Przedsiębiorcy, którzy opłacają składki ZUS wyłącznie za siebie do końca 2021 roku nie musieli wysyłać co miesiąc deklaracji do ZUS. Z uwagi na ustawę Polski Ład, która zmieniła zasady obliczania i opłacania składki zdrowotnej przedsiębiorcy będą mieli nowe obowiązki związane również z przekazywaniem dokumentów rozliczeniowych do ZUS od 2022 roku. W dzisiejszej publikacji odniesiemy się do tego tematu.
Co to jest klonowanie deklaracji?
Do tej pory przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniali pracowników nie byli zobowiązani do przekazywania deklaracji ZUS DRA w okresach miesięcznych. Zwolnienie to obowiązywało również w przypadku zmiany podstawy do naliczania składek społecznych i składki zdrowotnej z początkiem każdego roku. Jeżeli przedsiębiorca nie chorował i nie występowały żadne inne okoliczności mające wpływ na wysokość opłacanych składek ZUS, to deklaracje miesięczne były klonowane z automatu przez ZUS. Czyli na podstawie deklaracji złożonej przez przedsiębiorcę za pełen okres rozliczeniowy były dokonywane księgowania kolejnych deklaracji w trakcie roku podatkowego przez organ ZUS. Ostatnie klonowanie dokumentów ZUS DRA będzie dotyczyło grudnia 2021 r.
Dlaczego deklaracje ZUS nie będą już klonowane w 2022 roku?
Otóż jak już pisaliśmy na ten temat niejednokrotnie zmienia się zasada obliczania i zapłaty składek na ubezpieczenia zdrowotne. W zależności od wybranej formy opodatkowania składka zdrowotna będzie uzależniona od kwoty dochodu lub przychodu. Nie ma możliwości przewidzenia, jakie zostaną osiągnięte obroty w danym roku w prowadzonej działalności. W związku z tym zostaną zmienione deklaracje rozliczeniowe ZUS DRA, w których przedsiębiorca będzie wykazywał wybraną formę opodatkowania i osiągnięte kwoty przychodów/dochodów z danego miesiąca.
Czy wszyscy przedsiębiorcy mają obowiązek składania deklaracji ZUS co miesiąc?
Przedsiębiorcy, którzy wybrali opodatkowanie w działalności gospodarczej kartą podatkową lub podatkiem zryczałtowanym zastanawiają się, czy w ich przypadku będzie również konieczność składania miesięcznych deklaracji w ZUS. Jak można przeczytać w pytaniach i odpowiedziach na stronie ZUS za okres od stycznia 2022 r. osoby prowadzące działalność gospodarczą, które opłacają składki na własne ubezpieczenia lub osoby z nimi współpracujące, mają obowiązek comiesięcznego przekazywania dokumentów rozliczeniowych do ZUS. Dotyczy to wszystkich osób, bez względu na wskazaną formę opodatkowania.
Przedsiębiorcy, którzy wybrali kartę podatkową lub zryczałtowany podatek dochodowy mają również obowiązek comiesięcznego przekazywania deklaracji do ZUS. Nie ma przy tym znaczenia, czy składka ZUS będzie opłacana w przypadku ryczałtu na podstawie przychodu z poprzedniego, czy bieżącego roku kalendarzowego.
W tej sytuacji począwszy od deklaracji rozliczeniowych składanych za miesiąc styczeń 2022 roku w terminie do 20 lutego przedsiębiorca będzie musiał wyliczyć, wypełnić i przekazać deklarację ZUS DRA. W roku 2022 termin ten przypada na 21 lutego, ponieważ 20-ty przypada w niedzielę. Deklaracje muszą być składane za każdy miesiąc 2022 roku odrębnie.
Zasady składania dokumentów rozliczeniowych nie ulegają zmianie. Płatnicy, którzy zatrudniają nie więcej niż 5 pracowników, w dalszym ciągu mogą składać dokumenty w formie papierowej. Można również wykorzystać kanał elektronicznego przekazu na platformie PUE ZUS.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Podobnie jak w innych przypadkach zatrudnienia, wynagrodzenie członka zarządu ma kluczowe znaczenie dla efektywności jego pracy i motywacji do pełnienia powierzonych obowiązków. Nawet sama funkcja członka zarządu, niezależnie od pełnionych obowiązków, wiąże się z prawem do otrzymania wynagrodzenia, które powinno być ustalone w sposób zgodny z przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulacjami spółki.
Reklama to jedno z najskuteczniejszych narzędzi promocji, wykorzystywane do zwiększenia rozpoznawalności i popularności produktów, usług czy firm. Może występować w różnych formach – od tradycyjnych, takich jak telewizja i radio, po nowoczesne rozwiązania internetowe, np. media społecznościowe. Często działania promocyjne nie ograniczają się do pojedynczej reklamy, lecz stanowią zespół ściśle powiązanych ze sobą akcji rozumianych jako kampania reklamowa. Jako że kampania reklamowa zawiera w sobie reklamy, musi spełniać te same wymogi prawne co pojedyncza reklama.
Przygotowanie dobrego planu zdjęciowego to klucz do efektywnej pracy całej ekipy filmowej. Organizacja, podział ról i odpowiednie zaplecze techniczne pozwalają uniknąć opóźnień, niepotrzebnych kosztów i stresu. Zobacz, o jakie elementy należy zadbać.
Faktura uproszczona to rozwiązanie w systemie podatkowym, które ma na celu uproszczenie procesu wystawiania dokumentów w przypadku transakcji o niższej wartości. Jest to faktura VAT o nieco ograniczonej treści, pod warunkiem że kwota należności ogółem nie przekracza 450 zł albo 100 euro. Przyjrzyjmy się zasadom wystawiania faktur uproszczonych i ich elementom.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo