Gdzie znaleźć druk ZUS ZIUA do pobrania? Jak wypełnić formularz ZUS ZIUA krok po kroku? Kto i w jakim terminie zobowiązany jest do wypełnienia i złożenia tego druku? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym artykule.
Formularz ZUS ZIUA należy wypełnić w razie konieczności dokonania zmiany lub korekty danych identyfikacyjnych ujawnionych uprzednio w drukach ZUS ZUA lub ZUS ZZA (są to nr PESEL, NIP, REGON, dane ujęte na dowodzie osobistym lub paszporcie). Konieczność wypełnienia ZUS ZIUA następuje również w przypadku zmiany nazwiska lub imienia.
ZUS ZIUA krok po kroku
Kto i kiedy wypełnia ten formularz?
Okolicznością powodująca konieczność złożenia druku ZUS ZIUA jest wystąpienie zmiany danych identyfikacyjnych ubezpieczonego, a więc okoliczności przeobrażenia stanu faktycznego względem danych ujętych uprzednio w formularzu albo konieczność dokonania korekty przekazanych urzędowi danych identyfikacyjnych, wskutek wystąpienia błędu podczas wypełniania formularza.
Druk ZIUE wypełnia płatnik, będący osobą fizyczną, prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej (m.in. pracodawca), zobligowany do obliczenia, pobrania i uiszczenia składek na ręce Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w przepisanym dla tego celu terminie.
Jak złożyć druk ZUS ZIUA?
Wzór formularza ZUS ZIUA pobrać można ze strony podmiotowej jednostki organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, a następnie:
złożyć go w urzędzie osobiście,
wysłać go, korzystając z usług Poczty Polskiej (liczy się data stempla pocztowego),
złożyć go online, korzystając z Platformy Płatnik lub z aplikacji ePłatnik.
Elektroniczne złożenie formularza wymaga opatrzenia go bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu lub wykorzystania profilu zaufanego ePUAP.
Zgodnie z prawem termin do wniesienia formularza wynosi 7 dni, licząc od dnia wystąpienia zmiany lub zauważenia błędów bądź to samodzielnie, bądź wskutek uzyskania tej wiedzy przez jednostkę ubezpieczeniową. Zaktualizowane dane będą stanowiły podstawę do dokonania odpowiednich zmian na koncie ubezpieczonego.
ZUS ZIUA jak wypełnić?
Druk ZUS ZIUA składa się z jednej strony formularza urzędowego, a jego wypełnienie nie powinno być bardzo czasochłonne. Podzielono go na kilka sekcji.
Sekcja I – dane organizacyjne płatnika
W polu nr 01. należy wpisać nr “1”, chcąc dokonać zmiany zgłoszenia lub nr “2”, chcąc zgłosić jego korektę. Pola 02 oraz 03 należy pominąć – wypełnia je organ.
Sekcja II – dane identyfikacyjne płatnika składek
Kolejno NIP, REGON, PESEL, dowód osobisty lub paszport. Powinny być one tożsame z danymi wskazanymi w drukach ZUS ZPA, ZUS ZFA lub CEIDG-1, zaś w przypadku zmiany lub korekty danych identyfikacyjnych płatnika – w bloku III ZUS ZIPA lub w CEIDG-1.
Pola 03 – 05 oraz 07 – 09 wypełniają wyłącznie płatnicy będący osobami fizycznymi. Organ sugeruje poświęcenie tej sekcji szczególnej uwagi.
Sekcja III – poprzednie dane identyfikacyjne osoby ubezpieczonej
Powinna zawierać (PESEL, NIP, nazwisko, imię, data urodzenia).
Sekcja IV – dane aktualne
Od chwili zgłoszenia zmiany lub korekty to właśnie te ostatnie powinny być wskazywane we wszelkich dokumentach ubezpieczeniowych oraz płatniczych.
Sekcja V – oświadczenie płatnika składek i VI – oświadczenie osoby ubezpieczonej
Oświadczenie w sekcji V odnosi się do prawidłowości danych wskazanych w formularzu oraz do świadomości groźby odpowiedzialności karnej na okoliczność zeznania nieprawdy lub zatajenia prawdy. W sekcji VI sam ubezpieczony poświadcza swoim podpisem zgodność wskazanych w formularzu danych ze stanem prawnym i faktycznym.
Ostatnią, VII sekcję – adnotacje ZUS – wypełnia sam organ.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Co to jest ZUS ZIUA?
ZUS ZIUA to formularz służący do dokonania zmiany lub korekty zgłoszonych uprzednio jednostce organizacyjnej ZUS danych identyfikacyjnych osoby ubezpieczonej.
Kto składa ZUS ZIUA?
ZUS ZIUA składa płatnik, będący osobą fizyczną, osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnych, który na podstawie obowiązujących przepisów zobowiązany jest do obliczenia, pobrania i uiszczenia składek. Może nim być m.in. pracodawca.
Do kiedy można złożyć formularz ZUS ZIUA?
Termin wynosi 7 dni od dnia nastania zmian lub dostrzeżenia błędów we własnym zakresie odnośnie do danych identyfikacyjnych ubezpieczonego lub od chwili otrzymania od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zawiadomienia o nieprawidłowościach.
Czy ZUS ZIUA można złożyć przez internet?
ZUS ZIUA można złożyć również online, korzystając z funkcjonalności Platformy Płatnik lub aplikacji ePłatnik. Wypełniony formularz należy opatrzyć bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu lub skorzystać z profilu zaufanego ePUAP, a następnie wysłać go na adres elektronicznej skrzynki podawczej jednostki organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Zmiana nazwiska - na jakim druku ją zgłosić w ZUS?
Zmianę nazwiska ubezpieczonego można zgłosić do ZUS-u, wypełniając druk ZUS ZIUA.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Wnioskodawca może zwrócić się do ZUS-u z prośbą o ponowne obliczenie świadczenia emerytalno-rentowego. Służy do tego druk ERPO, udostępniony przez instytucję także w formie elektronicznej. W niniejszym artykule wskazujemy, jakie są przesłanki do tego, by zdecydować się na wypełnienie wniosku. Krok po kroku wytłumaczymy także w jaki sposób wypełnić dokument, sprawdzić jego poprawność oraz złożyć w ZUS-ie.
Zielona transformacja to coraz głośniejszy temat również na polu biznesowym. Do dyskusji włącza się także IFIRMA, dołączając w roli partnera do spotkania w ramach cyklu Startups Networking & Innovations Platform (SNIP) poświęconego zielonym technologiom, które odbędzie się już 15 kwietnia 2025 roku w Katowicach.
Już 6 marca 2025 roku odbędzie się RZEcommerce, wyjątkowe wydarzenie poświęcone rynkowi sprzedaży online, którego partnerem jest IFIRMA. To spotkanie skupiające liderów branży, przedsiębiorców i ekspertów, którzy wspólnie zastanowią się nad kierunkiem rozwoju handlu internetowego w Polsce i na świecie, omówia najnowsze trendy, strategie i innowacje.
Program Moje Ciepło ma na celu wspieranie indywidualnego ogrzewnictwa i energetyki prosumenckiej poprzez promowanie pomp ciepła w nowych budynkach jednorodzinnych. Sprawdź, jakie dofinansowanie możesz otrzymać i jak z niego skorzystać!
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo