Aktualności

Freelance. Jak wyceniać swoją pracę?

Freelance, mimo że wiąże się z wieloma benefitami i wybierany jest coraz częściej, nie jest łatwy. Zwłaszcza początkujący, przyzwyczajeni do wykonywania etatowych obowiązków, mogą poczuć się zagubieni, kiedy przyjdzie do ustalania cen. Jak wyceniać swoją pracę by – z jednej strony – nie psuć rynku, a – z drugiej by nie stracić kontrahenta? Warto zastosować się do kilku poniższych wskazówek.

Ile musisz zarabiać?

Wielu freelancerów zastanawia się, ile skłonni są im płacić klienci, a to błąd. Większość skłania się do płacenia najniższej możliwej stawki! Freelancer, zwłaszcza początkujący, powinien raczej zastanowić się, ile musi zarobić, by uzyskać przychód, który jest mu potrzebny do życia?

Nie warto zaniżać swoich stawek, przedkładając pozyskanie klienta, nad konieczność zwyczajnego zarabiania na życie. To absurd i błędne koło, które – prędzej czy później (ale raczej prędzej) zabija kariery.

Freelance a stawka godzinowa

Kolejnym pytaniem, na które trzeba odpowiedzieć jest: ile chcesz zarabiać? Oczywiście, dobrze jest skonfrontować aspiracje z realiami rynkowymi, ale odpowiedź jest kluczowa w ustalaniu stawki godzinowej.

Pamiętaj, by wziąć pod uwagę dwa kluczowe aspekty pracy freelancera:

  • Po pierwsze – nie wszystko, co zarobisz, będzie Twoim zyskiem. Musisz bowiem zapłacić podatki, ZUS i pokryć niezbędne koszty.
  • Po drugie, pracujesz 8 godzin dziennie, ale w tym czasie wykonujesz także obowiązki związane z księgowością, marketingiem i sprzedażą. Bezpiecznie założyć, że pochłoną one to ⅓ Twojego czasu.

Wyliczając stawkę roczną, dodaj jeszcze 5-6 dni na ewentualne niedyspozycje i minimum tydzień na wakacje.

Planuj i przewiduj

Jasne, trudno wróżyć z fusów, co będzie za pół roku, ale dla freelancera bezpieczniej będzie, jeśli przygotuje się na najgorsze. Zadbaj więc o odpowiedni bufor finansowy. Idealnie, jeśli długoterminowe umowy z klientami sprawią, że nie będzie potrzebny, ale nawet wtedy, pozwoli on z większą pewnością siebie negocjować warunki.

Korzystnym rozwiązaniem są też dwa różne konta bankowe. W przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych nie są one koniecznością, ale bardzo ułatwiają życie. Dzięki takiemu podziałowi zawsze wiesz, czy aby na pewno kontrolujesz swoją sytuację finansową.

Od początku zadbaj też o to, by mieć na podatki. Nigdy więc nie traktuj wszystkich swoich wpływów jak pensji.

Miej świadomość wartości, którą wnosisz

Porozmawiaj ze starszymi kolegami, by sprawdzić, jakie stawki obowiązują na rynku i zapytaj życzliwe Ci osoby, jakich realnie możesz oczekiwać. Nie rób tego jednak na facebookowych grupach, gdzie specjaliści wszelkiej maści prześcigają się w złośliwościach raczej niż poradach. Jeśli to możliwe, poszukaj mentora; kogoś, kogo szanujesz i kto jest na tyle pewny własnej wartości, że nie będzie obawiał się konkurencji. Pamiętaj, bez względu na to, czy jesteś web designerem, copywriterem, czy SEOwcem, Twoja praca ma wartość, którą można w mniej lub bardziej precyzyjny sposób, oszacować.

I wreszcie last but but least, nie przestawaj się uczyć, najlepiej na cudzych błędach.

▶ Przeczytaj również: Skąd brać zlecenia dla freelancerów – najpopularniejsze serwisy
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Działalność nierejestrowana w e-commerce – rozmowa z księgowym oraz ekspertem ds. e-commerce

O możliwościach jakie oferuje działalność nierejestrowana działając w e-commerce, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkich ulg oraz…

2 dni temu

Kasowy PIT dla przedsiębiorcy

Kasowy PIT pozwala podatnikom na wykazanie przychodu w działalności dopiero wtedy, gdy przedsiębiorca faktycznie otrzyma…

2 dni temu

Wskaźnik VAT – wyliczanie wskaźnika VAT

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż mieszaną, mają obowiązek ustalania proporcji VAT. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak…

2 dni temu

Wspieranie nowych inwestycji – jak uzyskać decyzję?

Planujesz realizację zupełnie nowej inwestycji? Jeśli tak, to pamiętaj, że przepisy prawa przewidują pomoc w…

3 dni temu

Niższy VAT dla branży beauty – zmiany 2024

Jesteś właścicielem salonu kosmetycznego lub salonu piękności? Zobacz, jakie zmiany w VAT szykują się dla…

3 dni temu

Czy nazwa firmy jest niezbędna przy prowadzeniu działalności nierejestrowanej?

Wybór działalności nierejestrowanej niesie za sobą wiele ułatwień dla przedsiębiorców, którzy zyskują szansę na zmniejszenie…

3 dni temu