Aktualności

Certyfikat rezydencji podatkowej – definicja i przykłady

Jeśli reklamujesz swoją firmę w Google, na Facebooku, LinkedIn czy Twitterze, będziesz potrzebował certyfikatu rezydencji. Dokument ten uchroni Cię przed opodatkowaniem za nabyte usługi reklamowe. W tym wpisie znajdziesz kompletne informacje o tym, jak z niego korzystać oraz certyfikaty rezydencji podatkowej 2021 dla najpopularniejszych usług internetowych.

Co to jest certyfikat rezydencji?

Dokładna definicja certyfikatu rezydencji podatkowej głosi, że jest to zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika będącego osobą fizyczną lub siedzibie podatnika będącego osobą prawną, wydawane dla celów podatkowych przez właściwy organ administracyjny.

Certyfikat ten potwierdza, że dany podmiot podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w danym państwie, czyli posiada w nim rezydencję podatkową. Jego celem jest przeciwdziałanie nadużywaniu przepisów umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Jak wygląda certyfikat rezydencji podatkowej?

Certyfikat rezydencji uznawany przez organy podatkowe powinien zawierać:

  • dane podmiotu: adres siedziby lub zamieszkania, imię, nazwisko, nazwa,
  • datę wydania dokumentu,
  • informacje o okresie obowiązywania certyfikatu (nie jest to warunek konieczny),
  • zaświadczenia o miejscu siedziby (lub adresu zamieszkania) dla celów podatkowych (na terenie danego państwa),
  • dane organu wydającego.

Sprawdź jak dokładnie wygląda certyfikat rezydencji podatkowej – wzór wydawany w Polsce.

Certyfikat rezydencji podatkowej – jak uzyskać?

Takie zaświadczenie o miejscu zamieszkania/siedzibie wydaje urząd skarbowy na wniosek podatnika, na konkretny rok kalendarzowy, obecny lub miniony. W celu jego zdobycia należy złożyć wniosek na druku CFR-1. Urząd skarbowy będzie musiał wydać certyfikat rezydencji w ciągu 7 dni o jego złożenia. Opłata za jego wydanie wynosi 17 zł.

Również organy administracji podatkowej za granicą wydają certyfikaty tego typu.

Co istotne, Polacy nie muszą ubiegać się o certyfikaty od zagranicznych kontrahentów w formie papierowej. Wystarczy kopia w formie elektronicznej. Od 1 stycznia 2022 kopia certyfikatu rezydencji jest skuteczna bez względu na kwotę wypłaconych należności (wcześniej obowiązywał limit 10 000 zł).

Więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule: Kopia certyfikatu rezydencji – co zmienia Polski Ład.

Certyfikaty rezydencji podatkowej 2023

Certyfikat rezydencji Google

Wyszukiwarka Google jest jednym z najpopularniejszych miejsc na reklamę w internecie. Dobrze zaplanowane kampanie Google Ads pozwalają skutecznie zdobywać nowych klientów. Jeśli korzystasz z tych usług, pamiętaj o zachowaniu certyfikatów rezydencji.

Zobacz: Google przykładowy certyfikat rezydencji

Certyfikat rezydencji podatkowej Facebook

Jeśli korzystasz z reklam Facebook Ads w różnej formie, przechowuj certyfikaty rezydencji Facebooka w wersji elektronicznej za każdy rok, w którym kupowałeś usługi reklamowe.

Sprawdź: Meta przykładowy certyfikat rezydencji

Certyfikat rezydencji podatkowej Instagram

Jeśli korzystasz z reklam na Instagramie, wystarczy, że posiadasz certyfikat rezydencji Facebooka, ponieważ oba te serwisy należą do jednego właściciela.

Sprawdź: Meta przykładowy certyfikat rezydencji

Certyfikat rezydencji podatkowej LinkedIn

Serwis LinkedIn to dobre miejsce do promocji swojej marki i budowania pozycji eksperta. Firmy wykorzystują go również do rekrutacji kandydatów do pracy. Płatne konta biznesowe pozwalają na przesyłanie ofert innym użytkownikom i tworzenie kampanii reklamowym, co jednak wiąże się z koniecznością posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej.

Tak wygląda przykładowy certyfikat rezydencji podatkowej LinkedIn

Certyfikat rezydencji podatkowej Twitter

Również serwis społecznościowy Twitter pozwala na zamieszczanie w nim płatnych reklam w ramach systemu Twitter Ads. Jeśli promujesz się w tym medium, potrzebny będzie Ci certyfikat rezydencji.

Zobacz: Przykładowy certyfikat rezydencji podatkowej Twitter

Certyfikat rezydencji podatkowej Microsoft

Korzystanie z oferty dla biznesu firmy Microsoft (czyli m.in. systemów operacyjnych, oprogramowania) również wymaga posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej. Oto przykład aktualnego dokumentu:

Certyfikat rezydencji podatkowej Microsoft

Certyfikat rezydencji podatkowej Canva

Canva to narzędzie do tworzenia grafik, plakatów, infografik, które można drukować lub publikować na stronach czy w social media. Jeśli korzystasz z wersji płatnej, z rozszerzonymi możliwościami, musisz pamiętać o tym, by zawsze mieć aktualny certyfikat rezydencji podatkowej.

Przykład certyfikatu rezydencji podatkowej Canva

Certyfikat rezydencji podatkowej Hotjar

Hotjar to narzędzie, które pozwala sprawdzić, co dokładnie robią użytkownicy odwiedzający Twoją stronę internetową. Dzięki niemu jesteś w stanie zmienić jej wygląd, sposób nawigacji na bardziej przystępny dla odbiorcy, czy odpowiednio wyeksponować treści, które mają zapewnić Ci konwersję. Oto przykładowy certyfikat rezydencji dla klientów korzystających z płatnej wersji tego serwisu:

Certyfikat rezydencji podatkowej Hotjar

Certyfikat rezydencji podatkowej Adobe

Programy marki Adobe to jedne z najczęściej stosowanych narzędzi do tworzenia i odczytywania plików w formacie pdf, składania dłuższych tekstów, kreowania animacji, grafik, a nawet tworzenia stron internetowych czy muzyki. Jeśli korzystasz z płatnych rozwiązań Adobe – koniecznie podstaraj się o certyfikat rezydencji podatkowej.

Przykładowy certyfikat rezydencji podatkowej Adobe

Certyfikat rezydencji podatkowej Streamyard

Streamyard to narzędzie, dzięki któremu jesteśmy w stanie nadawać w czasie rzeczywistym transmisje, wywiady lub webinary, publikując je jednocześnie w kilku różnych mediach. Serwis udostępnia kilka płatnych planów. Jego użytkownicy powinni mieć w swoich dokumentach certyfikat rezydencji – przykład dokumentu zamieszczamy poniżej:

Certyfikat rezydencji podatkowej Streamyard

Certyfikat rezydencji podatkowej Ahrefs

Ahrefs to jedno z najpopularniejszych narzędzi w branży SEO. Korzystają z niego zarówno specjaliści SEO, jak i copywriterzy. Dzięki niemu można kontrolować widoczność strony, wyszukiwać słowa kluczowe, czy analizować profil linków domeny. Ahrefs dostępny jest w różnych wersjach językowych, w tym polskiej, nic więc dziwnego, że ma wielu użytkowników w naszym kraju. Jeśli też do nich należysz, zachowaj certyfikat rezydencji z ostatniego roku.

Przykładowy certyfikat rezydencji podatkowej Ahrefs

Ważność certyfikatu rezydencji

Jeśli w certyfikacie rezydencji podano termin jego ważności – ma on zastosowanie jedynie do wskazanego okresu.

Jeżeli na certyfikacie rezydencji nie wskazano daty jego ważności, przyjmuje się, że jest on ważny przez 12 miesięcy.

Ustawa Covidowa wprowadziła tu wyjątek, stanowiąc, że jeśli 12-miesięczny termin ważności certyfikatu upłynie w okresie obowiązywania epidemii – ważność certyfikatu automatycznie zostaje przedłużona do upływu dwóch miesięcy po odwołaniu stanu epidemii. Do tego certyfikatu należy jedynie dołączyć oświadczenie od kontrahenta, że dane zawarte w dokumencie są aktualne.

W artykule zamieszczamy przykładowe certyfikaty rezydencji dla popularnych kontrahentów. Należy przy tym pamiętać, że podatnik obowiązany jest wystąpić do kontrahenta o wydanie certyfikatu osobiście. Zazwyczaj wymaga to kontaktu mailowego lub za pomocą systemu wsparcia.

 

Choć obecnie dopuszcza się posiadanie certyfikatu w wersji elektronicznej (zgodnie z opinią Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z dnia 26 czerwca 2017 r., sygn. DPP7.8221.33.2017.GFQV) należy pamiętać, że elektronicznym certyfikatem jest wyłącznie dokument przesłany płatnikowi przez kontrahenta. Dokument taki musi być pobrany z serwera właściwego dla niego organu podatkowego. Za certyfikat elektroniczny nie mogą być uznane np.: kopie certyfikatów (np. pobrane ze stron internetowych), w takim przypadku wymagany będzie oryginał.

 

Należy również mieć na uwadze, że certyfikat dotyczy tylko czasu przeszłego – nie może być wystawiony dla usług świadczonych w przyszłości.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Działalność nierejestrowana w e-commerce – rozmowa z księgowym oraz ekspertem ds. e-commerce

O możliwościach jakie oferuje działalność nierejestrowana działając w e-commerce, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkich ulg oraz…

1 dzień temu

Kasowy PIT dla przedsiębiorcy

Kasowy PIT pozwala podatnikom na wykazanie przychodu w działalności dopiero wtedy, gdy przedsiębiorca faktycznie otrzyma…

1 dzień temu

Wskaźnik VAT – wyliczanie wskaźnika VAT

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż mieszaną, mają obowiązek ustalania proporcji VAT. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak…

1 dzień temu

Wspieranie nowych inwestycji – jak uzyskać decyzję?

Planujesz realizację zupełnie nowej inwestycji? Jeśli tak, to pamiętaj, że przepisy prawa przewidują pomoc w…

1 dzień temu

Niższy VAT dla branży beauty – zmiany 2024

Jesteś właścicielem salonu kosmetycznego lub salonu piękności? Zobacz, jakie zmiany w VAT szykują się dla…

1 dzień temu

Czy nazwa firmy jest niezbędna przy prowadzeniu działalności nierejestrowanej?

Wybór działalności nierejestrowanej niesie za sobą wiele ułatwień dla przedsiębiorców, którzy zyskują szansę na zmniejszenie…

2 dni temu