na nich obowiązki weryfikacji czy kierowca, któremu zlecają przewóz, posiada licencję na przewóz osób.
W przypadku pośrednictwa w przewozie rzeczy i osób wymagane jest spełnienie dodatkowych warunków. O taką licencję mogą się starać przedsiębiorcy:
Pośrednictwo przy przewozie osób
Pośrednictwo przy przewozie rzeczy
którzy nie zostali skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwa karne skarbowe lub przestępstwa umyślne,
którym nie wydano prawomocnego orzeczenia zakazującego wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego,
w stosunku do zatrudnionych przez nich kierowców, a także innych osób niezatrudnionych przez tego przedsiębiorcę, lecz wykonujących osobiście przewóz na jego rzecz, prawomocnie nie orzeczono zakazu wykonywania zawodu kierowcy,
posiadają oni tytuł prawny do dysponowania pojazdem lub pojazdami samochodowymi spełniającymi wymagania techniczne określone przepisami prawa o ruchu drogowym, którymi transport drogowy ma być wykonywany,
znajdują się w sytuacji finansowej zapewniającej podjęcie i prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego określonej dostępnymi środkami finansowymi lub majątkiem w wysokości 5.000 złotych,
posiadają wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) albo numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS).
którzy nie zostali skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwa karne skarbowe lub przestępstwa umyślne,
którym nie wydano prawomocnego orzeczenia zakazującego wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego,
w stosunku do zatrudnionych przez nich kierowców, a także innych osób niezatrudnionych przez tego przedsiębiorcę, lecz wykonujących osobiście przewóz na jego rzecz, prawomocnie nie orzeczono zakazu wykonywania zawodu kierowcy,
posiadają oni tytuł prawny do dysponowania pojazdem lub pojazdami samochodowymi spełniającymi wymagania techniczne określone przepisami prawa o ruchu drogowym, którymi transport drogowy ma być wykonywany,
znajdują się w sytuacji finansowej zapewniającej podjęcie i prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego określonej dostępnymi środkami finansowymi lub majątkiem w wysokości 50.000 euro,
przynajmniej jedna z osób zarządzających przedsiębiorstwem lub osoba zarządzająca w przedsiębiorstwie transportem drogowym legitymuje się certyfikatem kompetencji zawodowych.
Nowością dla przedsiębiorców prowadzących działalność w krajowym transporcie drogowym w zakresie przewozu osób taksówką jest też wprowadzenie zasady, że wydawana będzie tylko jedna licencja. A na każdy pojazd służący do prowadzenia takiej działalności wypis z tej licencji.
Przedsiębiorstwo pośrednictwa w przewozie ma obowiązek prowadzenia w formie elektronicznej rejestru przekazywanych zleceń przewozu osób oraz ewidencji kierowców, którym przedsiębiorstwo zleca przewóz osób przez okres 5 lat.
WAŻNE!
Zgodnie z art. 5e ustawy o ruchu drogowym “Zabrania się prowadzenia pośrednictwa przy przewozie osób w przewozach okazjonalnych wykonywanych pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 7 osób łącznie z kierowcą”
Brak taksometru
Nowa ustawa powinna unowocześnić nieco rynek taksówek i przewozu osób, ponieważ zezwala na korzystanie z wirtualnego taksometru, czyli nie trzeba będzie już uzbrajać auta w fizyczny taksometr i będzie można korzystać w tym celu z aplikacji.
Jak czytamy w art 13b. ust. 1 ustawy “Rozliczenie opłaty za przewóz osób samochodem osobowym, w tym taksówką, z wyjątkiem przewozu okazjonalnego (…) może się odbywać przy użyciu aplikacji mobilnej spełniającej wymagania określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 4 oraz wymagania dla kas rejestrujących mających postać oprogramowania określone w przepisach o podatku od towarów i usług.” Przepisy te wprowadzają możliwość stosowania aplikacji mobilnej jako narzędzia służącego do rozliczania opłat za przewóz osób zamiast wyposażania pojazdu w taksometr elektroniczny z ważnym dowodem legalizacji.
Ceny i stawki
Zgodnie z Ustawą z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, Rada gminy samodzielnie może ustalać wysokość opłat za przewozy taksówkami na terenie gminy. Ceny i stawki taryfowe, o których mowa, mają charakter cen maksymalnych, co skutkować ma ujednoliceniem cen przejazdów.
Podsumowanie
Zmiany nie zwalniają taksówkarzy z obowiązku korzystania z kas fiskalnych, a umożliwiają im jedynie wykorzystywanie wirtualnych kas fiskalnych, czyli kas w postaci oprogramowania. Ułatwieniem dla przedsiębiorców jest także brak obowiązkowego egzaminu z topografii miasta.
Ustawodawca wprowadził również regulacje, które mają usprawnić przejście ze stosowania starych przepisów do nowych regulacji. Między innymi wszyscy taksówkarze będą musieli dostosować licencje w ciągu 3 lat do nowych wymogów.
Specjalistka BOK, porusza tematy związane z księgowością, kwestiami podatkowymi i działaniem serwisu ifirma.pl. Od 6 lat wspiera klientów w obsłudze aplikacji, tworząc szczegółowe instrukcje i wyjaśniając działanie nowych funkcjonalności.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Wypalenie zawodowe to zjawisko, które coraz częściej dotyka pracowników w różnych branżach – od korporacyjnych biur po sektor medyczny i kreatywny. Szybkie tempo życia, rosnące wymagania i presja na osiąganie wyników sprawiają, że wielu ludzi zmaga się z chronicznym stresem, zmęczeniem i utratą motywacji do pracy.
Dynamiczny rozwój rynku kryptoaktywów stanął za potrzebą wprowadzenia odpowiednich regulacji prawnych, które zapewnią bezpieczeństwo uczestnikom rynku. Dlatego też Minister Finansów podjął decyzję o utworzeniu ustawy, która będzie mieć na celu określenie organizacji oraz zasad wykonywania nadzoru nad podmiotami działającymi na rynku kryptoaktywów.
W Polsce i całej Unii Europejskiej planowane jest wprowadzenie podatku od ogrzewania. Czym dokładnie jest nowy podatek od ogrzewania i kto będzie musiał go płacić?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo