Aktualności

Jak wypełnić druk RNW – wniosek o ulgę w spłacie należności z tytułu nienależnie pobranych/wypłaconych świadczeń

Nienależnie pobrane świadczenia ZUS umorzenie – jak się starać o ulgę w spłatach zobowiązania?

Aby uzyskać możliwość otrzymania ulgi w zwrotach świadczeń, należy wypełnić wniosek RNW, a następnie przesłać go drogą elektroniczną, skorzystać z formy listownej, bądź udać się do stacjonarnego oddziału ZUS. Najszybszą drogą realizacji jest opcja internetowa. Elektroniczny wniosek jest umieszczony bezpośrednio na stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Druk do pobrania znajduje się dokładnie w tym miejscu. Wniosek o ulgę w spłacie należności z tytułu nienależnie pobranych/wypłaconych świadczeń należy złożyć w przypadku chęci uzyskania:

  • odroczenia w terminach zapłaty;
  • płatności w formie ratalnej;
  • decyzji odstąpienia od żądania zwrotu;
  • ulgi dotyczącej obniżenia kwoty końcowej zobowiązania;
  • czasowego zawieszenia dokonywanych potrąceń.

Szczegółowe wytyczne znajdują się w podstawach prawnych, regulujących tę kwestię, czyli w Ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz Rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 31 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad umarzania należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne.

Nienależnie pobrane świadczenia ZUS na raty – kiedy jeszcze można zwrócić się do ZUS-u za pomocą wniosku RNW?

Wniosek o ulgę w spłacie zobowiązań podatkowych RNW może zostać złożony wtedy, gdy chcemy zwrócić się do ZUS-u o zmianę warunków umowy, jeśli już między dwoma stronami zawarto układ ratalny lub umowę o odroczenie. W takim przypadku wnioskodawca może wnosić o zmianę warunków spłaty należności. Wypełniający może także zwrócić się dokumentem RNW o utrzymanie w mocy umowy, jeśli zaszły okoliczności, które powodują zerwanie umowy. Dzieje się tak np. w sytuacji, gdy wnioskodawca nie realizuje zapisów umowy zgodnie z przedstawionymi warunkami w piśmie.

Jak wypełnić ZUS RNW – wniosek dotyczący ulgi w spłacie zobowiązań wobec ZUS RNW

Wniosek o ulgę w spłacie należności posiada trzy strony, które w całości powinny zostać wypełnione przez wnioskodawcę. Dokument składa się z części górnej, siedmiu sekcji oraz adnotacji umieszczonych w stopce. Pismo należy wypełniać pisząc wielkimi literami. Poszczególne pola wyboru należy oznaczać znakiem X, przy prawidłowej odpowiedzi. Wszystkie rubryki trzeba wypełniać niebieskim, bądź czarnym długopisem. Nie wolno wysyłać wniosku, który został uzupełniony ołówkiem – w takim przypadku może zostać odesłany do nadawcy. We wniosku należy zawrzeć prawidłowy adres do korespondencji, który umożliwi łatwiejszy kontakt z wnioskodawcą.

Sekcja nr 1. Instrukcja wypełniania

Ogólne wytyczne ZUS-owskie na temat wypełniania pisma. W tej rubryce nie uzupełniamy żadnych danych.

Sekcja nr 2. Dane wnioskodawcy

Rubryka zawiera czternaście pól, w których należy wpisać NIP oraz REGON (jeśli wnioskodawca jest przedsiębiorcą), numer PESEL (lub serię, rodzaj i numer dokumentu tożsamości, jeśli nie posiadamy PESEL-u). Poniżej zawiera się nazwę bądź imię oraz nazwisko, ulicę, numer domu i lokalu, kod pocztowy wraz z miejscowością, nazwę państwa (jeśli to nie Polska), numer telefonu oraz numer konta W0 (nieobowiązkowe).

Sekcja nr 3. Zakres wniosku

Znakiem X należy zaznaczyć pole, którego dotyczy wniosek o ulgę w spłacie zobowiązań podatkowych. Wypełniający ma do wyboru siedem punktów, m.in. rozłożenie na raty, odroczenie terminu płatności do dnia, zmiana warunków umowy, czy zmniejszenie wysokości potrąceń dokonywanych za świadczenia. Poniżej znajduje się nagłówek dot. należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń określonych decyzją/wyrokiem. Uzupełniamy poniżej informacje o decyzji/wyroku, wpisując datę, znak oraz zakres obejmowania.

Sekcja nr 4. Uzasadnienie wniosku

Własnymi słowami wpisujemy powód składania wniosku oraz jego uzasadnienie. Może być to np. trudna przejściowa sytuacja życiowa, która uniemożliwia dokonywania płatności.

Sekcja nr 5. Załączniki

Jeśli do dokumentu dołączamy załączniki, musimy w tym miejscu określić ich liczbę.

Sekcja nr 6. Sposób odbioru odpowiedzi

Mamy do wyboru trzy możliwości. Poszczególną opcję wybieramy, zaznaczając znak X przy odpowiednim polu. Wnioskodawca może wybrać: odpowiedź w placówce ZUS, pocztą na adres podany w piśmie, bądź informację na Platformie Usług Elektronicznych ZUS.

Sekcja nr 7. Potwierdzenie danych i podpis

Uzupełniamy datę w formacie dd/mm/rrrr, a tuż obok stawiamy czytelny, pełny podpis. Przed wysłaniem wniosku należy zweryfikować prawdziwość naniesionych danych pod kątem ewentualnych błędów.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

2 dni temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

2 dni temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

2 dni temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

2 dni temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

4 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

4 dni temu