Event jako narzędzie PR

W ramach public relations można wykorzystać wiele ciekawych i różnorodnych narzędzi. Jednym z nich jest często niedoceniany event marketing. W tym artykule postaramy się przybliżyć wartość organizowania eventów oraz wspomóc pracę przy jego przygotowaniach.

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Czym jest EVENT i event PR?

Z języka angielskiego, event oznacza wydarzenie. Od strony teoretycznej event marketingiem zajmują się m.in. nauki o komunikowaniu i mediach, ekonomia i zarządzanie, turystyka oraz nauki psychologiczne dotyczące zachowań ludzkich na imprezach masowych.

W praktyce event PR wykorzystywany jest jako jedno z narzędzi komunikacji marketingowej, polegające na organizacji różnego rodzaju wydarzeń, które mają mieć bezpośredni wpływ na realizację przez przedsiębiorstwa postawionych celów.

Co należy przygotować przed eventem?

Podczas planowania eventu warto wziąć pod uwagę kilka znaczących punktów, które wspomogą naszą pracę oraz umożliwią nam zapanowanie nad różnorodnymi sytuacjami w trakcie trwania wydarzenia. Są to m.in.:

  • Stworzenie listy sytuacji awaryjnych – lista kontrolna, rozszerzona o procedury związane z postępowaniem w sytuacji kryzysowej.
  • Przygotowanie holding statement – wzorcowe oświadczenie lub komunikat prasowy, napisany zawczasu i przedstawiający najważniejsze informacje i stanowisko w sprawie zaistniałej sytuacji kryzysowej.
  • Stworzenie listy kontaktów i mediów – lista ta powinna zawierać wszystkie informacje umożliwiające kontakt z przedstawicielami mediów (np. imię i nazwisko, numer telefonu, adres e-mail).
  • Odpowiednie oznaczenie przedstawicieli mediów.
  • Zapewnienie łączności – poza tym również oznaczenie sprzętu ratowniczego i gaśniczego oraz wydzielenie pomieszczenia dla służb kierujących zabezpieczeniem imprezy itp.
  • Wyznaczenie strefy dla mediów – inny czas wejścia oraz wydzielona strefa w odróżnieniu od pozostałych uczestników.
  • Przygotowanie kopii wszelkich potrzebnych dokumentów.

Jaką rolę odgrywa event w PR i komunikacji?

Eventy mogą mieć charakter wizerunkowy, charytatywny lub sprzedażowy. Mogą promować konkretne produkty, marki, usługi, a nawet idee. Dla event managera pomocna będzie zasada „5W”, która w przypadku organizacji eventu może przybrać formę następujących pytań:

What – co organizujemy?

Who – dla kogo organizowany jest event?

Where – gdzie go zorganizujemy?

When – jaki jest czas i data wydarzenia?

Why – w jakim celu organizujemy event?

Dzięki zadaniu sobie tych 5 podstawowych pytań znacząco wspomagamy wyobrażenie oraz realne założenia względem organizowanego eventu.

Sposoby informowania o evencie

Podczas organizacji eventów równie przydatne może okazać się określenie za pomocą jakich działań marketingowych będziemy o nim komunikować:

ATL (above the line) – strategia działań marketingowych, która jest prowadzona w mediach tradycyjnych (radio, tv, prasa, plakaty, reklama zewnętrzna),

BTL (below the line) – działania marketingowe skierowane do konsumentów, nie będące reklamą w środkach masowego przekaz, np. ulotki, plakaty, bannery.

Rodzaje eventów

Eventy możemy również podzielić na poszczególne typy w zależności od celu i charakteru organizowanego wydarzenia:

  • eventy korporacyjne oraz biznesowe,
  • targi oraz wystawy,
  • eventy rekreacyjne oraz rozrywkowe,
  • eventy obywatelskie oraz rządowe,
  • eventy marketingowe,
  • konferencje oraz spotkania,
  • eventy społeczne,
  • eventy sportowe.

Event jest doskonałym uzupełnieniem wielopoziomowej kampanii PR-owej lub marketingowej, służącej np. sprzedaży internetowej produktu, to także doskonała okazja do interakcji oraz bezpośredniej rozmowy z klientem i mediami. Eventy nastawione są na komunikacje i spotkanie się z konkretnym odbiorcą. Budują relacje, jak również wspierają kontakty partnerskie, pracownicze, integrują i łączą.

Najważniejsze pytania

  1. 🔸Skąd wiedzieć, czy event był skuteczny?

    Poprzez określenie liczby uczestników biorących udział w wydarzeniu, liczbę rozdanych ulotek lub materiałów/produktów promocyjnych, analizę mediów (publikacje prasowe i relacje w mediach) oraz poprzez informację zwrotną od uczestników (zebraną w trakcie jej trwania lub po jej zakończeniu).

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce