Instalacja kasy fiskalnej online wiąże się z koniecznością wykonania pewnych czynności jeszcze przed rozpoczęciem pracy, między innymi musi zostać przeprowadzony proces fiskalizacji. W dzisiejszej publikacji opiszemy, w jaki sposób należy przeprowadzić proces fiskalizacji kasy online krok po kroku.
Co to jest fiskalizacja kasy?
Pod pojęciem fiskalizacji w przypadku kas online należy rozumieć jednokrotny i niepowtarzalny proces inicjujący pracę pamięci fiskalnej i pamięci chronionej, zakończony wystawieniem raportu fiskalnego. Pamięć chroniona jest to elektroniczny nośnik danych, który umożliwia zapis i odczyt dokumentów fiskalnych i niefiskalnych wystawianych przy użyciu kasy. Natomiast pamięć fiskalna jest to urządzenie trwale zawarte w kasie, umożliwia wielokrotny odczyt danych. W przypadku konieczności wymiany pamięci fiskalnej w wyniku jej zapełnienia lub uszkodzenia należy wykonać czynności wymienione w Rozporządzeniu.
Jak dokonać procesu fiskalizacji kasy online krok po kroku
Proces fiskalizacji musi zostać przeprowadzony przez serwisanta z odpowiednimi uprawnieniami. Przed rozpoczęciem fiskalizacji należy sprawdzić połączenie internetowe, które umożliwi przesyłanie danych pomiędzy kasą online a Centralnym Repozytorium Kas (CRK). Przebieg procesu fiskalizacji został opisany w Rozporządzeniu w sprawie kas rejestrujących i obejmuje następujące czynności:
przesłanie klucza publicznego kasy,
zgłoszenie żądania fiskalizacji,
odebranie numeru ewidencyjnego,
nieodwracalny zapis w pamięci fiskalnej faktu, daty i czasu fiskalizacji,
inicjalizację pracy pamięci fiskalnej i pamięci chronionej oraz jednoznaczne
nieodwracalne powiązanie tych pamięci,
zerowanie wszystkich liczników kasy,
niepowtarzalny i nieodwracalny zapis w pamięci fiskalnej numeru identyfikacji
podatkowej (NIP) przedsiębiorcy oraz zapis w pamięci fiskalnej numeru ewidencyjnego,
zapis w pamięci chronionej numeru ewidencyjnego,
zapis w pamięci fiskalnej kategorii kasy, jeżeli program pracy kasy umożliwia w kasie
łączenie różnych kategorii kas,
wystawienie raportu fiskalnego fiskalizacji,
zgłoszenie fiskalizacji przez przesłanie raportu fiskalnego do Centralnego Repozytorium Kas,
pobranie i zapis w pamięci chronionej harmonogramu przesyłania danych.
W przypadku przerwania procesu fiskalizacji lub ponownej fiskalizacji z powodu braku
połączenia z CRK, przedsiębiorca musi zapewnić przy pomocy serwisanta ponownego uruchomienia procesu fiskalizacji. Raport fiskalny fiskalizacji może zostać wydrukowany i załączony do książki serwisowej lub może pozostać w postaci elektronicznej.
Czy kasa online powinna być cały czas włączona
Jak wskazują organy w wydanej 9 listopada 2023 r., interpretacji o sygnaturze 0114-KDIP1-3.4012.580.2023.1.PRM kasa online nie musi być włączona w trybie ciągłym, pod warunkiem, że w tym czasie firma nie dokonuje sprzedaży.
W przytoczonej interpretacji, przedsiębiorca wykonujący usługi stolarskie zadał pytanie czy mimo posiadania kasy online oraz dokonywania sprzedaży co kilka tygodni, ze względu na charakter prowadzonej działalności, musi pilnować aby kasa była cały czas włączona. Dyrektor KIS przychylił się do wniosku przedsiębiorcy wskazując, że podstawowym obowiązkiem podatnika, rejestrującego sprzedaż za pomocą kasy rejestrującej online, jest zapewnienie połączenia kasy umożliwiającego przesyłanie danych między kasą a Centralnym Repozytorium Kas. Kasa online powinna zapewniać połączenie i przesyłanie danych do CRK w czasie prowadzenia sprzedaży wymagającej zaewidencjonowania na kasie rejestrującej, przez co należy rozumieć także gotowość podatnika do dokonania takiej sprzedaży.
Przedsiębiorca zatem, powinien zapewnić połączenie kasy z CRK gdy istnieje choćby potencjalna możliwość sprzedaży usług.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Sprzedajesz coś przez internet? A może dopiero planujesz założyć swój sklep online albo wystawić pierwsze produkty na Allegro, Vinted czy OLX? Bez względu na to, na jakim jesteś etapie, jedna kwestia prędzej czy później Cię dosięgnie – podatki.
Marketing afiliacyjny stał się jednym z najpopularniejszych sposobów na zarabianie w Internecie, łącząc efektywność działań marketingowych z możliwością generowania dodatkowego dochodu. Ten model współpracy jest korzystny zarówno dla firm, które płacą jedynie za realne efekty, jak i dla partnerów, którzy mogą budować stabilne źródło dochodu, wykorzystując własne kanały komunikacji.
W e-commerce musisz być tam, gdzie Twoja grupa docelowa, a według badań przeprowadzonych przez Gemius jej znaczna część scrolluje Allegro. Na marketplace trzeba się zmierzyć z dużą konkurencją i algorytmem, który często robi sprzedawcom pod górkę. Zobacz, jak się w tym odnaleźć i przygotować się na pierwszą sprzedaż na Allegro.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo