Szwecja wprowadziła swój system podatku od wartości dodanej w 1969 roku. Lokalnie jest on określany jako Mervärdesskatt (Moms).
Kiedy trzeba się zarejestrować do szwedzkiego VAT?
Firmy zagraniczne powinny zarejestrować się do szwedzkiego VAT, jeśli dotyczą je m.in. następujące sytuacje:
import/eksport towarów do Szwecji,
wewnątrzwspólnotowa sprzedaż lub zakup towarów z innego kraju UE,
handel towarami na terenie Szwecji,
wykorzystanie magazynów konsygnacyjnych do sprzedaży zmagazynowanych towarów lokalnym klientom,
sprzedaż towarów przez Internet konsumentom w Szwecji – po przekroczeniu limitu sprzedaży w wysokości 10 000 euro.
Jak się zarejestrować do VAT w Szwecji?
Aby uzyskać szwedzki numer VAT należy złożyć wniosek wraz z następującymi dokumentami:
aktem założycielskim firmy,
kopią paszportu – tylko dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą,
pełnomocnictwo dla przedstawiciela podatkowego (jeśli dotyczy).
Przedsiębiorstwa nie posiadające siedziby w Szwecji muszą wypełnić formularz SKV4632, który można pobrać ze strony internetowej szwedzkiego urzędu skarbowego pod adresem www.skatteverket.se.
Wniosek należy złożyć w międzynarodowych biurach podatkowych Szwedzkiej Agencji Podatkowej w Malmo lub Sztokholmie przed rozpoczęciem działalności w Szwecji.
Deklaracje VAT w Szwecji
W Szwecji istnieją trzy różne okresy rozliczeniowe – ogólną zasadą jest składanie deklaracji co kwartał.
W zależności od wielkości przedsiębiorstwa i wysokości rocznych obrotów można zdecydować się na miesięczne, kwartalne lub roczne deklaracje:
kwartalnie – jeżeli roczny obrót nie przekracza 40 000 000 koron szwedzkich,
rocznie – jeśli roczny obrót plasuje się powyżej 1 000 000 koron szwedzkich.
Miesięczne deklaracje VAT w Szwecji należy składać (a wraz z nią zapłacić podatek) do 26 dnia miesiąca po zakończeniu okresu rozliczeniowego, a deklarację za grudzień – do 27 grudnia.
Kwartalne deklaracje VAT, z pewnymi wyjątkami, należy składać (a wraz z nią zapłacić podatek) do 12 dnia drugiego miesiąca po zakończeniu okresu rozliczeniowego. Przykładowo, deklaracje za I kwartał (styczeń, luty, marzec) należy złożyć do 12 maja.
Roczne deklaracje VAT należy składać (a wraz z nią zapłacić podatek) do 26 dnia drugiego miesiąca po zakończeniu okresu rozliczeniowego. Przykładowo, deklarację roczną VAT, dla okresu rozliczeniowego styczeń-grudzień 2020, należy złożyć do 26 lutego 2021.
Deklaracje VAT są zazwyczaj składane elektronicznie. Można to zrobić za pośrednictwem szwedzkiego Urzędu Podatkowego. Płatności można dokonać w tym samym czasie.
Jeśli firma nie ma możliwości złożenia deklaracji drogą elektroniczną, można ją złożyć osobiście, za pomocą formularza SKV 4700.
Co powinna zawierać szwedzka faktura?
Na fakturze muszą znajdować się m.in. następujące informacje:
data wystawienia,
niepowtarzalny numer seryjny,
nazwy i adresy sprzedawcy i nabywcy,
ilość i rodzaj towarów lub zakres i rodzaj usług,
data sprzedaży,
data płatności – jeśli można ją ustalić i jeśli różni się ona od daty faktury,
podstawa opodatkowania dla każdej stawki VAT lub zwolnienia,
cena netto,
obniżki cen lub rabaty, które nie stanowią części ceny jednostkowej,
stawka VAT,
podatek VAT.
W niektórych przypadkach można wystawić fakturę uproszczoną. Można to zrobić, jeśli wartość sprzedaży wynosi mniej niż 4 000 koron szwedzkich z VAT. Z faktury uproszczonej można również skorzystać, jeśli praktyka handlowa w danym sektorze, praktyka administracyjna lub techniczne okoliczności wystawiania faktur utrudniają trudności w wystawieniu pełnej faktury.
Faktura uproszczona powinna zawierać:
datę wystawienia (datę faktury)
dane identyfikacyjne sprzedawcy
określenie, jakiego rodzaju towar został dostarczony lub jaka usługa została wykonana
stawka VAT
podatek VAT
Szwedzkie faktury muszą być przechowywane przez siedem lat.
Faktura uproszczona nie może być stosowana w przypadku w przypadku handlu transgranicznego z innymi krajami UE
Szwedzkie faktury elektroniczne
Faktury elektroniczne można wystawiać, jeśli nabywca wyrazi na to zgodę. Nie ma żadnych innych specjalnych wymagań, aby móc korzystać z tej formy wystawiania faktur.
Fakturę elektroniczną obowiązują te same wymogi, co fakturę papierową.
Jeśli kilka faktur elektronicznych zostanie wysłanych w tym samym czasie do tego samego klienta, należy tylko raz podać informacje, które dotyczą wszystkich tych faktur.
Nic nie stoi również na przeszkodzie, aby niekompletną fakturę papierową uzupełnić informacjami elektronicznymi, aby uzyskać kompletną fakturę. Należy jednak jasno określić związek między nimi.
UWAGA!
Przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży wysyłkowej przez internet dla konsumentów w Szwecji po przekroczeniu 10 000 euro obrotu mogą zarejestrować się do VAT OSSi składać jedną deklarację VAT obejmującą wszystkie państwa członkowskie, a także opłacać podatek zagraniczny do “jednego koszyka” – wg stawek kraju nabywcy. Wtedy nie muszą stosować szwedzkich zasad podatkowych, za wyjątkiem stosowania zagranicznej stawki VAT. W przypadku braku rejestracji do VAT OSS, należy stosować wszystkie reguły obowiązujące w Szwecji – jednak tylko w odniesieniu do sprzedaży wysyłkowej.
Stawki VAT w Szwecji
Szwedzkie stawki VAT kształtują się następująco:
STAWKA
TYP
RODZAJ TOWARÓW LUB USŁUG
25%
standardowa
wszystkie pozostałe towary i usługi podlegające opodatkowaniu
12%
obniżona
niektóre artykuły spożywcze;
napoje bezalkoholowe;
żywność na wynos;
drobne naprawy rowerów, obuwia i wyrobów skórzanych, odzieży i wyrobów włókienniczych użytku domowego;
zakwaterowanie w hotelach;
usługi restauracyjne i cateringowe;
niektóre dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie i antyki
6%
obniżona
krajowy transport pasażerski;
książki (w tym e-booki);
gazety i niektóre czasopisma;
wstęp na wydarzenia kulturalne (z wyłączeniem kina);
pisarze i kompozytorzy;
wstęp na wydarzenia sportowe;
korzystanie z obiektów sportowych
0%
zerowa
leki wydawane na receptę lub sprzedawane szpitalom;
poligrafia i inne usługi związane z produkcją czasopism dla organizacji nienastawionych na zysk;
wewnątrzwspólnotowy i międzynarodowy transport pasażerski
FAQ - najczęściej zadawane pytania
VAT w Szwecji - kiedy trzeba się zarejestrować?
Firmy zagraniczne powinny zarejestrować się do szwedzkiego VAT, jeśli dotyczą je m.in. następujące sytuacje:
import/eksport towarów do Szwecji,
wewnątrzwspólnotowa sprzedaż lub zakup towarów z innego kraju UE,
handel towarami na terenie Szwecji,
Jak wygląda kwestia deklaracji VAT w Szwecji?
W zależności od wielkości przedsiębiorstwa i wysokości rocznych obrotów można zdecydować się na miesięczne, kwartalne lub roczne deklaracje:
Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zwroty w sklepie online nie muszą być koszmarem logistyki. Dobrze zaprojektowany zwrot towaru w sklepie online może zadziałać jak skuteczne narzędzie marketingowe – wspierać sprzedaż, budować zaufanie i lojalność. Zobacz, jak krok po kroku stworzyć wygodny system zwrotów, który pokochają Twoi klienci (i Twoja obsługa klienta też).
Autorskie prawa majątkowe są niewątpliwie kluczowym elementem ochrony twórczości, który pozwala twórcom w sposób legalny kontrolować wykorzystywanie ich dzieł przez osoby trzecie oraz czerpać z tego korzyści finansowe. Istotne jest jednak umiejętne sporządzenie umowy przeniesienia autorskich praw majątkowych, aby jasno określić zakres uprawnień, obowiązki stron oraz warunki korzystania z utworu.
Uważasz, że zalczki, które wpłacasz w ciągu roku na podatek, są za wysokie w stosunku do przewidywanego podatku za dany rok? Sprawdź, co możesz zrobić, aby obniżyć wysokość płaconych zaliczek na podatek.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo