Ustawa o kryptowalutach – kiedy wejdzie w życie i jakie są jej założenia?
Dynamiczny rozwój rynku kryptoaktywów stanął za potrzebą wprowadzenia odpowiednich regulacji prawnych, które zapewnią bezpieczeństwo uczestnikom rynku. Dlatego też Minister Finansów podjął decyzję o utworzeniu ustawy, która będzie mieć na celu określenie organizacji oraz zasad wykonywania nadzoru nad podmiotami działającymi na rynku kryptoaktywów.
Aktualnie jest projektowana (nr projektu UC2) ustawa o kryptoaktywach, która precyzuje zasady nadzoru nad oferującymi, osobami ubiegającymi się o dopuszczenie kryptoaktywów do obrotu, emitentami tokenów powiązanych z aktywami i tokenów będących e-pieniądzem, a także dostawcami usług związanych z kryptoaktywami.
Projekt ustawy o kryptoaktywach – założenia
Projekt ustawy wynika z przyjęcia przez Parlament Europejski i Radę (UE) rozporządzenia 2023/1114 z 31 maja 2023 r. dotyczącego rynków kryptoaktywów oraz zmian w rozporządzeniach (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010, jak również dyrektywach 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. Urz. UE L 150 z 09.06.2023, str. 40).
Kluczowe rozwiązania zawarte w proponowanych przepisach projektu ustawy o kryptoaktywach obejmują:
Wyznaczenie Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) jako właściwego organu do stosowania rozporządzenia 2023/1114 oraz wprowadzenie narzędzi umożliwiających skuteczne wykonywanie nadzoru i realizację postanowień tego rozporządzenia przez KNF.
Określenie obowiązków dla emitentów tokenów związanych z kryptoaktywami i e-pieniądzem, jak również dla dostawców usług kryptoaktywowch, w tym obowiązek przekazywania KNF informacji dotyczących ich działalności, które podlegają ocenie nadzorcy.
Przyznanie KNF uprawnień nadzorczych w przypadku naruszeń przepisów rozporządzenia 2023/1114, a także aktów delegowanych i wykonawczych, oraz umożliwienie stosowania środków mających na celu zapobieganie takim naruszeniom przez podmioty nadzorowane.
Wprowadzenie możliwości nakładania sankcji przez KNF na oferujących, emitentów lub osoby ubiegające się o dopuszczenie kryptoaktywów, oraz wprowadzenie kompetencji do nakładania kar pieniężnych na pośredników w transakcjach kryptoaktywów lub realizujących te transakcje. KNF będzie miała również środki sankcyjne wobec dostawców usług w zakresie kryptoaktywów.
Wprowadzenie odpowiedzialności karnej dla podmiotów nadzorowanych, z uwzględnieniem stopnia przewinienia, co ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa obrotu, ochrony konsumentów, państwa oraz inwestorów.
Ustalenie zasad tajemnicy zawodowej w zakresie informacji uzyskanych przy świadczeniu usług związanych z kryptoaktywami, z określeniem sytuacji, w których ujawnienie takich informacji nie stanowi naruszenia tajemnicy zawodowej oraz wskazaniem podmiotów, którym można ujawniać te informacje.
Możliwość składania oświadczeń woli w formie elektronicznej w odniesieniu do usług związanych z kryptoaktywami lub ich oferty publicznej, z równoważnością takich oświadczeń woli z oświadczeniami składanymi w formie pisemnej, wymagającymi specjalnych rygorów.
Co zakłada ustawa o kryptowalutach?
Projekt ustawy o kryptoaktywach ma się składać z 8 rozdziałów, które będę regulować następujące kwestie:
Rozdział I – przepisy ogólne.
Rozdział II – tajemnica zawodowa:
dotyczy informacji obejmujących chronionych prawem interesów podmiotów, na rzecz których są świadczone usługi w zakresie kryptoaktywów;
do zachowania tajemnicy zawodowej są obowiązane osoby:
wchodzące w skład organów statutowych, tj. dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów lub podmioty pozostające z dostawcą usług w zakresie kryptoaktywów w stosunku zlecenia lub innym stosunku prawnym o podobnym charakterze;
pozostające w stosunku pracy, zlecenia lub innym stosunku prawnym o podobnym charakterze z dostawcą usług w zakresie kryptoaktywów lub podmiotami pozostającymi z dostawcą usług w zakresie kryptoaktywów w stosunku zlecenia lub innym stosunku prawnym o podobnym charakterze;
dostawca usług związanych z kryptoaktywami zobowiązany jest wdrożyć odpowiednie rozwiązania techniczne i organizacyjne, które gwarantują ochronę tajemnicy zawodowej, a także opracować i wprowadzić regulamin dotyczący ochrony informacji objętych tajemnicą zawodową;
regulamin powinien zawierać szczegółowe rozwiązania stosowane przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów oraz sposób przepływu informacji u dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, w tym obieg dokumentów.
Rozdział III – obowiązki informacyjne:
dotyczą one emitentów tokenów powiązanych z aktywami, emitentów tokenów będących e-pieniądzem oraz dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, którzy zobowiązani będą do przekazywania Komisji wszelkich informacji dotyczących ich kondycji finansowej oraz zdarzeń, które mogą wpłynąć na działalność związaną z emisją tokenów powiązanych z aktywami i tokenów będących e-pieniędzmi.
Rozdział IV – odpowiedzialność cywilna w związku z dokumentem informacyjnym:
odpowiedzialność cywilna będzie przewidziana za szkodę powstałą w wyniku błędnego tłumaczenia informacji zawartych w dokumencie informacyjnym przygotowanym przez podmioty, o których mowa w art. 15, art. 26 oraz art. 52 rozporządzenia 2023/1114 oraz podmioty sporządzające lub biorące udział w sporządzeniu informacji.
Rozdział V – nadzór nad rynkiem kryptoaktywów:
komisja ma uprawnienie do przeprowadzania kontroli działalności emitentów tokenów powiązanych z aktywami, emitentów tokenów będących e-pieniądzem, oferujących, osób ubiegających się o dopuszczenie do obrotu oraz dostawców usług w zakresie kryptoaktywów w celu weryfikacji zgodności ich działalności z przepisami ustawy;
komisja ma uprawnienie do nałożenia na kontrolowanego karę pieniężną do 20 mln zł, jeśli kontrolowany podmiot uniemożliwia lub utrudnia rozpoczęcie bądź przeprowadzenie kontroli, w tym nie wypełnia swoich obowiązków lub blokuje wykonywanie wymaganych czynności;
dokonanie blokady adresu rozproszonego rejestru i rachunków oraz wstrzymanie transakcji przez przewodniczącego Komisji lub jego zastępcy poprzez wystąpienie do podmiotu nadzorowanego z pisemnym żądaniem dokonania blokady, na okres nieprzekraczający 96 godzin od momentu wskazanego w żądaniu, adresu rozproszonego rejestru, rachunku kryptoaktywów w rozproszonym rejestrze, a także rachunku bankowego i rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej;
powyższe może nastąpić w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa określonego w Rozdziale 6 projektu ustawy;
prowadzenie rejestr domen internetowych oraz adresów IP.
Rozdział VI – przepisy karne:
art. 76 projektowanej ustawy – osoba, która w imieniu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej nie zmienia lub nie publikuje zmienionego dokumentu informacyjnego dotyczącego kryptoaktywów, podlega karze grzywny do 1 mln zł, karze pozbawienia wolności do 2 lat lub obu tym karom łącznie;
art. 77 projektowanej ustawy – osoba odpowiedzialna za dokument informacyjny, która podaje nieprawdziwe lub zataja istotne informacje dotyczące tokenów powiązanych z aktywami lub e-pieniądzem, podlega karze grzywny do 5 mln zł, karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 5 lat lub obu tym karom łącznie. W przypadku mniejszej wagi czynu, kara będzie niższa;
art. 78 projektowanej ustawy – osoba prowadząca działalność związaną z kryptoaktywami bez uprawnienia podlega karze grzywny do 5 mln zł, a ta sama kara dotyczy osób działających w imieniu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej;
art. 79 – osoba ujawniająca lub wykorzystująca informacje stanowiące tajemnicę zawodową, podlega karze grzywny do 1 mln zł, karze pozbawienia wolności do 3 lat lub obu tym karom łącznie. Kara dotyczy także osób działających w imieniu podmiotów prawnych;
art. 80 – osoba, która bez uprawnień używa nazw związanych z usługami kryptoaktywów lub wprowadza w błąd klientów, podlega karze grzywny do 1 mln zł, karze pozbawienia wolności do 2 lat lub obu tym karom łącznie;
art. 81 – osoba, która nie udziela wymaganych informacji lub nie przekazuje dokumentów na żądanie, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności lub grzywny;
art. 82 – osoba, która nie przechowuje dokumentacji związanej z działalnością kryptoaktywów, nie przenosi praw i obowiązków lub nie wydaje wymaganych dokumentów, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności lub grzywny;
art. 83 – osoba, która utrudnia lub udaremnia Komisji przeprowadzenie kontroli, podlega karze grzywny do 500 tys zł, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do 2 lat. Kara dotyczy także osób działających w imieniu podmiotów prawnych.
Rozdział VII – zmiany w przepisach obowiązujących.
Rozdział VIII – przepisy przejściowe, dostosowujące i przepis końcowy.
Ustawa o kryptowalutach podsumowanie
W dniu 30 grudnia 2024 r. upłynął termin przyjęcia przepisów regulujących spółki z branży kryptowalut i do dziś ustawa nie weszła w życie. Aktualnie projekt znajduje się pod weryfikacją komisji prawniczej. Z procesem legislacyjnym zapoznasz się tutaj.
Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Prowadzisz działalność gospodarczą i dokonałeś zgłoszenia do składki chorobowej? Sprawdź, czy zmiana planu opłacania składek będzie miała wpływ na składkę chorobową.
Co do zasady każda darowizna musi być zgłoszona do właściwego urzędu skarbowego przez osobę obdarowaną. Dotyczy to również członków najbliższej rodziny. Niedopełnienie tego obowiązku w terminie może przynieść przykre konsekwencje prawne i finansowe. Na szczęście dokonanie takiego zgłoszenia nie jest trudne, zwłaszcza że można go zrobić również online. Gdzie można znaleźć druk SDZ2, jak wypełnić formularz i co zawrzeć w poszczególnych jego częściach?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo