Blog ifirma.pl

Na czym polega paradoks Giffena?

|
Paradoks Giffena odnosi się do sytuacji, gdy pomimo rosnących cen określonych produktów, popyt na nie również się zwiększa. Takie sprzeczności występują rzadko i zazwyczaj świadczą o pogarszającym się stanie gospodarki na świecie lub w danym kraju. Chcesz dowiedzieć się na czym polega paradoks Giffena? Przeczytaj poniższy artykuł!
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Paradoks Giffena – na czym polega?

Paradoks Giffena jest rzadkim zjawiskiem ekonomicznym, który objawia się wzrostem cen tanich towarów, co napędza dodatkowo na nie popyt. Z tego powodu jest on uznawany za pewną anomalię, gdyż w teorii przyjmuje się, że w takiej sytuacji siła popyt powinien zmaleć, a wzrosnąć podaż. Zaistnienie tego zjawisko świadczy o pogarszającym się stanie gospodarki danego kraju.

Dzieje się tak, w przypadku podstawowych, koniecznych do przetrwania dóbr (nazywane też dobrem Giffena) – np. chleb. W szczególności uboższe grupy społeczne przeważnie nie mogą pozwolić sobie na zrezygnowanie z nich lub znalezienie tańszego substytutu, gdyż takiego często nie ma.

Dobra Giffena – czyli jakie?

Aby móc określić dane dobro tym mianem, musi ono spełnić kilka kryteriów. Są to:

  • Produkt musi stanowić podstawę powszechnej konsumpcji – kwota przeznaczana na zakup tego towaru powinna stanowić ok. Ponad połowę wydatków budżetu gospodarstw domowych;
  • Brak substytutów lub są one dużo droższe od podstawowego dobra (nawet po ogólnej podwyżce cen);
  • Są przeważnie niższej jakości niż inne produkty.

Przykładami dóbr Giffena mogą być m.in. ziemniaki, chleb, ryż.

Popyt i podaż w paradoksie Giffena

Paradoks Giffena wiąże się z tzw. efektem dochodowym. Obrazuje on w jaki sposób zmiany cen produktów wpływają na zapotrzebowanie (popyt) na dane produkty. Wyższe ceny podstawowych dóbr zmniejszają siłę nabywczą konsumentów przez co są zmuszeni ograniczyć swoje wydatki jedynie do podstawowych towarów.

Podczas gdy efekt dochodowy jest bardziej widoczny, to słabnie efekt substytucyjny. Ze względu na niewielką ilość lub całkowity brak zamienników na dobro Giffena – powoduje jeszcze większy popyt na nie.

Paradoks Giffena – przykłady

Poniżej przedstawimy kilka przykładów w historii, kiedy różne kraje musiały zmierzyć się ze skutkami paradoksu Giffena.

Klęska głodu w Irlandii

Po raz pierwszy zjawisko Giffena zostało zaobserwowane i opisane w XIX wieku podczas klęski głodu w Irlandii. Jej przyczyną było pojawienie się pierwotniaków, które doprowadziły do ogromnych strat w rolnictwie oraz śmierci wielu ludzi w wyniku zakażenia lub braku pożywienia. W tamtym czasie, zauważono po raz pierwszy tendencję, która przeczyła dotychczasowym prawom ekonomii. Jednym ze skutków tego wydarzenia było gwałtowny wzrost cen chleba, jednakże nie zmniejszyło to wydatków na to konkretne dobro. Ludzie zrezygnowali z innych produktów spożywczych, aby było ich stać na wciąż drożejące wyroby mączne.

Wzrost cen ryżu w Bangladeszu

Według analiz ekonomicznych przeprowadzonych w Bangladeszu w 2008 roku, stwierdzono, iż wydatki kolejnych 8,5% rodzin spadły poniżej granicy ubóstwa. Miało to oczywiście wpływ na zachowania konsumpcyjne ludności. Jako główną przyczynę tej sytuacji wskazuje się rosnącą w tamtym czasie inflację, wynikającą z wybuchu ogólnoświatowego kryzysu finansowego. Badania wykazały, iż pomimo znaczącej podwyżki cen, wśród najbardziej ubogich gospodarstw domowych zaobserwowano większe spożycie ryżu. Świadczy to o wystąpieniu omawianego paradoksu Giffena.

Wyroby tytoniowe

Można podejrzewać, iż w przypadku wyrobów tytoniowych jest możliwe wystąpienie zachowania giffenowskiego. Pomimo znaczącej podwyżki cen, palacze prawdopodobnie nie zrezygnują z zakupu papierosów ze względu na brak innych, alternatywnych dóbr. Rezygnacja z nich wiąże się z walką z uzależnieniem – fizyczną i psychiczną zależnością od nikotyny, która jest czasochłonna i wymaga wiele wysiłku.

Paradoks Giffena kontra efekt Veblena

Warto wspomnieć o zjawisku, który jest przeciwieństwem opisywanego przez nas paradoksu Giffena, czyli efekt Veblena.

Jak już wcześniej wyjaśniliśmy, dobrem Giffena nazwiemy tani asortyment, niezbędny do codziennego życia człowieka. Z kolei do towarów Veblena zaliczamy przedmioty ekskluzywne np. biżuterię, perfumy, wina, auta, które służą „konsumpcji na pokaz”. Popyt na nie wzrasta sukcesywnie wraz z cenami, przeważnie wśród zamożniejszych osób. Dzieje się tak, gdy ludzie pragną zaznaczać swoją pozycję społeczną i dobrą sytuację finansową.

Podsumowanie

Dotychczas zaobserwowano niewiele realnych przykładów towarów giffenowskich w praktyce. Rzecz jasna, nie wyklucza to jego istnienia czy też ryzyka pojawienia się w przyszłości. Wymaga to dynamicznej zmiany szeregu czynników rynkowych, takich jak popyt, podaż, inflacja, płacy minimalnej bądź dostępności towarów substytucyjnych. Ponadto zjawisko to wskazuje to na problem wciąż pogłębiających się nierówności społecznych, uderzających głównie w skrajnie ubogie gospodarstwa domowe. Albowiem mniej prawdopodobnym jest, aby rodziny o lepszej sytuacji materialnej doświadczyły negatywnych konsekwencji paradoksu Giffena.

Autor ifirma.pl

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Dodaj komentarz

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie