Uproszczenie procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców – projekt zmian
W dniu 13 lipca 2022 r. do Sejmu wpłynął projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców, który to przewidywał wprowadzenie zmian do szeregu ustaw (druk 2479). Projekt ten dotyczył zmniejszenia bariery administracyjnej dla obywateli i przedsiębiorców w ramach tzw. “Tarczy Prawnej”; projektowane rozwiązania wpłyną na przyspieszenie wydawania decyzji i usprawnienie postępowań administracyjnych. Ustawa ostatecznie została podpisana przez Prezydenta w dniu 21 października 2022 r.
O tym co reguluje ustawa i jaki był cel jej prowadzenia przeczytasz w niniejszym artykule.
Cel projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców
Zasadniczym zamierzeniem projektodawcy było zmniejszenie obciążeń regulacyjnych niekorzystnych z punktu widzenia funkcjonowania obywateli i prowadzenia działalności gospodarczej. Na stronie rządowej wskazano, że w wyniku prowadzonych prac:
zidentyfikowano bariery administracyjne i prawne oraz wypracowano rozwiązania mające na celu ich wyeliminowanie z obowiązujących przepisów prawa;
przygotowano propozycje rozwiązań legislacyjnych eliminujących zidentyfikowane bariery, uwzględniających w szczególności uproszczenie procedur, minimalizację kosztów ponoszonych przez obywateli i przedsiębiorców oraz ułatwienie kontaktów obywateli i przedsiębiorców z organami władzy publicznej.
Rozwiązania ujęte w projekcie i tym samym w ustawie o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców
Wśród ograniczeń administracyjnych i prawnych, które niekorzystnie oddziałują na kontakty obywateli z urzędami oraz krępują działalność gospodarczą, Ministerstwo Rozwoju i Technologii wraz z innymi resortami, wykryło problemy takie jak:
inflacja prawa;
długie i czasochłonne procedury;
nieterminowe rozstrzyganie spraw i przewlekłe prowadzenie postępowań administracyjnych;
szczątkowe wykorzystanie w systemie prawa instytucji milczącego załatwienia sprawy;
niewielka liczba procedur prowadzonych w uproszczonym trybie postępowania;
stosowanie sztywnej zasady dwuinstancyjności postępowań w prawie wszystkich postępowaniach administracyjnych, bez uwzględnienia charakteru poszczególnych spraw oraz statystyki skuteczności środków odwoławczych;
nieadekwatne procedury, co dotyczy m.in. liczby egzemplarzy wniosku, liczby i zakresu dokumentów załączanych do wniosku, problemów z ustaleniem kręgu stron postępowania, nieefektywnego sposobu zawiadamiania o wszczęciu postępowania i wydawanych w nim decyzjach, trudności w skutecznym doręczeniu decyzji i postanowień, niedostatecznej integracji rejestrów publicznych, nieprecyzyjnych przepisów i niekompletnych procedur;
niedostateczna elektronizacja postępowań administracyjnych oraz innych procedur, w tym w perspektywie wyzwań współczesnej gospodarki oraz w dobie epidemii COVID-19, kiedy to wykorzystanie procedur cyfrowych miało kluczowe znaczenie w ograniczeniu kontaktów społecznych eskalujących epidemię;
niedostosowane do sytuacji epidemicznej, a przez to nierealne do spełnienia terminy dla obywateli i organów na załatwienie różnego rodzaju spraw.
Jak wskazano na stronie rządowej w celu zniwelowania barier administracyjno-prawnych mających wpływ na funkcjonowanie obywateli i przedsiębiorców, wskazanych w pkt 1, w projekcie zawarto rozwiązania uwzględniające następujące aspekty:
1) szerokie wykorzystanie postępowania uproszczonego i milczącego trybu załatwienia sprawy;
2) ostrożnie wprowadzana jednoinstancyjność;
3) elektronizacja procedur;
4) innego rodzaju usprawnienia postępowań i procedur.
Wobec powyższego poniżej wskazujemy listę aktów prawnych, których to dotyczył projekt ustawy i zmian, które zostały wprowadzone przedmiotową ustawą, tj.:
Zmiany w ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (art. 1)
Zmiany w ustawie z dnia 9 kwietnia 1968 r. o dokonywaniu w księgach wieczystych wpisów na rzecz Skarbu Państwa w oparciu o międzynarodowe umowy o uregulowaniu roszczeń finansowych (art. 2);
Zmiany w ustawie z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece (art. 3);
Zmiany w ustawie z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (art. 4);
Zmiany w ustawie z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (art. 5);
Zmiany w ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (art. 6);
Zmiany w ustawie z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (art. 7)Zmiany w ustawie z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (art. 8);
Zmiany w ustawie z dnia 13 października 1995 r. – Prawo łowieckie (art. 9)Zmiany w ustawie z dnia z dnia 20 sierpnia 1997 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym (art. 10)Zmiany w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (art. 11);
Zmiany w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (art. 12);
Zmiana w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (art. 13);
Zmiany w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej (art. 14);
Zmiana w ustawie z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (art. 15);
Zmiany w ustawie z dnia 11 kwietnia 2001 r. o rzecznikach patentowych (art. 16);
Zmiany w ustawie z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (art. 17);
Zmiany w ustawie z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (art. 18);
Zmiany w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (art. 19);
Zmiany w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (art. 20);
Zmiany w ustawie z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (art. 21);
Zmiany w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o kinematografii (art. 22)Zmiany w ustawie z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych (art. 23)Zmiany w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (art. 24)Zmiany w ustawie z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (art. 25);
Zmiany w ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (art. 26)Zmiany w ustawie z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim (art. 27);
Zmiany w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (art. 28);
Zmiany w ustawie z dnia 1 kwietnia 2011 r. – Prawo probiercze (art. 29);
Zmiany w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (art. 30);
Zmiany w ustawie z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (art. 31);
Zmiana w ustawie z dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin (art. 32);
Zmiany w ustawie z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (art. 33);
Zmiany w ustawie z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim (art. 34);
Zmiany w ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu (art. 35)Zmiany w ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (art. 36);
Zmiany w ustawie z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (art. 37)Zmiana w ustawie z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (art. 38)Zmiana w ustawie z dnia 15 czerwca 2018 r. o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi (art. 39);
Zmiany w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (art. 40);
Zmiany w ustawie z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (art. 41).
Podsumowanie
Z treścią ustawy z dnia 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców zapoznasz się tutaj.
Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Robienie notatek już dawno przestało oznaczać tylko wpisywanie tekstu w edytorze. Obecnie aplikacje do notatek to zaawansowane narzędzia, które potrafią porządkować wiedzę, przekształcać nagrania głosowe w tekst, integrować się z kalendarzem i korzystać z AI do organizowania informacji. Co więcej – wiele z nich dostępnych jest za darmo i działa równie dobrze na telefonie, tablecie i komputerze.
Dnia 15.10 2025 roku, Prezydent podpisał tzw. ustawę stażową – która wprowadza nowe rozwiązanie, jakim jest wliczanie do stażu pracy także tych okresów, które dotąd nie były brane pod uwagę, jak np. prowadzenie działalności gospodarczej, czy praca na umowie zleceniu.
Czterodniowy tydzień pracy w Polsce coraz bliżej. Rząd planuje uruchomić program pilotażowy, który zweryfikuje, czy skrócony czas pracy służy zarówno przedsiębiorcom, jak i pracownikom. Co wiemy o tym projekcie, a także na co powinni przygotować się właściciele firm?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo