W ramach public relations można wykorzystać wiele ciekawych i różnorodnych narzędzi. Jednym z nich jest często niedoceniany event marketing. W tym artykule postaramy się przybliżyć wartość organizowania eventów oraz wspomóc pracę przy jego przygotowaniach.
Z języka angielskiego, event oznacza wydarzenie. Od strony teoretycznej event marketingiem zajmują się m.in. nauki o komunikowaniu i mediach, ekonomia i zarządzanie, turystyka oraz nauki psychologiczne dotyczące zachowań ludzkich na imprezach masowych.
W praktyce event PR wykorzystywany jest jako jedno z narzędzi komunikacji marketingowej, polegające na organizacji różnego rodzaju wydarzeń, które mają mieć bezpośredni wpływ na realizację przez przedsiębiorstwa postawionych celów.
Co należy przygotować przed eventem?
Podczas planowania eventu warto wziąć pod uwagę kilka znaczących punktów, które wspomogą naszą pracę oraz umożliwią nam zapanowanie nad różnorodnymi sytuacjami w trakcie trwania wydarzenia. Są to m.in.:
Stworzenie listy sytuacji awaryjnych – lista kontrolna, rozszerzona o procedury związane z postępowaniem w sytuacji kryzysowej.
Przygotowanie holding statement – wzorcowe oświadczenie lub komunikat prasowy, napisany zawczasu i przedstawiający najważniejsze informacje i stanowisko w sprawie zaistniałej sytuacji kryzysowej.
Stworzenie listy kontaktów i mediów – lista ta powinna zawierać wszystkie informacje umożliwiające kontakt z przedstawicielami mediów (np. imię i nazwisko, numer telefonu, adres e-mail).
Odpowiednie oznaczenie przedstawicieli mediów.
Zapewnienie łączności – poza tym również oznaczenie sprzętu ratowniczego i gaśniczego oraz wydzielenie pomieszczenia dla służb kierujących zabezpieczeniem imprezy itp.
Wyznaczenie strefy dla mediów – inny czas wejścia oraz wydzielona strefa w odróżnieniu od pozostałych uczestników.
Aby przygotować i zorganizować udany event potrzebujesz przede wszystkim wyobraźni, szczegółowego planu wydarzeń, zabezpieczenia na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, systematycznego działania i dużo cierpliwości.
Jaką rolę odgrywa event w PR i komunikacji?
Eventy mogą mieć charakter wizerunkowy, charytatywny lub sprzedażowy. Mogą promować konkretne produkty, marki, usługi, a nawet idee. Dla event managera pomocna będzie zasada „5W”, która w przypadku organizacji eventu może przybrać formę następujących pytań:
What – co organizujemy?
Who – dla kogo organizowany jest event?
Where – gdzie go zorganizujemy?
When – jaki jest czas i data wydarzenia?
Why – w jakim celu organizujemy event?
Dzięki zadaniu sobie tych 5 podstawowych pytań znacząco wspomagamy wyobrażenie oraz realne założenia względem organizowanego eventu.
Sposoby informowania o evencie
Podczas organizacji eventów równie przydatne może okazać się określenie za pomocą jakich działań marketingowych będziemy o nim komunikować:
ATL (above the line) – strategia działań marketingowych, która jest prowadzona w mediach tradycyjnych (radio, tv, prasa, plakaty, reklama zewnętrzna),
BTL (below the line) – działania marketingowe skierowane do konsumentów, nie będące reklamą w środkach masowego przekaz, np. ulotki, plakaty, bannery.
Rodzaje eventów
Eventy możemy również podzielić na poszczególne typy w zależności od celu i charakteru organizowanego wydarzenia:
eventy korporacyjne oraz biznesowe,
targi oraz wystawy,
eventy rekreacyjne oraz rozrywkowe,
eventy obywatelskie oraz rządowe,
eventy marketingowe,
konferencje oraz spotkania,
eventy społeczne,
eventy sportowe.
Event jest doskonałym uzupełnieniem wielopoziomowej kampanii PR-owej lub marketingowej, służącej np. sprzedaży internetowej produktu, to także doskonała okazja do interakcji oraz bezpośredniej rozmowy z klientem i mediami. Eventy nastawione są na komunikacje i spotkanie się z konkretnym odbiorcą. Budują relacje, jak również wspierają kontakty partnerskie, pracownicze, integrują i łączą.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Skąd wiedzieć, czy event był skuteczny?
Poprzez określenie liczby uczestników biorących udział w wydarzeniu, liczbę rozdanych ulotek lub materiałów/produktów promocyjnych, analizę mediów (publikacje prasowe i relacje w mediach) oraz poprzez informację zwrotną od uczestników (zebraną w trakcie jej trwania lub po jej zakończeniu).
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Deregulacja to proces, który ma na celu uproszczenie przepisów prawa, ograniczenie biurokracji i zwiększenie dostępności usług publicznych – zarówno dla obywateli, jak i przedsiębiorców.
Program Moje Ciepło ma na celu wspieranie indywidualnego ogrzewnictwa i energetyki prosumenckiej poprzez promowanie pomp ciepła w nowych budynkach jednorodzinnych. Sprawdź, jakie dofinansowanie możesz otrzymać i jak z niego skorzystać!
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo