Nie da się przejść do dalszego procesu realizacji, nie mając wiedzy, o czym tak naprawdę chcemy napisać. Dlatego zatrzymajmy się na tym etapie trochę dłużej.
Sposoby na wymyślenie tematu
Burza mózgów
Pisanie e-booka będzie dla Ciebie przyjemnym zadaniem, jeśli zdecydujesz się napisać o czymś, co Cię interesuje. Zastanów się nad takimi aspektami jak:
W jakiej tematyce lub zadaniach jesteś dobry?
Jakie tematy śledzisz z pasji?
Czy masz jakieś hobby?
Jakie przedmioty były dla Ciebie interesujące w szkole lub na studiach?
Dodatkowo możesz zweryfikować swoje odpowiedzi, porównując je ze spostrzeżeniami twoich znajomych i rodziny. Zapytaj o opinię, co według nich robisz najlepiej. Często osoby trzecie są w stanie dostrzec więcej o nas niż my sami, dlatego warto posłuchać ich zdania.
Kiedy masz już swoją listę, zastanów się, czy można podzielić ją na bardziej szczegółowe tematy. W ten sposób możesz dotrzeć do konkretnej niszy odbiorców.
Grupa docelowa
Określenie dla kogo chcemy pisać, może znacząco pomóc w wyborze tematu e-booka. Musimy przede wszystkim postarać się zrozumieć, kim jest nasza grupa docelowa, jakie mają oczekiwania i wartości, w jaki sposób się komunikują i z jakimi problemami się mierzą. Należy zastanowić się również, co jest dla nich impulsem do zakupów, zwłaszcza takich produktów jak e-book.
Jakie pytania warto sobie zadać? Oto przykładowa lista:
W jakim wieku są moi potencjalni czytelnicy?
Jakich platform używają do komunikacji?
Czym zajmują się na co dzień? (rodzina, studia, praca, itp.)
Jakich problemów doświadczają?
Jakie są ich dochody?
Zapytaj swoją grupę docelową
Kiedy określiłeś już swoją grupę docelową, warto to wykorzystać. Spróbuj nawiązać z nimi kontakt. Jest na to kilka sposobów:
Wykorzystaj swoje profile na social media – jeśli działasz w Internecie trochę dłużej, prawdopodobnie masz już swoje konta na portalach społecznościowych i zgromadziłeś pewną ilość obserwatorów. Zapytaj ich, o czym chcieliby czytać, jakie tematy ich interesują i wykorzystaj tę wiedzę przy pracy nad swoim e-bookiem.
Dołącz do grup – na Facebooku jest bardzo dużo grup zrzeszających ludzi o podobnych zainteresowaniach i pasjach. Dołącz do tego typu społeczności i sprawdź, o czym członkowie dyskutują.
Stwórz ankietę – dzięki narzędziu, jakim jest Formularz Google, możesz bezpłatnie tworzyć i analizować ankiety.
Zobacz potencjał w forach internetowych– Witryny społecznościowe, takie jak np. Quora, to dobre miejsce, aby zadać użytkownikom konkretne pytanie. Ponadto możesz sam angażować się w dyskusje lub po prostu zobaczyć, jakie tematy często są poruszane przez internautów.
Sprawdź co wyszukują Internauci
Najprostszym sposobem, aby dowiedzieć się, jakie tematy wyszukują Internauci, jest skorzystanie z podpowiedzi Google. Wystarczy, że zaczniesz wpisywać dane słowo w wyszukiwarce, a dostaniesz przykładowe rozwinięcia twojej frazy. Jest to szybka i bezpłatna metoda.
Istnieje wiele narzędzi, które pomogą Ci znaleźć informacje, o tym czego szukają Internauci i jakie frazy są najczęściej wpisywane. Część z nich będzie dostępna bezpłatnie, jednak większość będzie wymagała poniesienia opłaty. Niektóre narzędzia oferują również limitowane, darmowe wyszukiwania, dlatego warto z nich skorzystać mając już wstępny pomysł na temat.
Przykładową platformą jest Answer The Public. Po wpisaniu konkretnego hasła pokazują się pogrupowane pytania i frazy, które są powiązane z danym tematem. Przykładową platformą jest Answer The Public. Po wpisaniu konkretnego hasła pokazują się pogrupowane pytania i frazy, które są powiązane z danym tematem.
Sprawdź konkurencję
Zastanów się, kto jest Twoją konkurencją. Najlepiej zrób listę swoich największych konkurentów i sprawdź, o czym piszą. Przeanalizuj ich social media, blogi, itp. Poszukaj informacji, czy w swojej ofercie mają e-booki – jeśli tak, to o czym one są? W jakim stylu są napisane? Czy Twoim zdaniem wyczerpują temat?
Kiedy już wiesz więcej o działalności swojej konkurencji, zastanów się, w jaki sposób możesz się wyróżnić. Zakładamy oczywiście, że nie planujesz robić dokładnie tego samego. Musisz znaleźć sposób na wyróżnienie się. Może dodaj więcej przykładów z Twojego doświadczenia? Albo zaproś eksperta lub przedstawiciela wybranej firmy do napisania krótkiego artykułu, który dołączysz do swojego e-booka.
Zaoferuj rozwiązanie problemu
Znasz już swoją grupę docelową i wiesz, co użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę. Wiedząc, z jakimi problemami się mierzą, możesz zaoferować im praktyczne rozwiązanie. Nie zawsze czysta wiedza jest tym, czego użytkownicy potrzebują. Często szukają konkretnej odpowiedzi, jak poradzić sobie z daną przeszkodą. Warto to wykorzystać przy tworzeniu e-booka i nadać mu bardziej poradnikowy charakter.
Jakie gatunki najlepiej się sprzedają?
Bezpłatnym sposobem na przekonanie się, jakie e-booki są najchętniej kupowane przez konsumentów, jest odwiedzenie zakładki z bestsellerami, np. na Amazon Kindle eBooks. Możemy przejrzeć, z jakiej kategorii są e-booki, jaka jest ich cena oraz jak oceniają je czytelnicy.
W Internecie można też znaleźć statystyki mówiące o tym, jakie kategorie e-booków są najczęściej kupowane na Amazon Kindle. Według nich najbardziej dochodowe są książki należące do literatury i fikcji. W samym tylko 2019 roku pozycje z tej kategorii osiągnęły ponad 1200 dziennej sprzedaży. Najpopularniejszą podkategorią w tym gatunku jest romans współczesny. Na pozostałych miejscach plasują się Biografie i wspomnienia oraz Self-help (poruszające tematykę motywacji, zdrowego trybu życia, rozwoju, czy podróży).
Wybierając temat swojego e-booka, możemy również sprawdzić listę najmniej konkurencyjnych kategorii. Takie zestawienie przygotował m.in. Amazon Kindle. Są to niszowe gatunki, do których należą:
Literatura faktu -> Nauka -> Eksperymenty, instrumenty i pomiary -> Mikroskopy i mikroskopia
Literatura faktu -> Biznes i pieniądze -> Podatki -> Korporacyjne
Profesjonalne i techniczne -> Inżynieria -> Budownictwo -> Hydrologia
Literatura faktu -> Nauka -> Eksperymenty, instrumenty i pomiary -> Wagi i miary
Całą listę możecie znaleźć pod tym linkiem. Można zauważyć, że najmniej konkurencyjną kategorią jest literatura faktu oraz e-booki dla dzieci z gatunku fikcja.
Podsumowanie
Powyższe sposoby to tylko przykładowe rozwiązania na wymyślenie tematu e-booka. Podążając za powyższymi radami, powinniście na końcu tego etapu posiadać dosyć spory pogląd na to, o czym chcecie pisać, czy wybrany pomysł jest tym, czego rzeczywiście konsumenci poszukują i w jaki sposób wyróżnić się na tle konkurencji.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Aktualizacja unijnej klasyfikacji NACE wymusza zmianę dotychczasowej Polskiej Klasyfikacji Działalności, czyli zmianę PKD 2007 na PKD 2025. Sprawdź, jakie zmiany czekają w kodach PKD od 2025 roku!
Autorskie prawa majątkowe są niewątpliwie kluczowym elementem ochrony twórczości, który pozwala twórcom w sposób legalny kontrolować wykorzystywanie ich dzieł przez osoby trzecie oraz czerpać z tego korzyści finansowe. Istotne jest jednak umiejętne sporządzenie umowy przeniesienia autorskich praw majątkowych, aby jasno określić zakres uprawnień, obowiązki stron oraz warunki korzystania z utworu.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo