Jak budować zaufanie w miejscu pracy?

Zarówno będąc pracodawcą jak i pracownikiem, powinno nam zależeć na dobrej atmosferze w miejscu pracy. Wiąże się to bezpośrednio z zaufaniem naszych współpracowników, które wpływa na wzajemny szacunek i poprawia współpracę. Oto kilka sposobów, aby zdobyć zaufanie w pracy i zbudować dobre relacje interpersonalne.

Zaufanie w pracy

Prawdą jest, że dobre samopoczucie w pracy sprawia, że chętniej podejmujemy działania i zwiększamy zaangażowanie w nasze obowiązki. Dlatego właśnie warto zdobyć zaufanie współpracowników, poprawić atmosferę w pracy , a co za tym idzie – własny komfort psychiczny. Sprawia to, że wykonywanie powierzonych zadań jest dużo przyjemniejsze, a współpraca dużo bardziej efektywna.

Jak budować zaufanie?

Obserwuj współpracowników

Obserwowanie pracowników z dłuższym stażem na pewno pomoże Ci poznać wewnętrzne zasady panujące w firmie. Jeśli jesteś nowym pracownikiem to powinieneś nauczyć się co wypada, a co niekoniecznie. Kultura organizacji może być bardzo różnorodna, dlatego obserwuj, aby zauważyć pewne niepisane reguły funkcjonowania w firmie i uniknąć niepożądanych zachowań.

Zastanów się, czy powinieneś to powiedzieć

Może się zdarzyć, że dotrą do ciebie informacje, które w firmie są raczej poufne. Zastanów się, zanim zdecydujesz się je komuś przekazać. Być może są one interesujące, ale ich rozpowszechnienie może sprawić, ze stracisz zaufanie wśród kolegów z pracy oraz przełożonych.

Bądź szczery

Kłamstwo ma krótkie nogi, a jak już wyjdzie na jaw – na pewno nie pomoże w budowaniu zaufania. Dlatego warto być szczerym i przyznać się do błędu niezależnie czy coś Ci nie wyszło czy zdarzyło Ci się zaspać do pracy.

Pamiętaj o konsekwencji

W sytuacji, gdy obiecasz komuś wykonanie jakiegoś zadania, powinieneś konsekwentnie je wykonać lub szczerze i odpowiednio wcześnie poinformować, że np. nie będziesz miał na to czasu. Jeśli nie dotrzymasz słowa i sprawi to, że inny pracownik poniesie za to konsekwencje, nie tylko nie zbudujesz zaufania, ale również możesz je stracić.

▲ wróć na początek

Nie plotkuj

Nie powtarzaj informacji, które nie są potwierdzone, ani nie obgaduj współpracowników za ich plecami. Jeżeli przypadkiem coś usłyszysz, nie przekazuj tego dalej, bo może się to obrócić przeciwko Tobie.

Nie bądź samolubem

To ważna kwestia szczególnie w pracy zespołowej, ponieważ należy pamiętać o współpracownikach zarówno w trakcie realizacji zadań, jak i podczas wypowiadania się o wspólnych zasługach. Nie wywyższaj się i traktuj innych członków zespołu na równi ze sobą, a na pewno zostanie to dobrze odebrane. Jeżeli faktycznie wykonujesz pracę sam, to porusz ten temat już na etapie jej realizacji, bo jeśli przerwiesz milczenie po wykonaniu zadania to inni mogą pomyśleć, że się wywyższasz.

Zapamiętaj o czym i z kim rozmawiasz

Zapamiętywanie co inni do ciebie mówią, zarówno o sprawach służbowych jak i prywatnych, może pomóc w budowaniu relacji w pracy. Wykorzystanie takiej wiedzy lub wspomnienie o czymś co jest dla tej osoby istotne, na pewno zostanie odebrane jako coś miłego. Warto również zapamiętać imiona współpracowników – niby banalna sprawa, ale mimo wszystko bardzo istotna.

Unikaj negatywnych komentarzy o innych

Jeżeli chcesz coś o kimś powiedzieć, to najlepiej mówić tylko o pozytywnych rzeczach. Negatywne komentarze mogą zostać źle odebrane, szczególnie jeśli zwykle jesteś uprzejmy dla osoby, o której mówisz. Ludzie mogą pomyśleć, ze o nich też mówisz negatywne rzeczy za plecami.

Nie donoś

Pomyłka czy popełnienie błędu może się zdarzyć każdemu. Jeżeli od razu powiesz o tym przełożonemu to zapewne nie zyskasz uznania ani w jego oczach, ani w oczach współpracowników. Donosicielstwo postrzegane jest bardzo negatywnie, a już na pewno nie pomoże wzbudzić zaufania.

▲ wróć na początek

Ludzie w pracy na pewno będą Cię lepiej postrzegać i dużo łatwiej będzie Ci zbudować pozytywne relacje ze współpracownikami jeśli będziesz przestrzegać tych zasad. Nikt nie lubi gburów, dlatego dodatkowym atutem będzie szczery uśmiech, dzięki któremu staniesz się w oczach innych osób bardziej sympatyczny, a przez to również bardziej zaufany.

Popularne posty:

UWAGA Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Zostaw
komentarz

Nasi eksperci również chętnie
uczestniczą w dyskusji i odpowiadają
na Wasze komentarze.

kawaDzielimy się wiedzą nie tylko na bloguksiazka

Ponad 30 porad księgowych

POBIERZ E-BOOKI