Z raportów ekonomicznych jasno wynika, iż reformy systemów gospodarczych, które zaszły w krajach skrajnego ubóstwa pozwoliły na zmniejszenie przepaści pomiędzy państwami lepiej rozwiniętymi. Pojawia się jednak innym problem, określany pułapką średniego dochodu, który spowalnia, a niekiedy uniemożliwia dalszy wzrost tych krajów. Co to takiego i jakie są jego przyczyny? O tym w artykule!
Pojęcie pułapki średniego dochodu (rozwoju) opisuje sytuację, w której wybrany kraj przeszedł znaczący postęp i wzrost gospodarczy, jednakże ma problem z osiągnięciem statusu kraju w pełni rozwiniętego. Jest to zauważalne, zwłaszcza gdy klasa średnia pomimo rozwoju, nie jest w stanie osiągnąć wyższych dochodów.
Przyczyny pułapki średniego dochodu
Do przyczyn wystąpienia pułapki średniego rozwoju najczęściej zalicza się:
Niechęć określonych grup w państwie do wprowadzania przemian politycznych i ekonomicznych – zarówno osób u władzy (np. polityków), jak i obywateli kraju;
Obszar badań i rozwoju jest niedofinansowany lub korzysta z przestarzałych technologii;
Spadek przyrostu naturalnego (stosunku liczby urodzeń do liczby zgonów);
Coraz mniej osób jest aktywnych zawodowo (np. przez starzenie się społeczeństwa);
W opisywanych krajach często spotykane są przypadki przestępstw korupcyjnych w polityce lub transakcjach handlowych, co również negatywnie wpływa na wzrost gospodarczy;
Rozwój poszczególnych obszarów jest nierównomierny (np. koncentracja tylko na jednym regionie);
Wysokie koszty zachodzących przemian w kraju kreuje dodatkowe bariery.
Wskaźnik pułapki średniego dochodu
Wskaźnikiem gospodarczym, dzięki któremu można określić, które kraje znalazły się w pułapce średniego dochodu, jest wartość dochodu narodowego brutto na mieszkańca (DNB per capita). Stanowi on sumę dochodów z czynników produkcji otrzymanych przez obywateli wybranego kraju.
Zgodnie z wytycznymi Grupy Banku Światowego na lata 2022 – 2023 przyjmuje się następująco:
Gospodarka o niskim dochodzie – dochód na mieszkańca do 1 085 USD w 2021 roku;
Gospodarka o niższym średnim dochodzie – dochód na mieszkańca między 1 088 USD a 4 255 USD w 2021 roku;
Gospodarka o wyższym średnim dochodzie – dochód na mieszkańca między 4256 USD a 13 205 USD w 2021 roku;
Gospodarka o wysokim dochodzie – dochód na mieszkańca wynosi 12 206 USD i powyżej.
Osiągnięcie wartości poniżej przedziału o wysokim DNB wskazują na państwo, borykające się z pułapką średniego rozwoju. Zgodnie z tym założeniem, do tej grupy należą m.in.:
Jak uniknąć pułapki średniego rozwoju?
Sposobem na utrzymanie tendencji wzrostowej dochodów per capita oraz rozwoju gospodarczego jest na ogół zachowanie równowagi pomiędzy popytem a podażą. W zależności, o jakim kraju jest mowa, mogą panować w nim specyficzne warunki polityczne, społeczne, ekonomiczne, kulturowe itd., dlatego niemożliwe jest opracowanie uniwersalnej strategii. Można jednak wyróżnić kilka działań, które mogą okazać się skuteczne i są to:
Rozwijanie gospodarki opartej na wiedzy
Uproszczenie biurokracji, co wpłynie na sprawność działania powstających przedsiębiorstw;
Rozwijanie infrastruktury technicznej, społecznej, telekomunikacyjnej i transportowej;
Ułatwianie dostępu do wiedzy, innowacyjności, technologii dla obywateli;
Należy opracować szczegółową strategię i plan działania, w jaki sposób osiągnąć status kraju o wysokich dochodach;
Skupienie się na rynku eksportowym i ekspansji handlowej;
Inwestycja w edukację, która będzie mieć przełożenie na rozwój innowacyjności;
Zmniejszenie ingerencji państwa w procesy gospodarcze;
Kształtowanie integracji międzynarodowej z innymi krajami.
Bariery wyjścia z pułapki średniego dochodu
Osiągnięcie miana kraju rozwiniętego nie jest łatwym zadaniem i istnieje wiele czynników, które uniemożliwiają osiągnięcie tego celu. Mogą to być:
Brak inwestycji;
Brak rozwoju aktywów i budowania majątku;
Trudności w oszczędzaniu;
Długi konsumenckie – zadłużenia posiadane przez osoby fizyczne w formie kredytów (hipotecznych, studenckich itd.), długów na kartach kredytowych. Uniemożliwiają one zbieranie oszczędności i inwestowanie;
Niestabilność polityczna;
Spowolnienie tempa wzrostu produktywności gospodarczej;
Eskalacja konfliktów społecznych wynikająca z konfliktu interesów poszczególnych grup społecznych;
Brak mobilności społecznej – trudności z przemieszczaniem się w hierarchii, zmianą pozycji społecznej.
Podsumowanie
Walka z pułapką średniego dochodu jest kluczowa dla poprawy dobrobytu społeczeństwa danego kraju, więc warto podejmować działania, które pobudzają wzrost i rozwój gospodarczy. Nie jest to łatwe zadanie, gdyż dosyć często wymaga gruntownych zmian w zakresie modernizacji systemu ekonomicznego i politycznego. Dobrym sposobem jest obserwacja działań innych państw w tym zakresie, ocena ich skuteczności i jeśli to możliwe – wdrożenie ich u siebie.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Aktualizacja unijnej klasyfikacji NACE wymusza zmianę dotychczasowej Polskiej Klasyfikacji Działalności, czyli zmianę PKD 2007 na PKD 2025. Sprawdź, jakie zmiany czekają w kodach PKD od 2025 roku!
Przedsprzedaż w sklepie internetowym to szansa, by z wyprzedzeniem sprawdzić zainteresowanie nowym produktem, zebrać zamówienia i zbudować napięcie przed premierą. W tym artykule pokażemy, jak zorganizować skuteczny preorder produktu – od technicznych ustawień w sklepie, przez komunikację z klientem, aż po promocję i realizację.
Na dzisiejszym rynku trudno przetrwać bez jasno zdefiniowanej przewagi konkurencyjnej. Czym się wyróżniasz? Dlaczego klient ma wybrać właśnie Ciebie, a nie Twojego rywala? To pytania, na które każda firma – niezależnie od wielkości – musi znać odpowiedź. W tym artykule pokażemy, czym dokładnie jest przewaga konkurencyjna, jak ją zbudować, a także jakie błędy najczęściej popełniają przedsiębiorcy próbując się wyróżnić.
Według danych z 2025 roku TikTok ma już ponad 1,5 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie i stale rośnie. To nie tylko aplikacja do rozrywki, ale potężne narzędzie reklamowe, które dzięki rozwiniętym formatom reklam i integracji z e-commerce staje się obowiązkowym kanałem dla firm. Sprawdzimy, jak w 2025 roku prowadzić skuteczne działania marketingowe na TikToku i jakie możliwości daje przedsiębiorcom ta platforma.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo