Rodzaje komunikacji rozróżniamy w zależności od kierunku komunikacji, treści komunikatów oraz charakteru relacji nadawca – odbiorca:
Tak naprawdę, każda z wymienionych komunikacji jest używana w przedsiębiorstwach i służy innym celom. Świadomość istnienia jej rodzajów, pozwala na kontrolowanie i rozwijanie poziomu przepływu informacji w organizacji. Przyjrzyjmy się im bliżej.
Komunikacja w dół to rodzaj przepływu informacji, który dotyczy przełożonego i pracownika. Przekazywanie zadań osobom zatrudnionym, ocena ich pracy, motywowanie pracowników oraz wszelkiego rodzaju informacja zwrotna to główne cele tej komunikacji.
Skuteczność komunikacji w dół, zależy w dużej mierze od umiejętności szefa. Powinien on potrafić słuchać, starać się zrozumieć drugą stronę oraz profesjonalnie przekazywać swoje wnioski.
Komunikacja w górę również odnosi się do relacji pracownika i przełożonego. Dotyczyć może zarówno kontaktu z własnym szefem, jak i z innymi szefami o nadrzędnych stanowiskach w firmie.
Podstawową funkcją tego rodzaju komunikacji jest zdawania sprawozdań ze swojej pracy, czyli raportowanie. Pracownicy zazwyczaj regularnie muszą zdawać przełożonemu relacje z wykonanych obowiązków, gdyż jest to także ważny element oceny pracowniczej.
W tym kierunku komunikacji są zawarte również wszelkiego rodzaju prośby pracowników w stronę szefa. Chodzi tu o coś, co będzie dla nas pomocne w wykonywaniu zadań np. szkolenie lub dodatkowa pomoc. Nowe pomysły, które przekazujemy i konsultujemy z szefem, również składają się na ten rodzaj komunikacji.
Aby komunikacja była efektywna, warto przygotować się do rozmowy z szefem i rozmawiać o wszelkich tematach, które wpływają na naszą pracę. Ważna umiejętnością jest zwięzłe i konkretne wypowiadanie się, które pozwala na precyzyjne formułowanie próśb i zdawanie relacji.
Jest to komunikacja, która występuje między osobami na tym samym stanowisku, pracownikami na różnych stanowiskach, którzy wykonują te same obowiązki lub na przykład pomiędzy członkami zarządu. Najważniejszymi celami tego rodzaju komunikacji jest precyzyjny podział zadań, ustalenie strategii rozliczania się z wykonanych obowiązków oraz obranie jednolitej metody w komunikowaniu się.
Istnieje kilka ważnych elementów, które ułatwiają komunikację poziomą w firmie. Należy do nich współpraca, zdrowa atmosfera, zaufanie do współpracowników, zdolność do kompromisów oraz umiejętności wyrażania swojej opinii i słuchania.
Ten rodzaj komunikacji w firmie jest bardzo podobny do komunikacji poziomej. Występuje ona jednak nie pomiędzy pracownikami wykonującymi te same obowiązki czy na tym samym stanowisku, ale pomiędzy osobami, których zadania są zupełnie różne. Zaliczamy do niej również wymianę informacji pomiędzy przełożonymi dwóch różnych działów, a nawet przedsiębiorstw.
Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…
Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…
Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…
Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…
Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…
Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…