Aktualności

Jaka jest różnica między Technical Project Manager, IT Project Manager, a Project Manager?

Project Manager – kto to?

Project Manager to nikt inny jak kierownik projektu, a więc osoba sprawująca pieczę nad jego prawidłowym zarządzaniem na kolejnych stadiach rozwoju – od planowania, przez wdrażanie na drodze odpowiedniej motywacji, na działaniach kontrolnych kończąc. W zakresie bardziej szczegółowej charakterystyki jego obowiązków znajdują się:

  • analiza projektu i planowanie procesu jego wdrażania,
  • analiza dostępnych zasobów,
  • wskazywanie kierunków działania,
  • tworzenie harmonogramu,
  • monitoring otoczenia – konkurencji, pracowników, regulacji, potrzeb konsumenckich,
  • budowanie i przewodniczenie zespołowi,
  • motywowanie zespołu,
  • podział zadań,
  • pośredniczenie między partnerami biznesowymi, zarządem firmy, pracownikami i podwykonawcami a zespołem,
  • priorytetyzowanie poszczególnych celów,
  • projektowanie zmian w ramach projektu, w tym tych generowanych sytuacjami kryzysowymi,
  • kontrola jakości,
  • raportowanie okresowe i końcowe,
  • prowadzenie dokumentacji projektu.

IT Project Manager – co robi?

Pojęcie “IT Project Manager” oznacza kierownika ds. informatyki. Z funkcją tą łączy się m.in. tematyka zarządzania cyberbezpieczeństwem, systemami operacyjnymi i efektywnością operacyjną, monitoringiem internetu, programami sprawozdawczymi i aktualizacjami oprogramowań.

IT Project Manager planuje, wdraża i kontroluje systemy teleinformatyczne, zaimplementowane w organizacji. Równolegle do zakresu jego obowiązków należy podnoszenie świadomości kadr w zakresie bezpieczeństwa danych informatycznych organizacji, rozplanowywanie budżetu przeznaczanego na działania, znajdujące się w zakresie jego kompetencji, rekrutowanie zespołu IT, troska o właściwy stan hardware’u oraz normowanie sfery działań IT organizacji. 

O ile więc Project Manager dba o całościową, właściwą realizację danego projektu, o tyle działania IT Managera skonkretyzowane są pod względem obszaru podejmowanych przez niego działań, jakim jest IT, nie ograniczając się do przy tym do poszczególnych projektów w tym zakresie, ale obejmując cały ów obszar jako całość. 

Kim jest Technical Project Manager?

Przez pojęcie Technical Project Managera rozumieć należy stanowisko łączące w sobie elementy menedżerskie z tymi informatycznymi. W związku z tym nasuwa się pytanie – jakie są pożądane proporcje między posiadanymi umiejętnościami z zakresu tych dziedzin? Odpowiedź zaś jest równie zróżnicowana, jak potrzeby samych organizacji. Granica jest więc płynna, a modelowy kształt stanowiska Technical Project Managera nie istnieje. Można jednak wskazać obowiązki, które często wymieniane są w jego kontekście. Wśród nich znajdują się: 

  • zapoznawanie się z dokumentacją techniczną,
  • zapoznawanie się z kodami źródłowymi,
  • współpraca z ekspertami technicznymi,
  • projektowanie systemów IT,
  • ewaluacja systemów IT,
  • planowanie, wdrażanie i kontrola projektów związanych ze sferą IT,
  • planowanie kierunków biznesowych, związanych z IT.

Technical Project Manager może być więc doświadczonym informatykiem, dysponującym wiedzą na temat funkcjonowania biznesu, ale też nie musi. Jak zostało wspomniane, wszystko zależy od indywidualnych potrzeb organizacji.

Podstawową kompetencją wymaganą na tym stanowisku, z perspektywy osoby o kwalifikacjach menedżerskich, jest jednak umiejętność komunikacji ze specjalistami, zrozumienia celów biznesowych, realizowanych przez poszczególne narzędzia oraz dociekliwość w zadawaniu pytań natury technicznej. To zrozumienie i nastawienie na współpracę w zakresie, w którym własne kompetencje nie wystarczą, jest w tym przypadku kluczem do sukcesu.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

4 dni temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

4 dni temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

4 dni temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

4 dni temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

6 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

6 dni temu