Jeśli reklamujesz swoją firmę w Google, na Facebooku, LinkedIn czy Twitterze, będziesz potrzebował certyfikatu rezydencji. Dokument ten uchroni Cię przed opodatkowaniem za nabyte usługi reklamowe. W tym wpisie znajdziesz kompletne informacje o tym, jak z niego korzystać oraz certyfikaty rezydencji podatkowej 2021 dla najpopularniejszych usług internetowych.
Dokładna definicja certyfikatu rezydencji podatkowej głosi, że jest to zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika będącego osobą fizyczną lub siedzibie podatnika będącego osobą prawną, wydawane dla celów podatkowych przez właściwy organ administracyjny.
Certyfikat ten potwierdza, że dany podmiot podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w danym państwie, czyli posiada w nim rezydencję podatkową. Jego celem jest przeciwdziałanie nadużywaniu przepisów umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Certyfikat rezydencji uznawany przez organy podatkowe powinien zawierać:
Sprawdź jak dokładnie wygląda certyfikat rezydencji podatkowej – wzór wydawany w Polsce.
Takie zaświadczenie o miejscu zamieszkania/siedzibie wydaje urząd skarbowy na wniosek podatnika, na konkretny rok kalendarzowy, obecny lub miniony. W celu jego zdobycia należy złożyć wniosek na druku CFR-1. Urząd skarbowy będzie musiał wydać certyfikat rezydencji w ciągu 7 dni o jego złożenia. Opłata za jego wydanie wynosi 17 zł.
Również organy administracji podatkowej za granicą wydają certyfikaty tego typu.
Co istotne, Polacy nie muszą ubiegać się o certyfikaty od zagranicznych kontrahentów w formie papierowej. Wystarczy kopia w formie elektronicznej. Od 1 stycznia 2022 kopia certyfikatu rezydencji jest skuteczna bez względu na kwotę wypłaconych należności (wcześniej obowiązywał limit 10 000 zł).
Więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule: Kopia certyfikatu rezydencji – co zmienia Polski Ład.
Wyszukiwarka Google jest jednym z najpopularniejszych miejsc na reklamę w internecie. Dobrze zaplanowane kampanie Google Ads pozwalają skutecznie zdobywać nowych klientów. Jeśli korzystasz z tych usług, pamiętaj o zachowaniu certyfikatów rezydencji.
Zobacz: Google przykładowy certyfikat rezydencji
Jeśli korzystasz z reklam Facebook Ads w różnej formie, przechowuj certyfikaty rezydencji Facebooka w wersji elektronicznej za każdy rok, w którym kupowałeś usługi reklamowe.
Sprawdź: Meta przykładowy certyfikat rezydencji
Jeśli korzystasz z reklam na Instagramie, wystarczy, że posiadasz certyfikat rezydencji Facebooka, ponieważ oba te serwisy należą do jednego właściciela.
Sprawdź: Meta przykładowy certyfikat rezydencji
Serwis LinkedIn to dobre miejsce do promocji swojej marki i budowania pozycji eksperta. Firmy wykorzystują go również do rekrutacji kandydatów do pracy. Płatne konta biznesowe pozwalają na przesyłanie ofert innym użytkownikom i tworzenie kampanii reklamowym, co jednak wiąże się z koniecznością posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej.
Tak wygląda przykładowy certyfikat rezydencji podatkowej LinkedIn
Również serwis społecznościowy Twitter pozwala na zamieszczanie w nim płatnych reklam w ramach systemu Twitter Ads. Jeśli promujesz się w tym medium, potrzebny będzie Ci certyfikat rezydencji.
Zobacz: Przykładowy certyfikat rezydencji podatkowej Twitter
Korzystanie z oferty dla biznesu firmy Microsoft (czyli m.in. systemów operacyjnych, oprogramowania) również wymaga posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej. Oto przykład aktualnego dokumentu:
Certyfikat rezydencji podatkowej Microsoft
Canva to narzędzie do tworzenia grafik, plakatów, infografik, które można drukować lub publikować na stronach czy w social media. Jeśli korzystasz z wersji płatnej, z rozszerzonymi możliwościami, musisz pamiętać o tym, by zawsze mieć aktualny certyfikat rezydencji podatkowej.
Przykład certyfikatu rezydencji podatkowej Canva
Hotjar to narzędzie, które pozwala sprawdzić, co dokładnie robią użytkownicy odwiedzający Twoją stronę internetową. Dzięki niemu jesteś w stanie zmienić jej wygląd, sposób nawigacji na bardziej przystępny dla odbiorcy, czy odpowiednio wyeksponować treści, które mają zapewnić Ci konwersję. Oto przykładowy certyfikat rezydencji dla klientów korzystających z płatnej wersji tego serwisu:
Certyfikat rezydencji podatkowej Hotjar
Programy marki Adobe to jedne z najczęściej stosowanych narzędzi do tworzenia i odczytywania plików w formacie pdf, składania dłuższych tekstów, kreowania animacji, grafik, a nawet tworzenia stron internetowych czy muzyki. Jeśli korzystasz z płatnych rozwiązań Adobe – koniecznie podstaraj się o certyfikat rezydencji podatkowej.
Przykładowy certyfikat rezydencji podatkowej Adobe
Streamyard to narzędzie, dzięki któremu jesteśmy w stanie nadawać w czasie rzeczywistym transmisje, wywiady lub webinary, publikując je jednocześnie w kilku różnych mediach. Serwis udostępnia kilka płatnych planów. Jego użytkownicy powinni mieć w swoich dokumentach certyfikat rezydencji – przykład dokumentu zamieszczamy poniżej:
Certyfikat rezydencji podatkowej Streamyard
Ahrefs to jedno z najpopularniejszych narzędzi w branży SEO. Korzystają z niego zarówno specjaliści SEO, jak i copywriterzy. Dzięki niemu można kontrolować widoczność strony, wyszukiwać słowa kluczowe, czy analizować profil linków domeny. Ahrefs dostępny jest w różnych wersjach językowych, w tym polskiej, nic więc dziwnego, że ma wielu użytkowników w naszym kraju. Jeśli też do nich należysz, zachowaj certyfikat rezydencji z ostatniego roku.
Przykładowy certyfikat rezydencji podatkowej Ahrefs
Jeśli w certyfikacie rezydencji podano termin jego ważności – ma on zastosowanie jedynie do wskazanego okresu.
Jeżeli na certyfikacie rezydencji nie wskazano daty jego ważności, przyjmuje się, że jest on ważny przez 12 miesięcy.
Ustawa Covidowa wprowadziła tu wyjątek, stanowiąc, że jeśli 12-miesięczny termin ważności certyfikatu upłynie w okresie obowiązywania epidemii – ważność certyfikatu automatycznie zostaje przedłużona do upływu dwóch miesięcy po odwołaniu stanu epidemii. Do tego certyfikatu należy jedynie dołączyć oświadczenie od kontrahenta, że dane zawarte w dokumencie są aktualne.
W artykule zamieszczamy przykładowe certyfikaty rezydencji dla popularnych kontrahentów. Należy przy tym pamiętać, że podatnik obowiązany jest wystąpić do kontrahenta o wydanie certyfikatu osobiście. Zazwyczaj wymaga to kontaktu mailowego lub za pomocą systemu wsparcia.
Choć obecnie dopuszcza się posiadanie certyfikatu w wersji elektronicznej (zgodnie z opinią Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z dnia 26 czerwca 2017 r., sygn. DPP7.8221.33.2017.GFQV) należy pamiętać, że elektronicznym certyfikatem jest wyłącznie dokument przesłany płatnikowi przez kontrahenta. Dokument taki musi być pobrany z serwera właściwego dla niego organu podatkowego. Za certyfikat elektroniczny nie mogą być uznane np.: kopie certyfikatów (np. pobrane ze stron internetowych), w takim przypadku wymagany będzie oryginał.
Należy również mieć na uwadze, że certyfikat dotyczy tylko czasu przeszłego – nie może być wystawiony dla usług świadczonych w przyszłości.
O możliwościach jakie oferuje działalność nierejestrowana działając w e-commerce, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkich ulg oraz…
Kasowy PIT pozwala podatnikom na wykazanie przychodu w działalności dopiero wtedy, gdy przedsiębiorca faktycznie otrzyma…
Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż mieszaną, mają obowiązek ustalania proporcji VAT. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak…
Planujesz realizację zupełnie nowej inwestycji? Jeśli tak, to pamiętaj, że przepisy prawa przewidują pomoc w…
Jesteś właścicielem salonu kosmetycznego lub salonu piękności? Zobacz, jakie zmiany w VAT szykują się dla…
Wybór działalności nierejestrowanej niesie za sobą wiele ułatwień dla przedsiębiorców, którzy zyskują szansę na zmniejszenie…