Blog ifirma.pl

Otrzymanie i zwrot mikropożyczki 5000 zł – co należy ewidencjonować w KPiR?

|
Otrzymałeś mikropożyczkę 5.000 zł? Co w sytuacji, gdy trzeba dokonać jej zwrotu? Sprawdź, jak prawidłowo ewidencjonować mikropożyczkę w PKiPR.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Dużą popularnością cieszy się jednorazowa pożyczka, o którą mogą ubiegać się przedsiębiorcy. Warunki, jakie należy spełnić, by otrzymać mikropożyczkę 5000 zł, nie są zbyt wygórowane. Istotny jest status firmy – mogą z niej skorzystać tylko mikroprzedsiębiorcy, jednoosobowa działalność gospodarcza lub firmy zatrudniające do 9 pracowników. Jeśli kwalifikujesz się do jej otrzymania, sprawdź, jak zaewidencjonować to w KPiR.

Na co można przeznaczyć środki z pożyczki?

Środki z pożyczki można przeznaczyć na bieżące koszty związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Pojęcie użyte w ustawie jest bardzo ogólnikowe i może sprawiać problemy z właściwym ich zdefiniowaniem. Co do zasady przyjmuje się, że mogą to być koszty związane z:

  • najmem powierzchni,
  • opłatami za media i różnego rodzaju usługi,
  • opłatami składek i podatków,
  • bieżący zakup towarów i materiałów.

Na stronach rządowych można przeczytać informacje, że żadne wydatki związane z bieżącą działalnością firmy nie będą kwestionowane. Należy jednak pamiętać, że z mikropożyczki nie można pokrywać kosztów związanych z wynagrodzeniami pracowników. Na ten cel były przeznaczone środki pochodzące z innych źródeł wsparcia w ramach tarczy antykryzysowej.

Niedoprecyzowany jest również okres wydatkowania środków, o którym nie wspomina żaden przepis. Pojawiają się opinie, że środki z pożyczki powinny być wydatkowane w terminie 3 miesięcy od ich przyznania, ale nie wynika to z żadnych uregulowań.

Ewidencjonowanie mikropożyczki 5000 zł w PKPiR

Mikropożyczka jest rozliczana na zasadach dotyczących pożyczki. A więc nie jest ujmowana po stronie przychodów, a wydatki na zakup, o których napisano powyżej, są zaliczane na zasadach ogólnych do kosztów uzyskania przychodów.

Nawet w przypadku umorzenia pożyczki w kwocie 5000 zł, kwota ta nie będzie stanowiła przychodu w prowadzonej działalności gospodarczej.

Zwrot mikropożyczki 5000 zł – czy należy go ewidencjonować w PKPiR?

W przypadku wystąpienia okoliczności, na mocy których przedsiębiorca będzie musiał dokonać zwrotu mikropożyczki (np. z powodu likwidacji działalności gospodarczej przed upływem 3 miesięcy od momentu otrzymania pożyczki), wówczas taki zwrot nie musi być odnotowany po stronie przychodów. Przepisy o tarczy antykryzysowej nie podejmują tego tematu.

Jeżeli przedsiębiorca dokona zwrotu pożyczki do PUP, w całości lub w części, nie ma potrzeby korygowania kosztów uzyskania przychodów w części finansowanej wcześniej ze środków z Funduszu Pracy. W takiej sytuacji zmieni się jedynie źródło finansowania wydatków – ze środków z pożyczki na środki własne przedsiębiorcy.

Jednorazowa pożyczka będzie umarzana z urzędu przez PUP, co niewątpliwie znacząco zmniejszy krąg przedsiębiorców zobowiązanych do jej zwrotu w przypadku niedotrzymania 14-dniowego terminu na złożenie wniosku o umorzenie jak to było zapisane wcześniej w przepisach.

▲ wróć na początek

Przeczytaj również: Wsparcie otrzymane przez przedsiębiorców – które stanowi pomoc publiczną?

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Komentarze czytelników
    1. 17 sierpnia 2021 o 12:24
      Troolek

      Czy przy umożeniu pożyczki 5000 zł lub Subwencji 1.0 / 2.0 w Kpir (bez vat) robimy ujemną korektę kosztów czyli np.
      Dowód wewn. (decyzja o umorzeniu Pożyczki z Urzędu Pracy z pomocy de minimis)
      Kwota: -5000 zł (kolan. 13) inne wydatki ? czy nie robimy ? 😛

    2. 17 sierpnia 2021 o 12:29
      troolek

      A co jeżeli decyzja o umorzeniu była w kolejnym roku rozliczeniowym ?
      jaką datę uznajemy za ujemną korektę kosztów ?

    Dodaj komentarz

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie