Chat with us, powered by LiveChat

Modele sprzedaży e-booków w Polsce

modele sprzedaży ebooków

Gdzie wydać e-booka? Czy postawić na własną sprzedaż e-booka, czy też skorzystać z pomocy wydawnictwa? Jak kształtuje się proces dystrybucji e-booków? Odpowiedzi dostarczamy w niniejszym artykule.

Rynek książek elektronicznej znajduje się w fazie nieustannego wzrostu, który jeszcze bardziej przyspieszył wobec wydarzeń 2020 roku. Wpływ na to ma nie tylko postępująca technicyzacja i digitalizacja, ale też rosnąca świadomość w zakresie ochrony środowiska. Tym samym ukierunkowanie się twórców na przestrzeń cyfrową stanowi szansę na poszerzenie grona odbiorców, a w konsekwencji – osiągnięcie znacznych zysków. Jakościowa treść stanowi punkt wyjścia dla podjęcia kolejnych kroków.

Własny e-book – kilka słów o dostępnych formach dystrybucji i modelach sprzedaży 

Wspomniana już jakościowa treść stanowi jedynie jeden z filarów skutecznej sprzedaży e-booków. Drugim z nich jest bowiem dobór odpowiedniego partnera biznesowego, jakim są platformy sprzedaży. Wśród tych ostatnich znajdują się m.in. sklepy internetowe, księgarnie online czy też serwisy dedykowane sprzedaży treści elektronicznych. Wybór jest bardzo rozległy i sprowadza się do konieczności każdorazowego zapoznawania się z warunkami współpracy z konkretnymi kontrahentami – każdy z nich udostępnia bowiem inne formy wsparcia, pobiera odmiennej wysokości prowizje i przewiduje wiele różnorodnych zapisów umownych. 

Równie istotny jest wybór modelu sprzedaży, jaki się preferuje. Wydawać można bowiem kompletne antologie, poszczególne dzieła, jak też ich kolejne partie. Kolejnym nasuwającym się pytaniem jest to, gdzie wydać e-booka. Dostępnymi rozwiązaniami w tym zakresie są tzw. self-publishing oraz sprzedaż e-booka przez wydawnictwo.

Za tym pierwszym przemawiają z pewnością swoboda twórcza, brak konieczności uzyskania akceptacji ze strony wydawnictwa, możliwość osiągnięcia większego udziału w cenie okładkowej, pewność co do zakresu przedsiębranych działań promocyjnych, oszczędność czasu, pełnia praw autorskich do dzieła oraz szansa na przedłużenie cyklu życia książki.

Wsparcie ze strony wydawnictwa stwarza z kolei możliwość czynienia użytku z wypracowanych kanałów dystrybucji oraz wykorzystania ugruntowanej pozycji rynkowej marki; odciąża również autora od obowiązków okołowydawniczych. Kwestia wyboru jest więc bardzo indywidualna i zależy od preferencji autora. 

Jak sprzedać e-booka? Popularne platformy 

Wśród popularnych w Polsce platform sprzedaży elektronicznej należy wymienić m.in.: 

  • Virtualo,
  • Nexto,
  • iFormat. 

Są to duże marki, których wsparcie pomaga w dotarciu do pomniejszych podmiotów dystrybuujących treści, do blogów oraz portali. 

Virtualo nie jest wydawnictwem, ale księgarnią internetową, posiadającą w swojej ofercie aż 40 000 książek. Krokiem poprzedzającym nawiązanie z nim współpracy jest podpisanie umowy z jednym z wydawnictw-kontrahentów platformy. Ta zaś informuje, że w tym zakresie wybierać można spośród 500 podmiotów wydawniczych. Po podpisaniu wspomnianej umowy książka trafia do sieci dystrybucji Virtualo. Osoby zainteresowane self-publishingiem odsyłane są z kolei do podjęcia współpracy z wydawnictwem Ebookowo.

Jeżeli chodzi o Nexto, jest to dystrybutor treści cyfrowych, z którym współpracę nawiązać mogą również podmioty niebędące wydawnictwami. Jest to możliwe w realizacji dwóch programów:

  • Programu Partnerskiego Nextranet – z którego korzystać mogą podmioty prowadzące własne serwisy związane z literaturą, autorzy recenzji, blogerzy oraz podmioty chcące prowadzić w przyszłości własne eSklepy, oferujące e-booki, audiobooki czy też prasę elektroniczną. Decydując się na współpracę z Nexto w zakresie dystrybucji treści, uzyskuje się w tym przypadku wsparcie ze strony obsługi technicznej, wsparcie marketingowe, profesjonalne materiały promocyjne oraz możliwość otworzenia własnego sklepu w sieci Nextranet.pl;
  • NextoAPI – będącej bardziej zaawansowaną formą współpracy, ukierunkowaną na przedstawicieli e-commerce, takich jak księgarnie internetowe oraz pasaże handlowe. Umożliwia ona integrację sklepu online z platformą Nexto w sposób maksymalnie zautomatyzowany.

iFormat z kolei to platforma Grupy PWN, zapewniająca całościową obsługę wydawców – od etapu digitalizacji i konwersji po samą dystrybucję. W szczególny sposób powinna ona zainteresować autorów książek akademickich – współpracuje bowiem z iBuk-iem, będącym czytelnią treści naukowych, popularną wśród uczelni wyższych.

Sprzedaż e-booka – o prowizji i promocji 

Z reguły, decydując się na współpracę z elektronicznymi platformami sprzedażowymi, należy liczyć się z kosztami prowizji w wysokości od 40 do 50 procent ceny wyjściowej. Również tutaj należy jednak wziąć pod uwagę swoją indywidualną pozycję jako kontrahenta. Atrakcyjna pod względem treści propozycja, rozpoznawalne wydawnictwo oraz marka osobista potrafią bowiem zdziałać wiele, kiedy przychodzi do negocjacji warunków współpracy. 

Jeżeli chodzi o formy promocji, można w tym zakresie liczyć na wsparcie ze strony platform (pozycjonowanie w nowościach, pakietach, wyprzedażach); wiele jednak zależy również od własnej inicjatywy.

Możliwości promocji jest naprawdę wiele – szczególnie kiedy mowa o sferze online. Warto zainteresować się więc promocją na blogach, w mailingach, mediach społecznościowych oraz w płatnych reklamach.

Nie bez znaczenia dla powodzenia działań promocyjnych są również pozostałe elementy strategii marketingowej, takie jak odpowiednie kształtowanie cen oraz dobór grupy docelowej. Z tym ostatnim aspektem bezpośrednio związany jest wybór platformy sprzedażowej – ruch bowiem ruchowi nierówny i niekiedy warto pojawić się na mniej popularnych platformach, o bardziej zaangażowanej i ukierunkowanej na pożądane treści grupie odbiorców. 

Sprzedaż własnego e-booka a rozliczenia 

Zasady rozliczeń ze sprzedaży e-booków różnią się w zależności od konfiguracji, w jakich ta jest prowadzona. O ile e-book sprzedawany jest na własną rękę, za pośrednictwem zautomatyzowanego kanału sprzedaży, takiego jak sklep internetowy, mamy do czynienia z działalnością gospodarczą – sytuacja ta wypełnia bowiem przesłanki, o których mowa w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, posiadając przymioty charakteru zarobkowego, ciągłości oraz zorganizowania. 

Z odmienną sytuacją spotkać się można w przypadku korzystania z pośrednictwa różnego typu platform, które występują w charakterze sprzedawcy. Wówczas prawa i obowiązki autora kształtują umowy licencyjne. Kwestia rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług spoczywa zaś na podmiotach rzeczywiście sprzedających stworzone treści. 

O ile sprzedaż e-booka ma zaś charakter incydentalny i niezautomatyzowany, można ją traktować jako przychód osiągany z tytułu praw autorskich, a konkretniej – z tytułu udzielanych do utworu licencji. Uznając jednak za cel osiągnięcie realnego zysku ze swojej twórczości, z taką sytuacją ma się do czynienia raczej rzadko. 

Najważniejsze pytania

  1. 🔸Co wybrać - self publishing czy wydawnictwo?

    To zależy - zarówno pierwsza, jak i druga opcja mają swoje zalety. Wśród tych self-publishingu znajdują się np. swoboda twórcza, brak konieczności uzyskania akceptacji ze strony wydawnictwa i możliwość osiągnięcia większego udziału w cenie okładkowej. Wydawnictwo zapewnia z kolei możliwość korzystania z wypracowanych kanałów dystrybucji, czynienia użytku z ugruntowanej pozycji rynkowej marki oraz odciąża autora od obowiązków okołowydawniczych. 

  2. 🔸Z jakich platform sprzedaży e-booków warto skorzystać, będąc autorem?

    Wśród popularnych platform sprzedaży produktów cyfrowych znajdują się m.in.: Virtualo, Nexto oraz iFormat. 

  3. 🔸Czy w celu sprzedaży e-booków muszę zakładać działalność gospodarczą?

    Tak, o ile sprzedaż prowadzona jest we własnym imieniu, w celu zarobkowym, w sposób zorganizowany i ciągły - a więc np. w ramach sklepu internetowego.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Odwiedź nasz
kanał na

I sprawdź:

  • podstawy prowadzenia firmy,
  • rady i opinie ekspertów,
  • bieżące terminy podatkowe.

SUBSKRYBUJ

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość